Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

O tom, že boj klasických automobiliek s prechodom na elektromobilitu môže ohroziť tisíce pracovných miest, sme písali už niekoľkokrát. V nebezpečenstve sú aj slovenskí zamestnanci, viacero štúdií totiž hovorí o znížení počtu pracovných miest o 20 až 40 %.

„Pokiaľ v klasických autách so spaľovacím motorom máte motor, prevodovku, spojku, chladiaci systém, palivový systém, systém mazania, tak tieto prvky sa už v elektrovozidlách využívať nebudú. Dodávatelia týchto komponentov, pokiaľ nedokážu nájsť priestor v dodávkach pre nové formy mobility, vypadnú z dodávateľských sietí, a to bude mať pravdepodobne dopad aj na zamestnanosť v týchto spoločnostiach,” objasnil pre agentúru SITA generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.

Dodal tiež: „Ak bolo na konci roka v slovenskom automobilovom priemysle zamestnaných viac ako 165-tisíc pracovníkov a z toho približne 143-tisíc u dodávateľov, pokiaľ hovoríme o úbytku 20 až 40 %, tak to je asi dopad na súčasnú zamestnanosť, ak sa nepodarí transformovať dodávateľov.”

Príležitosť na transformáciu prichádza

Pod pojmom „transformácia“ si môžeš predstaviť také zmeny v našich firmách, kedy napríklad firma vyrábajúca prevodovky prejde na produkciu systému pre rekuperáciu v elektromobiloch, prípadne spoločnosť recyklujúca motorové oleje na recykláciu kovov z batérií. Len tak sa nám podarí udržať pracovné miesta, prípadne dokonca vďaka elektromobilite vytvoriť aj úplne nové.

Najviac sa pochopiteľne špekuluje o tom, či Slovensko dokáže vyrábať to najpodstavnejšie – batérie pre nadchádzajúce elektromobily.

NEPREHLIADNI:
Slovenská „Giga Factory“ na výrobu batérií napreduje. Výrobnú linku jej dodá fima, ktorá robí s Teslou aj VW

Batérie špičkovej kvality z pohľadu bezpečnosti, životnosti aj energetickej kapacity chce vyrábať napríklad firma InoBat. Tá začala s testovaním svojich akumulátorov len v marci tohto roka, no už získava jedného investora za druhým. Peniaze do fabriky vo Voderadoch už nalial napríklad svetový ťažiarenský gigant Rio TintoTeraz však podľa TASR prichádzajú ďalšie dobré správy.

Už druhá obrovská investícia tento rok

Strategickú investíciu do slovenskej firmy InoBat Auto oznámil aj popredný indický výrobca priemyselných a automobilových batérií Amara Raja Batteries Limited (Amara Raja), informuje TASR. Spolupráca so Slovákmi má indickej firme umožniť vstup na rastúci európsky trh s batériami, no tiež naopak, sprostredkovať expanziu InoBatu na zahraničné trhy, informoval v stredu InoBat. Výšku investície spoločnosť nespresnila.

„Pre InoBat ide o strategicky významný krok, najmä vo vzťahu k plánovanej výstavbe gigafabrík na území Európy i globálne,“ uviedol riaditeľ spoločnosti InoBat Auto Marián Boček pre tlačovú agentúru. Indický výrobca batérií, medzi ktorého zákazníkov patria aj spoločnosti ako Ashok Leyland, Ford India, Honda, či Hyundai, uvádza, že úvodná investícia poskytne Amara Raja kľúčovú oporu na európskom trhu s elektromobilmi.

InoBat v súčasnosti vyvíja výskumné a vývojové centrum batérií a výrobnú linku vo Voderadoch. Ďalšia fáza projektu sa zameria na rozšírenie výroby vybudovaním niekoľkých gigafabrík naprieč Európou i globálne. Za firmou stojí konzorcium partnerov vrátane energetickej spoločnosti ČEZ či práve spomenutého globálneho ťažobného gigantu Rio Tinto.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú