Pohon budúcej generácie ešte stále nie je jednoznačný. Batériové elektromobily súperia s autami, ktorých pohon tvoria vodíkové technológie. Nemci v tomto smere vytvorili bizarný kúsok, elektrickú Teslu Model Y prerobili na vodíkový elektromobil, informuje portál Teslarati.

Jeden vodíkový hyperšport vzniká aj na Slovensku a oficiálne by mal byť predstavený už o pár dní. Z času na čas sa ale stáva, že spoločnosti, ktoré chcú prezentovať vodíkové technológie, použijú ako model niektoré zo sériovo vyrábaných automobilov, ktoré následne prerobia.

To je prípad nemeckého Ministerstva pre výskum, ktoré nedávno prezentovalo koncept „hyper hybridného“ pohonu. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby ako modelové vozidlo nepoužili jeden z najlepších a všeobecne najefektívnejších elektromobilov, Teslu Model Y.

Musk z toho zrejme radosť nemá

Z pohľadu nemeckej vlády použiť Model Y ako modelové vozidlo na podporu zeleného vodíka ide o pomerne šikovný ťah. Elektromobily Tesla sú všeobecne považované za najefektívnejšie vozidlá svojho druhu.

Upraviť pohonnú jednotku z čisto batériovej na tú, ktorá spaľuje syntetický metanol založený na báze zeleného vodíka, zrejme nebolo nič zložité. V kombinácii so skvelými aerodynamickými vlastnosťami Tesly tak dokázali pomerne jednoducho vytvoriť efektívny vodíkový elektromobil.

NEPREHLIADNI
Vodíkové vlaky budú realitou aj na Slovensku. Ušetríme 6000 ton CO2, no majú skutočne zmysel?

Elon Musk z tohto projektu ale nebude mať radosť. Ako píše InsideEVs, je totiž všeobecne známe, že Musk vodíkové technológie absolútne neuznáva a tvrdí, že svojou efektivitou sa vodíkový elektromobil nikdy nevyrovná tomu batériovému.

Vodík ide čoraz viac do popredia aj u nás

Vodíková doprava má na Slovensku stále poriadne ďaleko od reality, no plány sú nesmierne odvážne. Už do konca roka majú byť vybudované prvé dve vodíkové stanice v Košiciach a Bratislave, neskôr príde podpora pre vodíkové autá a v budúcnosti sa na mestských linkách ocitne aj prvý vodíkový autobus zo Spiša.

Rošero

Slovensko sa teda bude prezentovať ako krajina vodíkových technológií, ktorá chce na cesty priniesť aj ďalšie dopravné prostriedky s týmto pohonom.

Na výstave EXPO Dubaj 2020 ukážeme vodíkové technológie, ktorými budeme prezentovať výskumno-vývojový potenciál Slovenska. Medzi vybranými novinkami bude aj prvý koncept vodíkového auta zo Slovenska.

Redakcii FonTech.sk sa podarilo získať fotografie konceptu vodíkového auta MH2 zo Slovenska v plnej kvalite, ktoré odhaľujú nielen dizajn auta, ale aj využitý vodíkový pohon a vodíkové nádrže. Samotné vozidlo sa dizajnom od Branislava Maukša zaradí do kategórie športových áut, kde však vynikne unikátnym pohonom na vodík.

Fotografia konceptu prvého vodíkového auta MH2 zo Slovenska. Zdroj: Matador Group/FonTech.sk

Podľa získanej tlačovej správy sa na tvorbe dizajnu, konštrukcie a výroby podieľali vývojári a dizajnéri Matador Group, pričom tím Technickej univerzity v Košiciach dodal vodíkový pohon založený na palivovom článku PEM (Polymer electrolyte membrane electrolysis – Elektrolýza membrány z polymérneho elektrolytu, pozn. redakcie), ktorý dodáva energiu a nabíja batériu.

Vodíkové stanice po celom Slovensku

Slovensko sa skutočne môže stať vodíkovou veľmocou. Paradoxne sa o to až v takej miere nezaslúži štát, ale súkromná firma BCF Energy. Tá v rámci siete čerpacích staníc Benzinol vybuduje až 40 vodíkových čerpačiek.

NVAS

Vodíkové stanice tak u nás nebude stavať priamo štát, ale spoločnosť BCF Energy. Stanice vyrastú na území celého Slovenska, aj keď najvyššia koncentrácia sa má nachádzať v strede a na západe krajiny.

Vodíkové stanice vyrastú na čerpačkách siete Benzinol a spustené majú byť už na prelome rokov 2023 a 2024. Okrem predaja vodíka zabezpečí spoločnosť BCF Energy aj jeho výrobu. Skvelou správou je, že pôjde o takzvaný zelený vodík, ktorý teda bude vyrábaný bez akejkoľvek produkcie skleníkových plynov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú