Nie je to horor. Zatvárame ústa hejterom, ako cestovať elektromobilom do zahraničia
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Mýtus, že elektromobil je len do mesta a na kratšie trasy, už dávno neplatí. Napriek tomu môžu byť jazdy za hranice Slovenska pre mnohých menším či väčším strašiakom. V roku 2022 sa však netreba báť ísť s elektromobilom ani do Chorvátska a už vôbec nie, ak sa chceš vydať niekam na západ.
Posledný mesiac som absolvoval niekoľko zahraničných ciest na elektrickom VW ID.4 GTX po Európe a v tomto článku ti ukážem, aké je to cestovať s elektromobilom do zahraničia, ako zabezpečiť, že sa aj mimo Slovenska bez problémov nabiješ, ako si dlhú cestu naplánovať a tiež to, ako môžeš po Európe dokonca cestovať úplne zadarmo.
S kartami od GreenWay a ZSE sa nabiješ prakticky všade
Na Slovensku väčšinou elektromobilistom stačí jedna nabíjacia karta, respektíve karta od jedného poskytovateľa, s ktorou sa dokážu nabiť aj na staniciach iných prevádzkovateľov. Väčšina veľkých nabíjačiek na Slovensku sa nachádza v takzvanom národnom roamingu.
Ak teda vlastníš kartu od GreenWay, nabiješ sa aj na väčšine stojanov ZSE a naopak. V zahraničí je to dosť podobné, avšak nie všetky nabíjačky, ktoré sa nachádzajú v roamingu GreenWay, sa nachádzajú aj v roamingu ZSE a aj tu to takisto platí naopak.
Ak sa teda nechceš starať o to, či na tej a tej nabíjačke v zahraničí budeš môcť nabíjať, určite by si sa mal vybaviť obomi kartami dvojice najväčších slovenských poskytovateľov. V ideálnom prípade je dobré siahnuť aj po karte priamo od predajcu svojho auta (ak daná automobilka nejakú nabíjaciu službu ponúka).
Plánovanie trasy nechaj na aplikáciu
Moderné elektromobily už disponujú navigáciami, ktoré dokážu naplánovať dlhšiu trasu aj so zastávkami na nabíjanie, no z vlastných skúseností môžem povedať, že až na pár svetlých výnimiek je lepšie spoľahnúť sa na vlastné naplánovanie, alebo to nechať na externú navigáciu.
Z tých najlepších by som rozhodne ukázal službu ABRP, ktorá je dostupná ako na Android, tak aj na iOS. Aplikácia je zdarma, no disponuje aj prémiovým predplatným, ktoré ale v zásade nie je až tak potrebné.
Obrovskou výhodou je, že si ju dokážeš spárovať s autom skrz službu TRONITY, teda všetky dáta o spotrebe sa prenesú priamo do navigácie a tá následne naplánuje trasu presne podľa toho, akým štýlom jazdíš.
Údaje o spotrebe sa inak dajú do navigácie dodať aj manuálne. Pri zadaní cieľa navigácia následne určí body, kde by si mal nabíjať a rovnako určí, s koľkými percentami batérie prídeš a s koľkými by si mal vyrážať, aby si došiel k ďalšej nabíjačke či do cieľa.
Z vlastných skúseností môžem povedať, že navigácia sa pri dlhých cestách mýlila maximálne o jedno či dve percentá a aj to v „pozitívnom zmysle“, a teda že vypočítala príchod napríklad so 17 %, no v konečnom dôsledku malo auto 19 % zostávajúcej kapacity batérie.
V aplikácii ABRP si navyše môžeš nastaviť aj to, aké nabíjacie karty rôznych európskych poskytovateľov vlastníš a tá následne vyberie iba také zastávky na nabíjanie, kde môžeš s týmito kartami nabíjať. Sám si tiež môžeš zvoliť dlhšiu prestávku, napríklad na obed. Zatiaľ sa auto nabije o niečo viac a navigácia tomu prispôsobí celú trasu.
S touto službou skutočne odpadá akékoľvek plánovanie, jednoducho stačí aplikáciu raz nastaviť a potom už iba zadávať cieľ jazdy. Napríklad cesta z Bratislavy do Splitu s jednou hodinovou zastávkou na obed trvá 8 hodín 47 minút.
V zahraničí sa nabiješ zadarmo jednoduchšie ako u nás
Ak patríš k tým vodičom, ktorí by radi ušetrili každé euro, alebo by minimálne radi využili možnosť bezplatného nabíjania, aj s týmto pomôže aplikácia do smartfónu. Služba PlugShare je zrejme najväčšia európska databáza nabíjačiek a nájdeš v nej aj také nabíjacie body, o ktorých si možno ani netušil a pritom sa nachádzajú v tvojom okolí.
PlugShare je rovnako zadarmo na iOS aj Android a tiež disponuje možnosťou navigovania a plánovania trasy, no táto funkcionalita nefunguje až tak dobre ako v prípade ABRP. V čom ale PlugShare vyniká, je množstvo nabíjačiek, ktoré zobrazuje.
Už niekoľkokrát som v zahraničí hľadal nejakú lacnú, alebo ideálne bezplatnú AC nabíjačku, nakoľko som vedel, že budem na danom mieste parkovať niekoľko hodín. Cez PlugShare si dokážeš vyfiltrovať aj bezplatné nabíjačky, a tak nájsť nejakú v okolí miesta, kde máš zaparkovať, nie je žiaden problém.
Voľné nabíjanie v Rakúsku či Nemecku väčšinou funguje tak, že počas doby parkovania sa elektromobil môže bezplatne nabíjať. V parkovacích domoch je však parkovanie zdarma zhruba 3 hodiny a za každú ďalšiu hodinu sa väčšinou platí okolo 2 €. Pri dlhodobom teste VW ID.4 GTX som v jednom takomto dome parkoval 6 hodín a za tú dobu sa mi elektromobil nabil doplna. Plné nabitie stálo 6 €.
NEPREHLIADNI
Chceli sme „zabiť“ elekromobil na nemeckej diaľnici. Takýto je dojazd pri jazde na plný plyn
Rovnako pohodlné ako cestovanie po Slovensku
Jazdenie elektromobilom do zahraničia tak môže byť rovnako, či dokonca ešte pohodlnejšie, ako jazdenie po Slovensku. V západných krajinách je totiž nabíjacia infraštruktúra ešte hustejšia a nabíjačku tu nájdeš prakticky na každom odpočívadle pri diaľnici.
S nabíjacími kartami, na ktorých máš aktivovaný roaming, nemusíš riešiť žiadne veci typu „Ako sa nabijem a ako zaplatím?“, no a s využitím moderných navigácií nemusíš riešiť ani to, kde by si mal nabíjať, aby bola tvoja cesta časovo čo najefektívnejšia.
Ak máš stále pochybnosti o cestovaní elektromobilom na dlhé trasy, vlastná skúsenosť ťa určite presvedčí o tom, že aj diaľničný dojazd VW ID.4 GTX, ktorý sa pohybuje okolo 350 km v kombinácii s rýchlym nabíjaním, je úplne dostatočný a cestovať s takýmto elektromobilom, napríklad aj do Chorvátska, je takmer rovnako pohodlné ako jazda spaľovákom.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
V spoločnosti Kia otvorili interaktívne tréningové centrum pre bezpečnosť práce
Burkina Faso dočasne pozastavila vysielanie staníc BBC a VoA
Microsoft a matka Googlu Alphabet dosiahli v 1. štvrťroku nečakane silný rast
Boeing má vytiahnuť z problémov. Jeho vesmírna loď štartuje už o pár dní
Kim Čong-un dohliadal na skúšku salvových raketometov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené