Do popredia sa čoraz viac dostáva otázka recyklácie použitých batérií z elektromobilov. Nad touto vecou sa rozhodne treba zamýšľať, starých batérií bude čoraz viac a ich opätovné použitie v budúcnosti nesmierne dôležité. Nová štúdia, na ktorú upozornil aj portál CleanTechnica, dokazuje, že recyklované lítium je rovnako kvalitné ako to, ktoré sa čerstvo vyťaží.

Na novej štúdii ohľadne recyklovaných batérií sa podieľal profesor strojárstva Yan Wang spolu s výskumníkmi z Konzorcia pokročilých batériových technológií v USA a batériovou spoločnosťou A123 Systems.

Wikimedia (Úprava redakcie)

Výsledok tejto štúdie prakticky vyvracia všeobecne zaužívaný mýtus, že recyklované materiály už nie sú tak dobré, ako nové. Pri vzácnych kovoch používaných v batérii elektromobilu to ale neplatí, a tak sa výrobcovia rozhodne nemusia obávať ich opätovného použitia, vysvetľuje Wang pre IEEE Spectrum.

Testy vykonávané na najbežnejšom type batérií

Wang spolu so svojim tímom vykonával série testov na nových, ale aj recyklovaných NMC111 batériách, ktoré sa skladajú z rovnakého podielu niklu, mangánu a kobaltu.

Výsledky testu dokázali, že recyklovaná batéria je rovnako výkonná, ako batéria z čerstvo vyťažených kovov a novej batérii sa tiež vyrovnáva dĺžkou životného cyklu.

Batérie síce neboli testované priamo v elektromobiloch, no testy vykonávala spoločnosť A123 Systems a podliehali kritériám testovania batérií, ktoré sa využívajú v plug-in hybridných vozidlách.

Dôležitá nielen v elektromobilite

Recyklácia batérií je nesmierne dôležitá nielen v segmente elektromobility, ale všeobecne vo všetkých odvetviach. Spoločnosť Battery Solutions v rámci štúdie poznamenala, že zhruba 300 miliónov Američanov ročne vyhodí až 3 miliardy batérií.

Tesla

Recyklovať by sa preto mali všetky batérie, inak nám skutočne hrozí klimatická katastrofa. Dobrou správou je, že automobilky – budúci najväčší spotrebitelia a producenti batérií si nutnosť recyklácie uvedomujú.

Recyklačné centrum aj u nás na Slovensku

Recykláciou batérií sa už teraz zaoberajú všetky veľké automobilky, ale aj externé spoločnosti. Spomenúť môžeme slovenskú spoločnosť InoBat, ktorá u nás plánuje vybudovať obrovské centrum na recykláciu batérií.

Recyklačné centrum by malo vyrásť vo Voderadoch a investícia doň má predstavovať 100 miliónov eur. Ako informoval redakciu FonTech.sk v rozhovore Oto Pisoň, projektový manažér kancelárie predstavenstva spoločnosti InoBat Aut, v tomto centre následne použitím technológie drvenia Li-Ion batérií  a následnou hydrometalurgiou dokážu spätne vyťažiť z recyklovaných produktov až 95 % použitého materiálu.

Tento materiál je pripravený na opätovné použitie. Vďaka tomu sa majú znížiť tiež výrobné náklady na batérie o celých 35 % a zníži sa produkcia CO2 o 20 %.

InoBat/Wikimedia (Úprava redakcie)

S novou recyklačnou prevádzkou spoločnosti InoBat sa tak môže vyriešiť jeden z najzásadnejších problémov na našom trhu. Okrem recyklácie sa však InoBat sústredí aj na výrobu batérií, ktoré dodáva viacerým zákazníkom.

„InoBat Auto sa zameriava na výrobu batériových článkov „pouch“. Pre lepšie pochopenie, cylindrické články vyzerajú ako väčšie tužkové batérie a pouch články ako zabalená čokoláda,“ informoval FonTech.sk v rozhovore Pisoň.

Zapájajú sa aj veľkí hráči

Tesla nedávno vyhlásila, že žiadna z batérií, ktorú likviduje, nekončí na skládke, ale v recyklačnom centre. Automobilka už roky pracuje na procesoch recyklácie a tvrdí, že tieto úkony by mali vykonávať spoločnosti, ktoré batérie vyrábajú. Podľa Tesly je to ten najefektívnejší a najlacnejší spôsob, z recyklovaných batérií môžu následne tieto spoločnosti vyrobiť nové batérie.

Len za minulý rok sa podarilo Tesle recyklovať 1300 ton niklu, 400 ton medi a 80 ton kobaltu. Americká automobilka však nerecykluje batérie sama, využíva na to služby tretích strán.

Aj keď sú niektoré Tesly už viac ako 10 rokov staré, stále jazdia po cestách a ich batérie sú stále relatívne použiteľné. Do recyklačných centier preto posielajú zväčša batérie z testovacích vozidiel a výskumných programov a zatiaľ ich preto nie je až tak veľa.

Už o pár rokov však bude nutné recyklovať aj tie batérie, ktoré sa nachádzajú v elektromobiloch zákazníkov a týchto batérií bude neúrekom. Pre Teslu je preto nesmierne dôležité postaviť vlastné recyklačné centrá.

Tesla

Ku kroku k zelenej udržateľnosti elektromobilov od výroby až po zánik sa odhodlal aj Volkswagen, ktorý v novom závode začína recyklovať batérie. Cieľom je priemyselné zhodnotenie cenných surovín, ako sú lítium, nikel, mangán a kobalt spolu s hliníkom, meďou a plastmi, čím sa z dlhodobého hľadiska dosiahne miera recyklácie viac ako 90 %.

Jedinečnou vlastnosťou závodu v Salzgitteri je, že bude recyklovať iba batérie, ktoré už nie je možné použiť na iné účely. Pred recykláciou batérie analýza určí, či je batéria stále dostatočne silná, aby získala druhý život, napríklad ako jednotka na ukladanie energie. Podobným spôsobom už v minulosti začal využívať batérie elektromobilov Nissan vďaka technológii xStorage.

Závod v Salzgitteri bol navrhnutý, aby počas pilotnej fázy dokázal recyklovať až 3600 batériových systémov ročne, čo je približne 1500 ton batérií. V budúcnosti bude možné systém zväčšiť, aby zvládol väčšie množstvá, nakoľko väčšie objemy vrátenia batérií sa očakávajú najskôr na konci tohto desaťročia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú