Najväčšia automobilka sveta totálne zlyhala. Jej elektromobil je nočnou morou kvôli nezmyselnej funkcii
1000-kilometrový test nórskeho youtubera Bjørna Nylanda je vo svete elektromobilov považovaný za jednu z najlepších porovnávacích skúšok nových vozidiel. Tentokrát sa rozhodol preveriť elektromobil Toyota bZ4X, ktorý v teste dopadol doslova katastrofálne.
Toyota dlho odmietala prijať fakt, že automobilový priemysel sa transformuje na čistú elektromobilitu a neskôr musela náskok ostatných automobiliek dobiehať. Po tom, čo na trh priniesla plne elektrické SUV bZ4X to začalo vyzerať tak, že najväčšia automobilka zostáva v hre.
Elektrické SUV vyzerá dobre, disponuje slušnými papierovými špecifikáciami a všetko naznačovalo tomu, že aj v praxi pôjde o solídny elektromobil aj na dlhšie cesty. bZ4X totiž disponuje batériou s využiteľnou kapacitou 64 kWh a rýchlym, až 147 kW DC nabíjaním.
Realita je však taká, že aj keď niečo na papieri vyzerá dobre, nemusí tomu tak naozaj byť. Toyota sa totiž rozhodla do vozidla implementovať funkciu, ktorú nepochopil Bjørn a nechápeme ju ani my.
K dispozícii máš iba dve rýchle nabíjania
Pri cestovaní na dlhé trasy je bežné, že elektromobilista využíva ultrarýchle DC nabíjačky, aby svoje vozidlo nabil čo najskôr a aby mohol pokračovať v ceste. Toyota sa ale rozhodla do auta implementovať funkciu, ktorá vodičovi umožní začať iba 2 rýchle nabíjania s maximálnym teoretickým výkonom a každé ďalšie DC nabíjanie bude obmedzené na maximálne 40-50 kW, čo je tretina z maximálneho teoretického výkonu.
V reálnych podmienkach sa mu pri ďalších nabíjaniach Toyota bZ4X nabíjala výkonom do 40 kW a od 50 % SoC výkon klesol na približne 30 kW. Nabíjať auto takto pomaly pri dlhých cestách je absolútne nemysliteľné.
Na to, aby mal vodič znova k dispozícii dve nabíjania plným výkonom, musí počítadlo „resetovať“ nabitím auta na pomalej AC nabíjačke. Má ísť o ochranu batérie a automobilka chce zrejme zabrániť tomu, aby majitelia svoje autá nadmerne nabíjali na DC stojanoch.
Pri cestovaní na dlhé trasy je to ale tak výrazné obmedzenie, že Bjørnov 1000-kilometrový test s týmto autom trval neuveriteľných 14 hodín a 25 minút s obrovskou spotrebou 30,2 kWh/100 km. Rekord pritom drží NIO ES8 s časom 8 hodín, pri ňom ale využil stanice na výmenu batérií. Porovnateľné SUV v podobných teplotách okolo nuly je Tesla Model Y Long Range, ktorá test zvládla za 9 hodín a 50 minút.
Nepochopiteľné správanie niektorých funkcií
Okrem toho, že Toyota bZ4X disponuje takouto hlúpou funkciou ochrany batérie, Bjørna zaskočil aj batériový manažment. Teplota batérie pri nabíjaní mala v jednom momente 19 stupňov, no vozidlo si ju začalo chladiť. Taktiež ak počas nabíjania zapol klimatizáciu, tá začala brať výkon okolo 6 kW a nabíjací výkon tak klesol o túto hodnotu.
Toyota uviedla, že obmedzenie iba dvoch rýchlych nabíjaní aktualizáciou zvýši celkovo na 3,8 nabíjania. Nevedno, ako k takémuto číslu dospeli a ako ho chcú počítať, no Bjørn sa domnieva, že pôjde o počet nabíjacích cyklov. To by znamenalo, že do vozidla môžeš natlačiť 3,8×64 kWh energie, pričom budeš mať k dispozícii maximálny výkon na DC nabíjačke. Ak tento cyklus neresetuješ AC nabíjaním, až potom sa DC výkon zníži na tretinu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nebezpečná baktéria číha v mori, ktoré vyhľadáva tisíce Slovákov: Hrozí nekróza aj sepsa
Drobné bobule ničia až 94 % predrakovinových buniek v čreve. Zároveň odďaľujú starnutie o niekoľko rokov
Každodenné sprchovanie ničí imunitu a spúšťa zápalové reakcie. Odborníci prezrádzajú, ako často sa umývať
Neurovedec varuje: Umelé svetlo ti potichu rozkladá imunitu a mozog. 5 jednoduchých zmien potlačí škodlivé účinky
Ministerstvo varuje Slovákov cestujúcich do Talianska. Rezort vydal niekoľko opatrení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
Slovensko napoja na recyklované palivo. Európska mocnosť má so Slovenskom veľké plány
Elektrobus v Šali prepravil už viac ako milión cestujúcich a získava si čoraz väčšiu obľubu
Slovensko sa nemá čím pochváliť. V umelej inteligencii v EÚ značne zaostáva
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP