Ľudstvo sa otázkou svojej existencie zaoberá snáď už od počiatku vekov. Veda však v súčasnosti pokročila natoľko, že fakticky zúžila všetky scenáre o konci na niekoľko tých najpravdepodobnejších.

Vedci sa zhodujú v názore, že ak našu planétu znenazdajky v najbližších niekoľkých miliónoch rokoch nezasiahne gigantický asteroid, bude čeliť definitívnemu koncu o 5 miliárd rokov. Práve v tomto časovom horizonte Slnko vyčerpá posledné zásoby svojho paliva a prejde do štádia červeného obra.

V tejto fáze sa Slnko premení na rozpínajúci sa objekt enormných rozmerov, ktorý pohltí planéty Merkúr a Venuša, pričom zo Zeme zostane iba spálená skala. V tej dobe už bude zrejme skúmať správania ľudí zbytočné. Hoci neexistuje žiadny presný a istý spôsob, ako by sme mohli získať dôveryhodné údaje správania v prípade hroziacej apokalypsy, nejaké možnosti predsa len máme.

Podľa medzinárodného tímu vedcov je odpoveď, ako skúmať správanie ľudí v prípade blížiaceho sa konca jednoduchá. Stačí sledovať hráčov videohier tesne predtým, ako ich obľúbený server spolu s ich progresom, postavou, virtuálnymi peniazmi a nazbieranými predmetmi  zmizne do zabudnutia.

Sociálne experimenty a videohry

Je samozrejme extrémne zložité s určitosťou povedať, ako by sa väčšina ľudí zachovala na konci sveta, no azda všetky apokalyptické filmy naznačujú, že koniec života na Zemi by bol sprevádzaný drancovaním a násilím, aké snáď nezažil ani Mad Max.

Podľa štúdie publikovanej na predtlačovom serveri arXiv by to tak ale vôbec nemuselo vyzerať. Aspoň to teda naznačuje analýza správania hráčov počas uzavretej beta verzie známej MMORPG hry s názvom ArcheAge.

V rámci štúdie boli hráči ponechaní na to, aby hrali svojim obvyklým spôsobom, teda plnili rôzne úlohy, bádali po mape, zvyšovali úroveň svojej postavy, hľadali nové vybavenie a podobne. Vedeli však, že presne po 11 týždňoch bude celý server vypnutý, čo znamená, že všetci hráči prídu ako o svoje postavy, tak i postup a predmety.

Týmto spôsobom vedci v podstate simulovali, respektíve sledovali správanie ľudí na konci virtuálneho sveta. Akýkoľvek postup, či správanie hráčov v ArcheAge totiž strácalo akýkoľvek zmysel, keďže vedeli, že všetka ich snaha aj tak o pár dní vyjde navnivoč.

Treba tiež poznamenať, že táto štúdia nie je jediná svojho druhu. Už v minulosti totiž rôzne ďalšie štúdie preukázali, že videohry je možné využívať ako „živé laboratória pre nové sociálne výskumy“. Pravidlá herného sveta nie sú len explicitné známe, no sú tiež úplne kontrolované vývojármi a vedci môžu študovať správanie vo svete, ktorý je virtuálnym analógom k skutočnému svetu.

Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú