Koniec éry prichádza. Ropný gigant predáva stovky čerpačiek, bude z nich niečo úplne iné
S pribúdajúcim počtom elektromobilov bude na cestách, pochopiteľne, ubúdať počet áut so spaľovacími motormi. To predstavuje problém pre prevádzkovateľov čerpacích staníc, ktorí po dokončení prechodu postupne nebudú mať palivá komu predávať.
Francúzsky gigant Total na tento scenár reaguje radikálne –v Nemecku a v Holandsku predáva vyše 1 000 čerpačiek, informuje o tom 24hourworld.
Spaľováky budú po cestách jazdiť ešte dlho po roku 2035. Nie je to teda úplne tak, že s ich zákazom sa absolútne zastaví predaj pohonných hmôt. Koniec koncov, aj naďalej bude existovať množstvo zariadení a strojov, ktoré majú spaľovacie motory.
Pohonné hmoty sa ale už nebudú predávať v takých množstvách ako dnes, a tak väčšina čerpačiek nedosiahne dostatočne vysoké predaje na to, aby bola schopná prežiť. Tento scenár s plne uvedomuje aj francúzska spoločnosť TotalEnergies, ktorá v západnej Európe prevádzkuje stovky čerpacích staníc.
Oznámený krok podľa denníka Stern prichádza práve kvôli snahe EÚ o klimatickú neutralitu a prechodu na elektromobily. Čerpačky však ostanú v prevádzke ešte aspoň 5 rokov, kým do nich Total bude dodávať palivo.
Z benzínok budú obchody a reštaurácie
TotalEnergies sa tak podľa Finanzen.net predá v Nemecku 1 198 čerpačiek a v Holandsku to bude ďalších 392 staníc. Následne ich prevezme firma kanadská firma Couche-Tard, ktorá má bohaté skúsenosti s prevádzkou obchodov a reštaurácií.
Práve na obchody a reštaurácie by sa mali v budúcnosti premeniť tie čerpacie stanice, ktoré stratia svoje pôvodné využitie. Podľa niektorých plánov by tam mohli vzniknúť nabíjacie huby.
TotalEnergies už v dnešnej dobe postrehla znížený záujem o pohonné hmoty a to je elektrifikácia ešte iba na začiatku svojej cesty.
Spoločnosť však uviedla, že nemá zmysel všetky stanice „pretvoriť“ na nabíjacie body, nakoľko ľudia radšej nabíjajú svoje elektromobily doma. V budúcnosti sa ale chce angažovať vo výstavbe nabíjacej infraštruktúry, a to najmä v mestách a na hlavných dopravných tepnách.
Prerobiť benzínky na nabíjačky je hlúposť
S podobným názorom, s akým prišla spoločnosť TotalEnergies, sa zhodujú viacerí odborníci, medzi ktorými je aj riaditeľ spoločnosti GreenWay Infrastructure Peter Badík.
Ten nám v jednom z rozhovorov ozrejmil, prečo je hlúposť prerobiť súčasné benzínky na nabíjacie stanice:
Nabíjaciu stanicu chcete postaviť v lokalite, kde môže človek stráviť nejaký ten čas, napríklad si nakúpiť.
To síce robíme aj na pumpách, chodíme tam a nakupujeme, no primárne tam nejdeme kvôli nákupu, ale kvôli tankovaniu. Pri nabíjacích HUB-och to bude pestrejšie, budú rásť tam, kde ľudia idú napríklad primárne kvôli nakupovaniu a počas toho si svoje auto nabijú.
Určite ale vzniknú aj také, kde si pôjdem primárne nabiť auto a počas toho si nakúpim, no takéto nabíjačky majú význam prevažne na diaľnici a podobne. Čo sa ale týka púmp, tak spoločnosti, ktoré ich prevádzkujú, majú ambíciu uchádzať sa o budovanie nabíjacích staníc a postupne prebudovávať niektoré stanice.
Avšak pumpy, ktoré sa nachádzajú na vhodných lokalitách, aby sa z nich mohli stať nabíjacie HUB-y, takých je asi iba 20 %. Zatiaľ je však stále pre prevádzkovateľov čerpacích staníc nerentabilné prerobiť celú čerpačku na nabíjaciu stanicu. Dokonca aj keď prerobia iba jeden čerpací stojan na nabíjanie elektromobilu, tak to, čo budú mať z toho nabíjacieho stojanu za deň, im zarobí ten čerpací stojan za pol hodinu.
Z tohto pohľadu je teda budúcnosť taká, že áno, niektoré pumpy sa transformujú, ale veľká väčšina nebude vhodná na to, aby sa na nich postavili nabíjačky. Napríklad keď máte pumpu a oproti nej máte obchodné stredisko, kde sú dve kaviarne a veľké potraviny a je tam tiež obrovské parkovisko, tak na čo by ste robili nabíjačku na tej pumpe, keď to môžete urobiť pred tým obchodom.
Princíp je teda taký, že vybaviť parkovacie miesta nabíjačkou je jednoduché, kdežto vybaviť parkovacie miesto stojanom na tankovanie nejde, preto na to potrebujeme pumpy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
Mária sa presťahovala do „krajiny polárnych nocí“: Letenka na Slovensko by vyšla lacnejšie než kaderníčka. Chýbajú mi polievky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Zlato kleslo najprudšie za posledné týždne. Môže za to dohoda medzi USA a Čínou
Koniec éry inkluzívnych programov v korporáciách? Toto nikto nečakal
Spolupráca cez oceán. EÚ a Japonsko sa zameriavajú na digitálnu suverenitu
Banka vstupuje do AI. Slovenská sporiteľňa chce zodpovedné inovácie
Slovenská veda naberá výkon. Nový superpočítač Perun zmení výskum aj AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
Mária sa presťahovala do „krajiny polárnych nocí“: Letenka na Slovensko by vyšla lacnejšie než kaderníčka. Chýbajú mi polievky
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené