Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Polovodičová kríza má veľmi nepríjemný dopad aj na automobilový priemysel. Správy o tom, ako automobilky nedokážu dokončiť autá do finálneho štádia, alebo že robia kompromisy v ich komfortnej výbave, sme ti priniesli už dávnejšie. Francúzsky Peugeot sa ale uchýlil k drastickejšiemu kroku – úžitková verzia modelu Expert určená pre Austráliu prišla o dvojicu airbagov, informuje český portál Autoforum.cz.

Kým minulý rok sa niesol v duchu problémov s nedostatkom čipov do áut, ten nový začína rovnako. Len pred pár hodinami sme informovali o tom, že Škoda musí nechať stáť na parkovisku stovky elektromobilov Enyaq.

Pri elektrických autách ale pribúda ďalší zásadný problém, keďže ich treba počas dlhšieho státia priebežne nabíjať, aby príliš nekleslo napätie na batérii a budúci majiteľ problém s jeho naštartovaním, alebo dokonca životnosťou akumulátora. Aj v tomto prípade ale ide skôr o problém týkajúci sa komfortu či logistiky. V prípade automobilky Peugeot však už komplikácie s čipmi zasahujú aj do úrovne bezpečnosti ich modelov.

V Austrálii si to dovoliť môžu

Každý trh má na bezpečnosť nových áut iné požiadavky a zdá sa, že ten austrálsky patrí k tým benevolentnejším. Peugeot sa totižto v dôsledku nedostatku čipov rozhodol, že dodávku Expert bude na tamojšom trhu predávať bez dvojice bočných airbagov.

Peugeot

Ak teda chcú zákazníci svoje auto načas, musia akceptovať takýto zásadný kompromis. Ak by sa ale dvojice airbagov, ktoré sú dnes už mimochodom súčasťou štandardnej výbavy takmer u všetkých automobilov, nechceli vzdať, na svoje nové auto si budú musieť počkať o pár mesiacov dlhšie.

Ako uvádza portál Drive, u čisto osobných áut by zrejme Peugeotu takéto konanie neprešlo ani v Austrálii, no paradoxne, vodiči dodávok trávia na cestách oveľa viac času a tým pádom sú v doprave aspoň štatisticky najviac ohrození.

Európa by niečo také zrejme nedovolila

Našťastie, je veľmi nepravdepodobné, že by sa k podobným činom uchýlila ktorákoľvek automobilka pri svojich modeloch pre európsky trh. Airbagy, paradoxne, v EÚ stále nepatria k povinnej výbave (na rozdiel napríklad od monitorovania tlaku v pneumatikách alebo stabilizačného systému), pripomína Indian Express, no napriek tomu takmer každé nové auto prichádza s minimálne štvoricou airbagov, nakoľko bezpečnostné očakávania sú u nás podstatne prísnejšie a auto bez nich by bolo prakticky nepredajné, prípadne by mu hrozilo PR fiasko v podobe nízkeho počtu hviezdičiek.

Nie je však vylúčené, že aj iné automobilky, nie len Peugeot, začnú uberať z bezpečnostných asistentov, ktoré pomáhajú pri jazde. Tu môžeme spomenúť napríklad asistenta mŕtveho uhla či asistenta navádzania na stred jazdného pruhu.

Bez nich by zrejme nemohli dosiahnuť maximálneho množstva 5 hviezdičiek z crash testov, no išlo by o použiteľný kompromis ako stále nové auto predať, prípadne kúpiť z pozície zákazníka.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú