Recykluje ich bez jediného odpadu. Tesla má batérie s takmer nekonečným cyklom
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
V súvislosti s elektromobilitou je veľmi dôležitou otázkou aj recyklácia samotných batérií. Nakoľko sú takmer všetky moderné elektromobily ešte len na začiatku svojho životného cyklu, recykláciou sa zatiaľ nebolo potrebné zoberať. Časom sa však táto otázka rozhodne bude musieť riešiť. Tesla tvrdí, že svojimi postupmi dokáže recyklovať až 92 % batérie, informuje portál InsideEVs.
Recykláciou batérií sa už teraz zaoberajú všetky veľké automobilky, ale aj externé spoločnosti. Spomenúť môžeme slovenskú spoločnosť InoBat, ktorá u nás plánuje vybudovať obrovské centrum na recykláciu batérií.
Recyklačné centrum by malo vyrásť vo Voderadoch a investícia doň má predstavovať 100 miliónov eur. Ako informoval redakciu FonTech.sk v rozhovore Oto Pisoň, projektový manažér kancelárie predstavenstva spoločnosti InoBat Aut, v tomto centre následne použitím technológie drvenia Li-Ion batérií a následnou hydrometalurgiou dokážu spätne vyťažiť z recyklovaných produktov až 95 % použitého materiálu.
Tento materiál je pripravený na opätovné použitie. Vďaka tomu sa majú znížiť tiež výrobné náklady na batérie o celých 35 % a zníži sa produkcia CO2 o 20 %.
S novou recyklačnou prevádzkou spoločnosti InoBat sa tak môže vyriešiť jeden z najzásadnejších problémov na našom trhu. Okrem recyklácie sa však InoBat sústredí aj na výrobu batérií, ktoré dodáva viacerým zákazníkom.
„InoBat Auto sa zameriava na výrobu batériových článkov „pouch“. Pre lepšie pochopenie, cylindrické články vyzerajú ako väčšie tužkové batérie a pouch články ako zabalená čokoláda,“ informoval FonTech.sk v rozhovore Pisoň.
Tesla na to ide podobne
Tesla nedávno vyhlásila, že žiadna z batérií, ktorú likviduje, nekončí na skládke, ale v recyklačnom centre. Automobilka už roky pracuje na procesoch recyklácie a tvrdí, že tieto úkony by mali vykonávať spoločnosti, ktoré batérie vyrábajú. Podľa Tesly je to ten najefektívnejší a najlacnejší spôsob, z recyklovaných batérií môžu následne tieto spoločnosti vyrobiť nové batérie.
Len za minulý rok sa podarilo Tesle recyklovať 1300 ton niklu, 400 ton medi a 80 ton kobaltu. Americká automobilka však nerecykluje batérie sama, využíva na to služby tretích strán.
Aj keď sú niektoré Tesly už viac ako 10 rokov staré, stále jazdia po cestách a ich batérie sú stále relatívne použiteľné. Do recyklačných centier preto posielajú zväčša batérie z testovacích vozidiel a výskumných programov a zatiaľ ich preto nie je až tak veľa.
Už o pár rokov však bude nutné recyklovať aj tie batérie, ktoré sa nachádzajú v elektromobiloch zákazníkov a týchto batérií bude neúrekom. Pre Teslu je preto nesmierne dôležité postaviť vlastné recyklačné centrá.
Na tom už americký výrobca áut intenzívne pracuje a tvrdí, že svojimi postupmi dokáže recyklovať až 92 % materiálov batérie, informuje Electrek. Centrá na recykláciu batérií by mali vyrásť vedľa každej jednej fabriky, kde sa budú batérie Tesly vyrábať.
Recyklačný proces skvele reprezentuje graf vyššie. Tesla sa týmto spôsobom stane „výrobcom“ vzácnych kovov pre batérie, namiesto ich ťažby v teréne ich ale bude ťažiť z použitých batérií.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
V spoločnosti Kia otvorili interaktívne tréningové centrum pre bezpečnosť práce
Burkina Faso dočasne pozastavila vysielanie staníc BBC a VoA
Microsoft a matka Googlu Alphabet dosiahli v 1. štvrťroku nečakane silný rast
Boeing má vytiahnuť z problémov. Jeho vesmírna loď štartuje už o pár dní
Kim Čong-un dohliadal na skúšku salvových raketometov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené