Krutá realita spaľovákov na e-palivá. Za elektromobilmi budú navždy zaostávať
Európsky parlament a Nemecko pred pár dňami dospeli k dohode o zachovaniu predaja niektorých spaľovákov aj po roku 2035. Táto správa bez pochýb potešila mnohých odporcov elektromobility, no autá jazdiace na e-palivá sú stále prakticky tie isté spaľováky, ako ich poznáme dnes, hoci im môže pribudnúť napr. systém, ktorý po natankovaní bežného neekologického paliva nedovolí štartovanie.
Doplácajú tak na všetky nedostatky tohto typu pohonu. Staršia infografika, ktorú zverejnila organizácia Transport&Environment ukazuje, aké neefektívne sú v skutočnosti spaľovacie motory sú, v porovnaní s batériovými elektromobilmi.
Tento problém načrtla organizácia T&E už niekoľko rokov dozadu. V efektivite energie prenesenej na kolesá nedokáže akýkoľvek spaľovací motor v žiadnom prípade konkurovať batériovému elektrickému pohonu. Samozrejme, to, že ju jej (zatiaľ) nedokáže v batériách bežného batériového vozidla uskladniť dosť na to, aby mal dojazd napríklad 1 000 km, nikto nerozporuje. Problém efektivity je však oveľa komplexnejší.
Spaľovák „potrebuje“ niekoľkonásobne viac energie
Odporcovia elektromobily s obľubou vyťahujú otázku „Kde budeme všetky tie elektromobily nabíjať“ a hlavne „Kde na to zoberieme elektrickú energiu“. Infografika T&E ukazuje, koľko vyprodukovanej energie sa v skutočnosti prenesie na kolesá auta elektromobilu, vodíkového auta alebo spaľováku.
Prvé energetické straty nastávajú už nutnosti rozohriať pece rafinérie, prípadne výrobe vodíka elektrolýzou. Aby bol pohon vodíkového auta stopercentne ekologický, vodík by sa musel vyrábať elektrolýzou, pričom v takomto prípade už dochádza k stratám až 30 % a ďalších 26 % predstavujú straty pri prenose vodíka na čerpacie stanice.
V prípade batériového elektromobilu pomyselnú energiu môžeme priviesť až k nabíjaciemu stojanu, ktorý do batérie natlačí až 95 % spálanej elektriny – pri nabíjaní teda dochádza k stratám len na úrovni zhruba 5 %.
Well-done graphic by @transenv showing the different efficiencies of various technologies to power vehicles with renewable energy pic.twitter.com/7O7Cgx98E4
— Eurelectric (@Eurelectric) August 2, 2017
Z nádrže / batérie na kolesá
Druhá časť sa venuje samotnému prenosu energie z nádrže a batérie na kolesá. V tomto smere má elektromobil 5 % straty pri prevode medzi AC a DC prúdom a nabíjaní batérie. 10 % straty dosahuje samotný elektromotor, ktorý je na tom podobne aj v prípade palivového článku vo vodíkovom aute. Vo finále ale elektromobil dosahuje efektivitu na úrovni fantastických 73 %.
Vodíkový pohon má najväčšie straty pri prevode vodíka na elektrickú energiu pomocou vodíkových článkov vo vozidle. Tie dosahujú až 50 %, pričom na konci dosahuje vodíkový elektromobil iba 22 % účinnosť.
Absolútne najhoršie je na tom spaľovák. Energetické straty pri spaľovacom motore dosahujú až 70 %, nakoľko takýto motor produkuje množstvo odpadového tepla, ktoré sa nijak nevyužíva (ak pominieme kúrenie kabíny v zime). Kvôli tomu je spaľovací motor účinný iba na 13 %, respektíve iba 13 % energie vyrobenej na začiatku sa spotrebuje priamo na pohon vozidla.
Finálnu podobu výnimky zo zákazu predaja spaľovákov spoznáme až budúci rok
„Európa zostáva neutrálna v oblasti technológii. Vozidlá so spaľovacími motormi budú môcť byť vyrábané aj po roku 2035, ak budú tankovať výlučne uhlíkovo neutrálne palivá,“ napísal Wissing na sociálnej sieti. Dodal, že záväzne bude dohodnutý konkrétny postup a časový plán.
„Chceme, aby bol proces uzavretý do jesene 2024,“ napísal Timmermans na Twitteri. EK sa podľa jeho vyjadrení s Nemeckom dohodla na budúcom používaní tzv. e-palív. Teraz budú obe strany pracovať na čo najskoršom zavedení CO2 štandardov pre automobily.
Výnimka na predaj spaľovacích motorov sa má týkať aj automobiliek s nízkou produkciou, ktoré väčšinou vyrábajú drahé a luxusné modely. Ide o tie najluxusnejšie automobilky, ktoré vyrábajú extrémne drahé exotické hyperautá, ako napríklad Pagani, Bugatti či Koenigsegg.
Vážne nezhody
Zákaz spaľovacích motorov nie je jediným problémom v EÚ, s ktorým sa automobilky museli popasovať. Prísť totiž mala aj úplne nová emisná norma, kvôli ktorej by museli automobilky investovať obrovské financie do vývoja napriek tomu, že by krátko na to s predajom spaľovacích motorov úplne prestali. Povolenie spaľovania uhlíkovo neutrálnych palív tak môže byť riešením tohto problému.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
Dobije autu tisíce kilometrov ročne zadarmo. Mercedes vyvinul solárny lak, ktorý predĺžuje dojazd
Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
90% Slovákov znervóznie už pri prvej otázke: Tento kvíz z biológie ťa pošle späť do školskej lavice
Mikróby v črevách, toxíny v mozgu: Nová štúdia spochybňuje doterajšie teórie o príčine sklerózy multiplex
Iba hodinu od Slovenska vyrástol architektonický zázrak: Futuristické „plávajúce šošovky“ menia pohľad na vinice
FOTO: Post Malone odpálil v Bratislave ohňovú šou. Druhý deň festivalu Lovestream 2025 bol veľkolepý
TOP 5 slovenských miest, ktoré zažívajú boom: Jedno z nich takmer zdvojnásobilo počet obyvateľov (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
-
- Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Postavia jadrové elektrárne, vysokorýchlostnú železnicu a predbehnú Slovensko. Ázia má nového tigra
Volkswagen znovu zaťal do živého. Vládu vyzval na štátnu podporu elektromobilov
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP