EÚ zvažuje koniec spaľovacích motorov. Slovensko je ale druhou najhoršie pripravenou krajinou na elektromobilitu
Pôvodný článok bol doplnený na vyznačenom mieste o nové informácie.
Elektrifikácia automobilovej dopravy zatiaľ prebieha pozvoľna a je v podstate dobrovoľná. Ten, kto si chce elektromobil kúpiť, tak si ho jednoducho kúpi a ten, kto stále preferuje spaľovací motor, môže slobodne siahnuť po tejto možnosti. Nad EÚ ale visí možnosť, že o pár rokov si už jednoducho v členských štátoch autá so spaľovacími motormi nekúpime.
Takéto drastické riešenie sa dostalo do na prerokovanie do Európskej komisie a podporilo ho až 9 členských štátov. Na ich čele stojí Dánsko a Holandsko, neskôr sa k ním pridalo Rakúsko, Grécko, Malta, Litva, Luxembursko, Belgicko a Írsko.
NEPREHLAIDNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
Ako upozornil portál Reuters, presný dátum, kedy si už auto so spaľovacím motorom nekúpime, zatiaľ stanovený nebol. Podľa štátov, ktoré túto iniciatívu podporujú, je takýto razantný krok dôležitý, ak chceme konečne výrazne eliminovať tvorbu skleníkových plynov vypúšťaných z výfukov áut.
„Musíme urýchliť zelený prechod v cestnej doprave a zákonodarcovia vysielajú výrobcom automobilov a spotrebiteľom v celej EÚ jasné signály,“ uviedol dánsky minister pre klímu Dan Jorgensen.
Niektoré krajiny už samé za seba iniciovali zákaz predaja áut so spaľovacími motormi. Ako sme informovali v minulosti, s týmto riešením prišla Británia, kde si už po roku 2030 zrejme auto so spaľovákom nekúpia. K rovnakému kroku sa uchyľuje aj Japonsko (rok 2030), Čína (rok 2035), Francúzsko či Singapur (rok 2040).

Holandský tajomník pre infraštruktúru, Stientje van Veldhoven, pre portál Bloomberg uviedol, že ak chce byť Európa do roku 2050 uhlíkovo neutrálna, úplný zákaz predaja áut so spaľovacími motormi by mal prísť do roku 2030 vzhľadom na životnosť bežných áut. Jednoducho povedané, ak chceme, aby spaľovacie autá prestali jazdiť po cestách, musíme stopnúť ich produkciu, inak sa vždy nájde niekto, kto si takéto auto kúpi.
Európska komisia chce do roku 2030 na cestách minimálne 30 miliónov elektromobilov. V súčasnosti ich máme zhruba 1,4 milióna, čiže tento cieľ je naozaj ambiciózny. Zákaz predaja spaľovákov však prináša aj ďalšiu otázku, ktorou je budovanie nabíjacej infraštruktúry. Ak EÚ chce, aby sme jazdili len na elektrických autách, ich nabíjanie musí byť tak jednoduché, ako nabíjanie telefónu, vyjadril sa Veldhoven.
Dotkne sa tento scenár aj Slovenska?
Ak daný návrh schváli Európska komisia, ktorá určí presný dátum zákazu predaja nových spaľovacích áut, ako členovia EÚ nebudeme mať na výber a nové benzínové či dieselové auto si už jednoducho nekúpime.
Trend je ale nastolený, veď aj niektoré automobilky už ohlásili rok, kedy skončia s vývojom či dokonca výrobou áut so spaľovacími motormi a ďalej sa budú sústrediť už len na alternatívne formy pohonu, ako elektrina či vodík.

K tejto „drastickej“ forme elektrifikácie sa v minulosti vyjadril aj šéf automobilky Volvo, Håkan Samuelsson. Aj podľa jeho slov je najefektívnejšia možnosť, ako znížiť uhlíkovú stopu produkovanú automobilovou dopravou, úplný zákaz predaja spaľovacích áut. Toto riešenie je podľa neho efektívnejšie, ako nejaké dotácie či iné zvýhodňovanie majiteľov elektromobilov.
Čo na to Slováci?
Na to, či je takýto drastický nátlak zo strany EÚ s cieľom znižovať emisie v poriadku, sme sa pýtali aj Mareka Rolineca zo spoločnosti InoBat. Ten v nedávnom rozhovore povedal, že presadzovanie elektromobility je naozaj kľúčové, ak chceme dosiahnuť cieľ uhlíkovej neutrálnosti.
NEPREHLAIDNI
Vybrali sme TOP 7 ojazdených elektromobilov v slovenských bazároch za menej ako 20 000 € + jeden bonus
„Niekde je potrebné začať a niekto musí doslova „buchnúť do stola“ a prijať aj opatrenia, ktoré nie sú populárne a mnohokrát sa zdajú až drastické. Ak nechceme skončiť ako dinosaury pred miliónmi rokov, je najvyšší čas niečo rýchlo robiť, keďže na zmenu nám zostávajú iba desaťročia,“ uviedol Rolinec v rozhovore.

Na otázku ohľadom infraštruktúry nabíjacích staníc na Slovensku nám odpovedal aj majiteľ elektromobilu Volkswagen e-UP, ktorý s ním za jeden deň najazdil takmer 1000 km naprieč našou krajinou.
„Dnešná sieť nabíjacích staníc je pre súčasný počet elektromobilov, ktoré jazdia po našich cestách, absolútne dostatočná. Masový prechod na elektromobilitu nebude zo dňa na deň. Rozvoj nabíjacej infraštruktúry v našej krajine napreduje rovnako rýchlo, alebo možno aj rýchlejšie, ako počet nových elektromobilov na cestách.
Ak bude sieť nabíjacích staníc rovnako rozšírená na pomer elektromobilov, ako je dnes, nebál by som sa túto trasu absolvovať, ak by aj každé druhé auto na ceste bolo elektrické,“ uviedol v rozhovore Igor Neštrák.
Aktualizácia 16.3.2021 12:00
Podľa analýzy Slovensko vôbec nie je pripravené
Lízingová spoločnosť LeasePlan si dala aj tento rok vypracovať analýzu pripravenosti jednotlivých európskych krajín na veľký rozmach elektromobility. Zrejme nikoho nezaskočí, že naša krajina figuruje v spodnej časti tabuľky.

V roku 2020 sme sa nachádzali na samom chvoste, pre tento rok sme poskočili vyššie, avšak iba o jednu jedinú priečku. V Európe je, čo sa týka pripravenosti na elektromobilitu, na tom od nás horšie už iba susedné Česko.
Na popredných priečkach sa nachádzajú krajiny ako Nórsko, Holandsko a Británia. Paradoxom je, že také Dánsko, ktoré tiež stojí na čele iniciatívy zavedenia presného dátumu zákazu predaja áut so spaľovacími motormi, sa tiež nachádza v spodnej časti tabuľky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

400 miliónov dolárov v troskách? Ukrajinské „podmorské dieťa“ malo zasiahnuť jednu z najcennejších ruských ponoriek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

