Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

S pribúdajúcimi softvérovými funkciami v nových vozidlách sa stáva čoraz častejším javom, že automobilky si za mnohé vychytávky nechávajú priplatiť vo forme predplatného. Podľa ich predstáv by ho mal vodič každý mesiac zaplatiť, pokiaľ chce niektorú z nadštandardných funkcií naďalej využívať.

Takýto krok spravila aj Toyota, ktorá je najväčším výrobcom áut na svete. Od roku 2018 totiž svoje vozidlá vybavovala systémom, ktorý na vybraných trhoch umožňoval diaľkové štartovanie vozidla, vďaka čomu mohol vodič motor zahriať ešte pred jazdou a pomôcť tak aj s vykúrením alebo vychladením kabíny. V oficiálnych materiáloch však túto funkcionalitu výrobca príliš neprezentuje.

Automobilka navyše túto vymoženosť ponúkla len na obmedzený čas a po jeho uplynutí bude od vodičov za diaľkový štart žiadať predplatné, informuje The Drive. Funkciu v rámci Toyota Connected Services začne spoločnosť zákazníkom účtovať po uplynutí 3 rokov od kúpy auta.

Vodiči si za prémiovú funkciu po bezplatnej skúške zaplatia

Na Slovensku ponúka Toyota možnosti pre diaľkový predohrev alebo vychladenie kabíny len pri niektorých elektromobiloch. Pomocou Toyota Connected Services a aplikácie v smartfóne máš možnosť tiež získať informácie o nabití akumulátora a zostávajúcom dojazde. Diaľkové štartovanie spaľovacích agregátov sa v rámci EÚ nenosí ani pri iných značkách.

Toyota

V USA, kde je funkcia naprieč trhom bežnejšia, teda Toyota v aplikácii „potajme“ ponúkala od istej úrovne výbavy aj kľúč, ktorý bol pripravený na funkciu diaľkového štartu motora. Túto možnosť podporovali modely vybavené prémiovejším balíkom Audio Plus a Premium Plus. Spomenutá funkcionalita kľúča je tak viazaná na úroveň výbavy audia, no vodiči ju mohli bezplatne využiť po dobu 3 až 10 rokov.

NEPREHLIADNI
V EÚ prestane predávať spaľovacie motory, proti elektromobilom však aktívne bojuje

Po tomto čase si Toyota za diaľkový štart auta začína účtovať mesačný poplatok. Týka sa to všetkých áut s uvedenými audio balíkmi vyrobenými medzi rokmi 2018 až 2020. Najkratšiu skúšobnú dobu získali zadarmo vodiči, ktorí si pri kúpe auta priplatili za balík Audio Plus. S ním dostali aj 3-ročné „predplatné“ pre diaľkový štart zadarmo.

Toyota

V prípade balíka Premium Plus však môže majiteľ auta využívať funkciu bezplatne až po dobu 10 rokov. Diaľkový štart motora je pritom možné u vybraných modelov využiť aj po stlačení tlačidla zamykania, ktoré je potrebné v prvom kroku stlačiť raz, v druhom druhýkrát do 1 sekundy. V 3. kroku je potrebné tlačidlo podržať na 3 sekundy, aby sa motor naštartoval.

Toyota sa však ani v zámorí touto funkcionalitou svojich nových áut príliš nechválila. Celá téma s predplatným za diaľkový štart sa začala vynárať až v posledných týždňoch, kedy používatelia na Reddite upozorňovali na nové propagačné materiály, v ktorých bolo zviditeľnené práve toto predplatné za softvérovú funkciu.

https://www.youtube.com/watch?v=zioiI4TA_2U

Poplatky si (vy)pýtajú aj ďalšie automobilky

K podobnej stratégii sa však uchyľuje čoraz viac automobiliek, ktoré si za prémiové možnosti začínajú od vodičov pýtať pravidelné predplatné. Príkladom môže byť Tesla, ktorá ešte v júli tohto roka spustila predplatné na svojho Autopilota. Miesto pevnej ceny príplatkového balíka tak zvolila cestu mesačného predplatného, ktoré môžu využiť vodiči v prípade, ak autonómne riadenie skutočne využijú.

Príplatková výbava za poplatok bude súčasťou aj u rodiny vozidiel Volkswagen, u ktorých si budú môcť majitelia dokonca môžu vybrané funkcie predplatiť aj na hodinu alebo deň, uviedol pre nemecké noviny Die Welt v júni tohto roka člen predstavenstva Thomas Ulbrich, spolu s obchodným riaditeľom značky Klausom Zellmerom.

VW (Úprava redakcie)

Podobnú schému predplatného v minulosti skúšalo aj nemecké BMW, ktoré si od vodičov pýtalo pravidelný poplatok za využívanie služby Apple CarPlay. Po silnej kritike však túto možnosť rýchlo zrušilo a umožnilo funkciu využívať aj bez dodatočného poplatku. To ale neznamenalo, že automobilka predsa len nevyužije mikrotransakcie. 

Týmto smerom sa pritom môže vydávať čoraz viac výrobcov áut, ktorým sa s internetovým pripojením a stále bohatšími softvérovými funkciami áut otvárajú dvere práve do sveta mikrotransakcií. Prostredníctvom nich budú môcť vytiahnuť zo zákazníka ešte nejaké to euro (alebo stovky) navyše.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú