Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V súvislosti s elektromobilitou je veľmi dôležitou otázkou aj recyklácia samotných batérií. Nakoľko sú takmer všetky moderné elektromobily ešte len na začiatku svojho životného cyklu, recykláciou sa zatiaľ nebolo potrebné zoberať. Časom sa však táto otázka rozhodne bude musieť riešiť. Tesla tvrdí, že svojimi postupmi dokáže recyklovať až 92 % batérie, informuje portál InsideEVs.

Recykláciou batérií sa už teraz zaoberajú všetky veľké automobilky, ale aj externé spoločnosti. Spomenúť môžeme slovenskú spoločnosť InoBat, ktorá u nás plánuje vybudovať obrovské centrum na recykláciu batérií.

Recyklačné centrum by malo vyrásť vo Voderadoch a investícia doň má predstavovať 100 miliónov eur. Ako informoval redakciu FonTech.sk v rozhovore Oto Pisoň, projektový manažér kancelárie predstavenstva spoločnosti InoBat Aut, v tomto centre následne použitím technológie drvenia Li-Ion batérií  a následnou hydrometalurgiou dokážu spätne vyťažiť z recyklovaných produktov až 95 % použitého materiálu.

InoBat/Wikimedia (Úprava redakcie)

Tento materiál je pripravený na opätovné použitie. Vďaka tomu sa majú znížiť tiež výrobné náklady na batérie o celých 35 % a zníži sa produkcia CO2 o 20 %.

S novou recyklačnou prevádzkou spoločnosti InoBat sa tak môže vyriešiť jeden z najzásadnejších problémov na našom trhu. Okrem recyklácie sa však InoBat sústredí aj na výrobu batérií, ktoré dodáva viacerým zákazníkom.

„InoBat Auto sa zameriava na výrobu batériových článkov „pouch“. Pre lepšie pochopenie, cylindrické články vyzerajú ako väčšie tužkové batérie a pouch články ako zabalená čokoláda,“ informoval FonTech.sk v rozhovore Pisoň.

Tesla na to ide podobne

Tesla nedávno vyhlásila, že žiadna z batérií, ktorú likviduje, nekončí na skládke, ale v recyklačnom centre. Automobilka už roky pracuje na procesoch recyklácie a tvrdí, že tieto úkony by mali vykonávať spoločnosti, ktoré batérie vyrábajú. Podľa Tesly je to ten najefektívnejší a najlacnejší spôsob, z recyklovaných batérií môžu následne tieto spoločnosti vyrobiť nové batérie.

Tesla

Len za minulý rok sa podarilo Tesle recyklovať 1300 ton niklu, 400 ton medi a 80 ton kobaltu. Americká automobilka však nerecykluje batérie sama, využíva na to služby tretích strán.

Aj keď sú niektoré Tesly už viac ako 10 rokov staré, stále jazdia po cestách a ich batérie sú stále relatívne použiteľné. Do recyklačných centier preto posielajú zväčša batérie z testovacích vozidiel a výskumných programov a zatiaľ ich preto nie je až tak veľa.

Už o pár rokov však bude nutné recyklovať aj tie batérie, ktoré sa nachádzajú v elektromobiloch zákazníkov a týchto batérií bude neúrekom. Pre Teslu je preto nesmierne dôležité postaviť vlastné recyklačné centrá.

Tesla

Na tom už americký výrobca áut intenzívne pracuje a tvrdí, že svojimi postupmi dokáže recyklovať až 92 % materiálov batérie, informuje Electrek. Centrá na recykláciu batérií by mali vyrásť vedľa každej jednej fabriky, kde sa budú batérie Tesly vyrábať.

Recyklačný proces skvele reprezentuje graf vyššie. Tesla sa týmto spôsobom stane „výrobcom“ vzácnych kovov pre batérie, namiesto ich ťažby v teréne ich ale bude ťažiť z použitých batérií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú