Za 4 minúty nabíjania prejdeš z Bratislavy do Košíc. Našli technológiu, ktorá zmení elektromobily
Elektronické zariadenia rôznych typov, od smartfónov, cez rôzne pracovné nástroje až po autá dnes využívajú batérie, ktorých parametre sa v posledných rokoch poriadne zlepšili. Najviac sa vedci zameriavajú na ich kapacitu a rýchlosť nabíjania, ktorú však môže podľa novej štúdie zverejnenej žurnálom PNAS vyriešiť úplne iný komponent určený pre ukladanie elektrickej energie – superkondenzátory.
Sú už takmer na dosah
Superkondenzátory, ako vysvetľuje už samotný názov, sú obzvlášť výkonné kondenzátory, o ktorých sa už dlhšiu dobu polemizuje ako o potenciálnej náhrade klasických lítium-iónových batérií v autách či iných elektronických zariadeniach. Ich výhodou má byť práve možnosť rýchleho nabíjania, avšak narážajú aj na rôzne nedostatky, ako je energetická hustota, použité materiály a podobne.
Výskumný tím z University of Colorado Boulder prišiel na to, ako sa ióny pohybujú naprieč komplikovanými štruktúrami s miniatúrnymi pórmi, pričom podľa autorov štúdie môže tento výskum viesť práve k vývoju pokročilých zariadení na skladovanie energie, ako sú superkondenzátory.
University of Colorado Boulder v tlačovej správe k zásadnému prelomu vo vývoji tejto technológie dodáva, že nabíjanie elektromobilov za 10 minút zatiaľ možné nie je, čo však nie je úplne pravdivé. Podobné hodnoty už predviedla napríklad čínska automobilka Li Auto a i keď takéto rýchle nabíjanie zatiaľ nie je normou, technológie sa k týmto číslam začínajú približovať aj bez superkondenzátorov.
Už ich použili aj autá
Aj keď zatiaľ nedokážu priamo nahradiť batérie v elektormobiloch, v autách so spaľovacími motormi sa už superkondenzátory objavili. Objavili aj vo vozidlách koncernu PSA Peugeot Citroën, dnes Stellantis, kde pomáhali so systémami stop-štart a poskytovali rýchlejšiu počiatočnú akceleráciu. Svoje uplatnenie našli dokonca aj v športovom hybride Toyota TS040, ktorý bol vybavený motorom V8 a dvomi elektromotormi, ktoré čerpali energiu práve z tohto superkondenzátoru.
Životnosť bude dlhšia
Výhodou takýchto moderných superkondenzátorov môže byť okrem rýchleho nabíjania aj dlhšia životnosť, keďže nepodliehajú tak intenzívnej degradácii. Nie je vylúčené, že tento objav posunie vývoj superkondenzátorov vpred míľovými krokmi a vedci prídu na to, že sú schopné oveľa zaujímavejších schopností, než sme si doteraz mysleli – nebolo by to po prvý raz, čo nová technológia prekonala pôvodné očakávania.
Ako ďalej vysvetľujú vedci z Erdoganovej univerzity v Turecku a Aalborgskej univerzity v Dánsku v štúdii zverejnenej prostredníctvom Scholarly Community Encyclopedia, superkondenzátory využíva už dnes obrovské množstvo priemyselných a technologických odvetví. Vďačia za to nielen svojej dlhej životnosti, ale tiež schopnosti rýchlo sa vybíjať a nabíjať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vláda plánuje zrušiť ďalšie štyri sviatky: Tvrdí Progresívne Slovensko
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Veľká investícia na východe krajiny. Fíni postavia závod za 6,5 milióna eur
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
Krajina chrámov a tyrkysových pláží rozdá 200 000 leteniek zadarmo. Stačí splniť jedinú podmienku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP