Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Čínska automobilka NIO uchopila elektromobilitu z úplne iného konca než všetci ostatní veľkí hráči. Ich elektromobily totiž disponujú vymeniteľnou batériou a samotná automobilka buduje sieť staníc na ich autonómnu výmenu. Ako informuje portál InsideEVs, na trh uvádza už druhú generáciu takejto stanice, ktorá vznikla v spolupráci so spoločnosťou Sinopec.

Premiérovo bola stanica na výmenu batérie druhej generácie odprezentovaná v Pekingu a automobilka tvrdí, že nový vylepšený systém zvládne za deň až 312 výmen batérií v elektromobiloch NIO. Pri rozširovaní siete výmenných staníc však už na to čínsky výrobca elektromobilov nebude sám.

NEPREHLIADNI
Startup hlási, že vyriešil kritickú vlastnosť elektromobilov. Akýkoľvek model „nabije“ za pár minút

Ako píše Electrive, podarilo sa mu podpísať významné partnerstvo s ropnou spoločnosťou Sinopec, spolu s ktorou chcú v najbližších rokoch vybudovať až 5 000 nových výmenných staníc. Power Swap Station 2.0 je prvá inteligentná sériovo vyrábaná stanica na výmenu batérií na svete. Máme tu totiž už niekoľko prototypov a startupov, ktoré sa pokúšajú zjednotiť svetové automobilky a poskytnúť im svoje riešenie na výmenu batérií, no tie zatiaľ príliš veľký úspech nežnú.

Autonómnu výmenu na stanici novej generácie zabezpečuje až 239 senzorov, ktoré komunikujú cez 4 cloudové systémy. Výmena batérie sa dá jednoducho spustiť jedným kliknutím a pasažieri pri tom ani nemusia opustiť vozidlo.

Nová stanica navyše dokáže vykonať až 312 výmen za deň, čo je trikrát viac, než pri predchádzajúcej generácii. Stanica disponuje celkovo 14 slotmi pre batérie a trinástimi batériami, ktoré sa priebežne nabíjajú. Jedna výmena v prepočte trvá 4,6 minúty, avšak tento čas je počítaný aj s autonómnym zaparkovaním a vyparkovaním vozidla. Celý proces výmeny vyzerá nejak takto.

Batéria sa prenajíma za mesačný či ročný poplatok

Donedávna mali zákazníci možnosť vybaviť svoje autá značky NIO batériami s kapacitou 70 kWh alebo 84 kWh. Teraz sa k týmto dvom pridáva aj 100 kWh jednotka. Vozidlo by s plnou 100 kWh batériou malo prejsť na jedno nabitie 615 km podľa čínskej normy NEDC, udáva automobilka na svojom webe.

NIO totiž zákazníkom umožňuje kúpiť auto „bez batérií“ a za batérie následne môže zákazník platiť mesačný alebo ročný poplatok. V prípade, že zákazník jazdí prevažne v meste, stačí mu aj najmenšia 70 kWh batéria za 125 € mesačne.

Spotrebitelia si výmenu obľúbili

NIO dosiahlo koncom minulého roka veľmi významný míľnik. Svojim zákazníkom v elektromobiloch vlastnej značky vykonala už 1 milión výmen batérií. V máji 2020 pritom mala na konte iba polovicu z tohto čísla.

Auto s najväčším počtom výmen sa k októbru 2020 zastavilo v automatizovanej stanici na výmenu batérie už viac ako 500-krát. Aj tieto čísla iba potvrdzujú. že používatelia si služby na výmenu batérií v elektromobiloch nesmierne obľúbili.

Startupy sa snažia zjednotiť „veľkých hráčov“

Podobných startupov, ktoré by ponúkali technológie na výmenu batérií, tu už bolo niekoľko. Zopár ich prežilo až dodnes, no väčšina z nich stroskotala na neochote automobiliek nasadiť technológiu do elektromobilov.

Ample túto veľkú, no svojim spôsobom aj jedinú prekážku pri výmene batérie akéhokoľvek vozidla rieši. Aspoň to tak prezentuje vo svojom videu. Väčšina výrobcov elektromobilov totiž pripevňuje svoje batérie do podlahy vozidla napevno, to znamená, že ich rýchla a jednoduchá výmena nie je možná.

Mladá spoločnosť zo San Francisca má aktuálne vybudované dve takéto stanice na výmenu batérie. Samotná výmena pritom trvá 10 minút, čo je stále viac, ako bežné dotankovanie vozidla, no je to podstatne rýchlejšie, než plné dobitie akéhokoľvek elektromobilu.

Ako píše BusinessInsider, v súčasnosti Ample dobíja flotilu vozidiel Uber v San Franciscu a svoje pôsobenie plánuje rozšíriť aj do celej Kalifornie. Výstavba siete takýchto staníc je pritom veľmi jednoduchá, väčšie mestá by sa dali pokryť behom pár týždňov. Stanica ma totiž vlastnú konštrukciu, zložiť by sa dala na akomkoľvek voľnom priestore, napríklad na parkovisku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú