Všetko je inak, odporcovia elektromobility používajú zastarané dáta. Skutočné hodnoty CO2 sú úplne inde
Európska únia aj väčšina automobiliek nám prezentuje elektromobily ako ideálne riešenie klimatickej krízy. Z pohľadu lokálnych emisií sú vozidlá na batérie naozaj zelené, nemajú totiž žiadne výfuky a ich pohon nevypúšťa ani gram CO2.
Kritikom však prekážajú celkové emisie vyprodukované počas používania auta – environmentálna záťaž pri výrobe či recyklácií akumulátorov a nabíjaní elektrinou vyrobenou napr. v uhoľných elektrárňach, tak podľa mnohých výskumov môže byť dokonca vyššia, ako pri jazde spaľovákom.
Jedno z takýchto meraní uskutočňovala aj organizácia Green NCAP, ktorá (podobne ako Euro NCAP) dáva autám hviezdičky – nie však za výsledky v crash testoch, ale podľa toho, ako zelené skóre dosiahnu.
Green NCAP tvrdí, že elektromobily za svoju životnosť emitujú 74 % emisií spaľovacích automobilov, alebo inak povedané, kúpou a používaním elektromobilu ušetríš len štvrtinu emisií. Auke Hoekstra z Technologickej univerzity v Eindhovene však tieto čísla považuje za nezmysel a tvrdí, že batériové autá sú oveľa ekologickejšie. Na tému upozornilo aj Živé.sk.
"NCAP emissions ratings cast doubt on electric cars"
What is going on here?Let me show you what errors @EuroNCAP and @JOAN_RESEARCH make in their calculations
Before my corrections EVs emit 74% of ICEVs
After correction 34%I show it step by step so you can judge for yourself https://t.co/FjyT8Eg9qe pic.twitter.com/SlnroBU4Fu
— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) April 24, 2022
Vraj majú zlé dáta
Hoekstra, ktorý je aj riaditeľom programu Neon Research plného vedcov zaoberajúcich sa zelenou energiou, tvrdí, že spomenuté číslo pri elektromobilite klesá až k 34 % emisií, teda približne tretine.
Green NCAP, ale aj mnohé iné materiály totiž podľa neho pracujú s dátami, podľa ktorých výroba batérie s 1 kWh (bežný elektromobil má 60-80 kWh batériu, tie luxusné aj 100 kWh) kapacitou vyprodukuje 150 až 200 kg CO2. Údaj z roku 2017 je však podľa Holanďana dnes už úplný nezmysel a už v roku 2020 bolo toto číslo ani nie polovičné, teda 75 kg ekvivalentu CO2 za 1 kWh kapacity batérie elektromobilu.
They achieved 112 kg with a neat trick:
1) Assume production is clean in Europe but really dirty in China (their European sponsors love that)
2) Assume almost all production is in China
3) Now batteries are really dirty: mission accomplished!
Page 15https://t.co/qbdT5Qq59A pic.twitter.com/rBxxZrS2H8
— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) April 24, 2022
A hoci samotná výroba elektromobilu naozaj vypúšťa viac emisií, podľa Hoekstra ani náhodou nie o toľko viac, ako tvrdí Green NCAP. Problém vidí aj emisiách elektrického mixu, teda tom, ako znečisťujúca je výroba elektriny, ktorou auto nabíjaš.
Opäť kritizuje neaktuálne čísla, ktoré navyše nerátajú s tým, že počas 10 alebo 15 rokov, kedy budeš auto používať, budú štáty takmer určite odstavovať špinavé elektrárne a nahradzovať ich zelenými obnoviteľnými zdrojmi.
Reálna spotreba zvýši reálne emisie
Chybné majú byť tiež emisie, ktoré podľa tabuliek vypúšťa spaľovák. Ako iste vieš, tabuľkovú spotrebu paliva v reálnej prevádzke dosiahneš len málokedy a podobné to má byť aj so 117 gramami CO2 na kilometer jazdy novým VW Golfom 8. Ako ukazujú údaje a prepočet z obľúbeného nemeckého portálu SprintMonitor.de, počítať treba s vyše 160 g CO2 na km.
The US and Spritmonitor know how to do realistic measurements (see pics/links)
EPA: 7.35 l/100 km
Spritmonitor: 7.43 l/100 km
Let’s go with 7.4 l/100 kmThe US and Spritmonitor know how to do realistic measurements (see pics/links)
EPA: 7.35 l/100 km
Spritmonitor: 7.43 l/100 km
Let’s go with 7.4 l/100 kmThat’s 37% more than what @JOAN_RESEARCH and @EuroNCAP assume!https://t.co/m6Y3sit8hJhttps://t.co/MOU4o1OorC pic.twitter.com/CMiH7CwdC4
— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) April 24, 2022
Jeden výskum za druhým
Opäť tak platí, že jednotlivé výskumy treba brať s rezervou, nielen elektromobilita totiž zahŕňa obrovské množstvo premenných, pri ktorých je mimoriadne jednoduché niečo zanedbať a výsledky tak nemusia odpovedať realite.
Samozrejme, s úplne presnými dátami nemusí pracovať ani Auke Hoekstra, no zdá sa, že trend prechodu na elektromobilitu sa už nezmení a postupom rokov budú emisie spojené s ich výrobou či nabíjaním určite klesať ešte výraznejšie.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky ešte nepovedali posledné zbohom. Na stole je šanca ako ich zachrániť benzínom
Koniec zavádzania ľudí. EÚ bude obľúbený „eko-pohon“ počítať podľa nových pravidiel
Spaľováky úplne nevymrú. Tento druh áut bojuje o výnimku po 2035, je reálne, že ju dostane
Šesť kolies a výkon cez 2 000 koní. Toto bude suverénne najšialenejší elektromobil sveta
Jeden z najhorších trhov sveta. Indická automobilka chce dosiahnuť ohromné predaje elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ročného syna vyhladovala na smrť. Vegánka kŕmila svoje deti surovým ovocím a zeleninou
Najstaršej lekárke Slovenska ťahá na 100 rokov a stále ordinuje: Na sestričku pacienti už aj napľuli
Zabudni na rannú opicu. Na trh prichádza nová „zázračná“ tabletka, musíš ju len správe užiť
Vedieme džihád, pôjdeme až do Berlína, ak nás Putin nezastaví. Vyhlásil šéf čečenského parlamentu
Vráti sa len 20 % z vás. Wagnerovci a FSB majú verbovať už aj väzňov, sľubujú im slobodu i peniaze
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
- Elektrický Airbus je vo vzduchu nonstop už 20 dní. Od základov prekope, ako funguje letectvo
- Koniec zavádzania ľudí. EÚ bude obľúbený „eko-pohon“ počítať podľa nových pravidiel
- Líder F1 dostal unikátny elektromobil, ktorý je zatiaľ jediný na svete. Preteky by s ním ale určite nevyhral
- Spaľováky ešte nepovedali posledné zbohom. Na stole je šanca ako ich zachrániť benzínom
-
- Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
- Elektrický Airbus je vo vzduchu nonstop už 20 dní. Od základov prekope, ako funguje letectvo
- Líder F1 dostal unikátny elektromobil, ktorý je zatiaľ jediný na svete. Preteky by s ním ale určite nevyhral
- Šesť kolies a výkon cez 2 000 koní. Toto bude suverénne najšialenejší elektromobil sveta
- Koniec zavádzania ľudí. EÚ bude obľúbený „eko-pohon“ počítať podľa nových pravidiel
-
- Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
- Elektrická Mazda má mizerný dojazd, automobilka poslala zákazníkom najbizarnejšiu radu desaťročia
- Elektrický Airbus je vo vzduchu nonstop už 20 dní. Od základov prekope, ako funguje letectvo
- KAUZA: Zvolávačka Tesly je oveľa väčšia, problémy majú ďalšie státisíce áut
- Diaľnica je zabijak. Otestovali najlepšie elektromobily pri 130 km/h, tieto všetkých prekvapili
Príchod automobilky Volvo vyvolá obrovské investície na východe Slovenska
Ministerstvo vnútra Slovákov naďalej núti používať „mŕtvy“ Internet Explorer, porušuje tým vyhlášku
Prievidza chce zvýšiť kybernetickú bezpečnosť, je ochotná poriadne investovať
Elon Musk má už 9 detí. Utajované dvojičky splodil so svojou špičkovou zamestnankyňou z Neuralinku
Konzolová legenda je definitívne späť. Nový „rodinný“ trailer na God of War Ragnarök prezradil dátum vydania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ročného syna vyhladovala na smrť. Vegánka kŕmila svoje deti surovým ovocím a zeleninou
Najstaršej lekárke Slovenska ťahá na 100 rokov a stále ordinuje: Na sestričku pacienti už aj napľuli
Zabudni na rannú opicu. Na trh prichádza nová „zázračná“ tabletka, musíš ju len správe užiť
Vedieme džihád, pôjdeme až do Berlína, ak nás Putin nezastaví. Vyhlásil šéf čečenského parlamentu
Vráti sa len 20 % z vás. Wagnerovci a FSB majú verbovať už aj väzňov, sľubujú im slobodu i peniaze
Copyright© 2022 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené