Najväčšia automobilka sveta totálne zlyhala. Jej elektromobil je nočnou morou kvôli nezmyselnej funkcii
1000-kilometrový test nórskeho youtubera Bjørna Nylanda je vo svete elektromobilov považovaný za jednu z najlepších porovnávacích skúšok nových vozidiel. Tentokrát sa rozhodol preveriť elektromobil Toyota bZ4X, ktorý v teste dopadol doslova katastrofálne.
Toyota dlho odmietala prijať fakt, že automobilový priemysel sa transformuje na čistú elektromobilitu a neskôr musela náskok ostatných automobiliek dobiehať. Po tom, čo na trh priniesla plne elektrické SUV bZ4X to začalo vyzerať tak, že najväčšia automobilka zostáva v hre.
Elektrické SUV vyzerá dobre, disponuje slušnými papierovými špecifikáciami a všetko naznačovalo tomu, že aj v praxi pôjde o solídny elektromobil aj na dlhšie cesty. bZ4X totiž disponuje batériou s využiteľnou kapacitou 64 kWh a rýchlym, až 147 kW DC nabíjaním.
Realita je však taká, že aj keď niečo na papieri vyzerá dobre, nemusí tomu tak naozaj byť. Toyota sa totiž rozhodla do vozidla implementovať funkciu, ktorú nepochopil Bjørn a nechápeme ju ani my.
K dispozícii máš iba dve rýchle nabíjania
Pri cestovaní na dlhé trasy je bežné, že elektromobilista využíva ultrarýchle DC nabíjačky, aby svoje vozidlo nabil čo najskôr a aby mohol pokračovať v ceste. Toyota sa ale rozhodla do auta implementovať funkciu, ktorá vodičovi umožní začať iba 2 rýchle nabíjania s maximálnym teoretickým výkonom a každé ďalšie DC nabíjanie bude obmedzené na maximálne 40-50 kW, čo je tretina z maximálneho teoretického výkonu.
V reálnych podmienkach sa mu pri ďalších nabíjaniach Toyota bZ4X nabíjala výkonom do 40 kW a od 50 % SoC výkon klesol na približne 30 kW. Nabíjať auto takto pomaly pri dlhých cestách je absolútne nemysliteľné.
Na to, aby mal vodič znova k dispozícii dve nabíjania plným výkonom, musí počítadlo „resetovať“ nabitím auta na pomalej AC nabíjačke. Má ísť o ochranu batérie a automobilka chce zrejme zabrániť tomu, aby majitelia svoje autá nadmerne nabíjali na DC stojanoch.
Pri cestovaní na dlhé trasy je to ale tak výrazné obmedzenie, že Bjørnov 1000-kilometrový test s týmto autom trval neuveriteľných 14 hodín a 25 minút s obrovskou spotrebou 30,2 kWh/100 km. Rekord pritom drží NIO ES8 s časom 8 hodín, pri ňom ale využil stanice na výmenu batérií. Porovnateľné SUV v podobných teplotách okolo nuly je Tesla Model Y Long Range, ktorá test zvládla za 9 hodín a 50 minút.
Nepochopiteľné správanie niektorých funkcií
Okrem toho, že Toyota bZ4X disponuje takouto hlúpou funkciou ochrany batérie, Bjørna zaskočil aj batériový manažment. Teplota batérie pri nabíjaní mala v jednom momente 19 stupňov, no vozidlo si ju začalo chladiť. Taktiež ak počas nabíjania zapol klimatizáciu, tá začala brať výkon okolo 6 kW a nabíjací výkon tak klesol o túto hodnotu.
Toyota uviedla, že obmedzenie iba dvoch rýchlych nabíjaní aktualizáciou zvýši celkovo na 3,8 nabíjania. Nevedno, ako k takémuto číslu dospeli a ako ho chcú počítať, no Bjørn sa domnieva, že pôjde o počet nabíjacích cyklov. To by znamenalo, že do vozidla môžeš natlačiť 3,8×64 kWh energie, pričom budeš mať k dispozícii maximálny výkon na DC nabíjačke. Ak tento cyklus neresetuješ AC nabíjaním, až potom sa DC výkon zníži na tretinu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydržia ti celý život. Mercedes vyrobil „nekonečné" brzdy, budú priamo v motore
Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
Omrzeli ho smartfóny? Huawei stvoril dlhočiznú limuzínu, v tomto prekoná 99,99 % vozidiel
Ďalší postrach spaľovákov: Nová elektrická motorka má dojazd 400 km a vychytávku ako zo sci-fi
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
Oživili 55-ročný nápad. Japonci stvorili „ľudskú práčku“, ktorá ťa umyje a osuší za 15 minút
Musk zúri. Jeho konkurent nasadil geniálne funkcie, ktoré navždy pochovajú X
Z konkurenta záchranca. Vyhľadávanie Google sa topí v problémoch, spasiť ho môže ChatGPT
Je bezplatná a chceme ju úplne všetci. Obľúbená aplikácia dostane ultimátnu funkciu
Lukašenko prišiel s bizarnou vyhrážkou. Chce odpojiť od internetu celú krajinu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené