Krajiny Európskej únie sa postavili voči plánom na zavedenie reforiem spájaných s klimatickými zmenami, ktoré so sebou mali okrem iného priniesť aj vyššie dane z fosílnych palív, čím chce EÚ ľudí odradiť od takýchto neekologických riešení a priviesť ich bližšie k ekologickým zdrojom. Pochopiteľne má ale toto riešenie svoje nevýhody a ako informuje POLITICO, postavili sa proti nemu viaceré krajiny.

Vyššie ceny palív a energií

Krajiny EÚ navrhujú kvôli rôznym rizikám zásadné zmeny pripravovaným reformám, ktoré majú podľa novej podoby priniesť lehotu trvajúcu 7 rokov, počas ktorej bude možné aplikovať požadované dane. Zákonodarcovia si už ale uvedomujú, že ďalšie zvyšovanie cien palív s cieľom splniť klimatické ciele je pre väčšinu voličov neprípustné a do ulíc tento rok vyšli aj mnohí farmári a motoristi.

Tieto dane majú byť súčasťou cieľa znížiť uhlíkové emisie o 55 % do roku 2030, avšak členské štáty prichádzajú s alternatívou, podľa ktorej je možné dosiahnuť takéto zníženie za predpokladu, že budú mať k dispozícii prechodnú dobu trvajúcu 7 rokov. Okrem iného má nová podoba týchto reforiem udeliť výnimky napríklad aj v oblasti rybárstva.

Unsplash/ Guillaume Périgois/Pixabay

Podľa tvorcov pozmenenej reformy mala byť pri jej tvorbe najväčšou výzvou snaha zbaviť sa daňových výhod, z ktorých niektoré špecifické sektory neférovo ťažili. Naďalej ale ostáva v navrhovaných zákonoch niekoľko dier, kvôli ktorým ostáva nezdanená napríklad väčšina leteckého paliva. Výsledné reformy zatiaľ stále nie sú známe, EÚ sa ale naďalej snaží dosiahnuť kompromis.

Zákaz spaľovákov

Jedným z kontroverzných zákonov EÚ je aj zákaz predaja spaľovacích motorov od roku 2035, ktorý sa stretol s intenzívnou opozíciou a ako naznačuje nedávna štúdia, možno ani len nebude potrebný. Do roku 2030 už majú byť totiž spaľováky aj bez takéhoto zákazu na ústupe a elektrické autá ich majú prirodzene nahradiť.

Prídu obrovské zmeny

Členské krajiny EÚ sa pred niekoľkými dňami vo veľkom postavili aj voči clám na čínske elektromobily. Európska komisia kvôli tomu v snahe o kompromis zvažuje zavedenie nižších ciel na modely Mini vyrábané v Číne a Cupra Tavascan od Volkswagenu. V novembri 2024 sa očakáva finálne rozhodnutie o osude ciel, ktoré bude mať značný dopad na automobilový priemysel v EÚ i Číne.

EÚ prísne hľadí aj na to, akým spôsobom fungujú stavby, ktoré takisto vo veľkom prispievajú k tvorbe emisií. Podľa novej smernice budú musieť štáty implementovať vlastné metódy na to, aby došlo ešte do roku 2030 k zníženiu spotreby energie obytných budov o 16 % a do roku 2035 dokonca až o 20 až 22 %. Našťastie sú v tejto oblasti udeľované rôzne výnimky a občania majú na rekonštrukciu dostať dotácie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú