Vo svete motorizmu prevládajú stále prísnejšie normy a pravidlá zo strany Európskej únie, ktorá chce silou-mocou dotlačiť automobilky k vyššej produkcii elektromobilov a hybridov. Klasické spaľovacie motory sa tak stali terčom, ktorého sa chcú mnohé krajiny zbaviť už v najbližších rokoch alebo niekoľkých desaťročiach. Jeden japonský výrobca ale ide proti prúdu a kým sa väčšina jeho konkurencie sústredí na elektromobily, on začal vyvíjať nové potešenie pre milovníkov 6-valcových motorov. Presne tak. Mazda intenzívne pracuje na radovom 6-valci, ktorý sa ukázal aj na patentových nákresoch. Spolu s ním má prísť aj nová 8-stupňová automatická prevodovka, informuje Motor1.

Na nové nariadenia EÚ už doplácajú mnohé automobilky, nehovoriac o nových flotilových emisných normách, ktoré nejednému výrobcovi poriadne zavaria. Od začiatku roka totiž platí, že flotila automobilov konkrétneho výrobcu musí spĺňať limit 95 g CO2 na 1 km, no od tohto cieľa sú viaceré spoločnosti ešte poriadne ďaleko.

Pokiaľ ho však nesplnia, čakajú ich mastné pokuty, ktoré sa v niektorých prípadoch môžu vyšplhať na miliardy eur. Čo má automobilka podľa EÚ robiť, aby sa do normy zmestila? Predávať viac elektromobilov. Aké elegantné a jednoduché riešenie, veď koniec koncov, elektromobil počas jazdy emisie neprodukuje.

Mazda si razí vlastnú cestu. Čoskoro aj s novým 6-valcom

Ťažkú hlavu si z toho zrejme nerobí ani Mazda, ktorá síce už má v ponuke aj nejaký ten elektromobil, no príliš tomuto pohonu zdá sa neverí. Ešte v minulom roku sme informovali o plánoch tejto automobilky, ktorá chce naďalej vyvíjať spaľovacie motory a dosiahnuť u nich vyššiu efektivitu miesto toho, aby rázom prešla na výrobu elektromobilov. Riaditeľ výskumnej divízie Mazdy pritom prezradil, že sa firma bude ďalej držať naftových motorov, ktoré sú v očiach mnohých najviac neekologické. „Ostávame pri naftových motoroch. V roku 2020 ukážeme nový prístup k tomuto pohonu. Predstavíme vám, aké čisté a efektívne môžu byť naftové motory,“ vyjadril sa Schultz pre Autocar.

super.asurada.com

K týmto informáciám z minulého roka sa pridali ešte správy o tom, že spoločnosť navyše vo svojej dielni kuje plány na nový 6-valcový agregát SkyActiv-X v benzínovej a dieselovej verzii, ktorý by mal byť osadený do nového šasi vozidla so zadným pohonom a spárovaný s novým 8-stupňovým automatom. V polovici roka 2019 sa tak začalo v kuloároch hovoriť o novinke, ktorou má byť prémiový sedan s novým dizajnom. Podľa interného zdroja sa máme dočkať modelu, ktorý ponesie aj črty konceptu Vision Coupe. Ten sme mali možnosť vidieť ešte na autosalóne Tokyo Motor Show v roku 2017, informuje Forbes. Zdá sa teda, že japonská automobilka nenechá nič náhode a svojich fanúšikov chce poriadne prekvapiť.

Nenechaj si ujsť
Mazda tvrdí, že len jedna konkrétna skupina elektromobilov je menej ekologická ako diesle

Takéto prekvapenie by mohlo byť spojené hneď so 100. výročím spoločnosti, ktorá bola založená 30. januára 1920, teda prednedávnom oslávila veľké jubileum. Najlepšou oslavou môže byť nový radový 6-valec, ktorý sa ukázal na patentových náčrtoch aj so spomínanou 8-stupňovou automatickou prevodovkou. A navyše sa zdá, že samotné výfukové zvody budú modulárne, teda majú podľa prekladu popisu v patente zabezpečiť lepšiu účinnosť odvádzania výfukových plynov pri menšej konštrukcii motora, píše Autoblog. Mazda tak chce spraviť budúci agregát kompaktnejším a taký budúci 6-valec by mal mať podľa nákresu iba 2 otvory pre výfukové zvody.

V hlavne úlohe bude špičková technológia SPCCI

Navyše sa má emisiami zmestiť aj do prísnych noriem, keďže má nová motorizácia využívať SPCCI technológiu, teda iskrou riadené kompresné zapaľovanie. Inak povedané, išlo by o „dieselový benzín“ s kompresorom miesto turba. V Mazde však vedia ako na to a už teraz sú vďaka tomu inžinieri preslávení po celom svete. Prechod medzi vznetovou a zážihovou fázou motora je takmer nebadateľný.

Mazda pritom spaľovacím motorom verí natoľko, že sa odhodlala vydať vyhlásenie, v ktorom tvrdí, že tieto motory budú do roku 2035 základným pohonom až v prípade 85 % jej áut. Motory sa môžu spolčiť aj so 48-voltovým elektrickým systémom alebo z nich budú plug-in hybridy, no budú súčasťou Mazdy ešte ďalších približne 15 rokov. A medzitým, ako pracuje na vývoji ďalšieho spaľovacieho motora, úmyselne znížila akceleráciu svojho nového elektromobilu, aby sa od konvenčných áut príliš neodlišoval.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú