Volkswagen koncom apríla na svojej vlastnej konferencii s názvom „Way to Zero“ prezradil niekoľko zaujímavých a podstatných informácií týkajúcich sa budúceho smerovania automobilky. Niektoré z nich sa týkali aj nadchádzajúcich elektromobilov, medzi ktoré patrí očakávaný model ID.2, prvý skutočne dostupný lacný model.

Všetky podstatné informácie týkajúce sa nových elektrických vozidiel značky Volkswagen detailne zhrnul nemecký portál Edison. Množstvo informácií sa týka pripravovaného dostupného modelu VW ID.2, ktorý však na trh príde až niekedy v roku 2025.

Jednať by sa nemalo o klasický hatchback, ale skôr pôjde o malý crossover na štýl T-Cross s dĺžkou okolo 4 metrov. Vďaka elektrickej platforme MEB však ponúkne skutočne veľkorysý vnútorný priestor.

Volkswagen

Pozitívnou informáciou je aj očakávaný dojazd. VW ID.2 by malo na jedno nabitie zvládnuť prejsť úctyhodných 400 km. Samozrejme, tento údaj platí pre vrcholnú verziu, základné modely by mali disponovať dojazdom od 250 km, no mohli by začínať s cenovkou už od 20 000 €.

Nové odolnejšie LFP batérie

VW ID.2, ktorý by teda mal prísť na trh až v roku 2025, s najväčšou pravdepodobnosťou dostane nové lítium-železo-fosfátovú batériu, ktorú VW vyvíja v spolupráci so švédskym výrobcom batérií Northvolt.

Podľa dostupných údajov budú mať nové batérie životnosť niekoľko miliónov kilometrov, respektíve viac ako 10 000 nabíjacích cyklov. Nový typ batérií má byť dostupný už v roku 2024, čiže do niektorých modelov sa môže dostať skôr.

Okrem informácií k VW ID.2 sme sa na konferencii dozvedeli aj niečo o ďalších novinkách, aj keď iba okrajovo. Elektrický nástupca populárneho modelu Passat s pracovným názvom ID. Space Vision by sa mal začať predávať už v roku 2023.

Volkswagen/Screenshot

Pôjde o luxusnú, takmer 5-metrovú elektrickú limuzínu s dojazdom cez 600 km na jedno nabitie. „Retro“ v podobe elektrickej „hippie“ dodávky ID. Buzz uvidíme už budúci rok, no v roku 2026 pre nás VW chystá niečo nové a rovnako vzrušujúce.

NEPREHLIADNI
Problém s dodávkami čipov pre automobilky bude trvať ešte niekoľko mesiacov, tvrdí Volkswagen

Projekt „Trinity“ má byť plne autonómna dodávka, ktorej interiér skôr pripomína obývačku, než klasické auto. Nový ekosystém a softvér je vytváraný v spolupráci s koncernovým súrodencom Audi.

Volkswagen

Projekt Trinity sa tak zameriava na vývoj elektromobilov novej generácie, kde bude prevládať futuristický nadčasový dizajn a kde samozrejme dominujú pokročilé technológie autonómneho riadenia.

Revolúcia v podobe dojazdu spaľovákov až v ďalšom desaťročí

Zopár slov padlo aj na tému úplne nového revolučného typu batérií, ktorý by svojimi parametrami nabíjania, kapacity a tým pádom aj dojazdu, zvládli konkurovať autám so spaľovacími motormi. VW v spolupráci s americkou firmou Quantumscape či čínskym CATL Group už na takejto batérii pracuje, no jej komerčného nasadenia sa údajne dočkáme až v ďalšom desaťročí. Nové batérie svojou kapacitou zabezpečia dojazd cez 800 km na jedno nabitie.

Obrovské investície do elektromobility

Továrne na výrobu batérií sú bezpochyby potrebné – nie je tomu tak dávno, čo výrobu nových elektromobilov brzdil trhový nedostatok tohto dôležitého komponentu. Volkswagen si to plne uvedomuje, a tak na konferencii Power Day predstavil svoj plán postaviť 6 tovární na výrobu batérií, ktorých ročná produkčná kapacita bude až 240 GWh, to všetko do roku 2030.

Prvé dve továrne budú postavené vo Švédsku a v Nemecku. Švédska fabrika Northvolt tak navýši svoju výrobnú kapacitu na 40 GWh ročne, spustenie výroby by malo začať v roku 2023. Nová továreň v Nemecku jej pomôže taktiež výrobnou kapacitou 40 GWh ročne, v tomto prípade sa ale výroba spustí v roku 2025.

Volkswagen

„Slovenská Gigafactory“, aj takto mnohí nazývajú spoločnosť InoBat, respektíve ich závod na výrobu batérií vo Voderadoch. InoBat je slovenská spoločnosť, ktorá vyvíja batériové články priamo na mieru pre svojich zákazníkov, v budúcnosti ich tak s najväčšou pravdepodobnosťou uvidíme v rôznych elektrických vozidlách.

InoBat spolu s americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies priniesol na Slovensko investíciu vo výške 100 miliónov eur a pracovné miesta až pre 150 ľudí zameraných na vývoj a výrobu batérií do elektrických vozidiel. Po výskumno-vývojovom centre a výrobnej linke bude do roku 2025 nasledovať 10 GWh gigatováreň. So zástupcami z InoBat sme sa rozprávali v nedávnom veľkom rozhovore.

Štyri továrne sa rozrastú po celej Európe

Prezentácia automobilky sa primárne zameriavala na vyššie spomenutú dvojicu tovární, no to, čo zaujíma nás, Slovákov, zaznelo až v samom závere. Jedna z fabrík na výrobu batérií má vyrásť aj vo východnej Európe a ako môžeš vidieť na priloženej fotografi, oblasť, v ktorej chce Volkswagen novú továreň stavať, zasiahla aj nás.

Volkswagen

Narozdiel od ostatných okolitých krajín, v náš prospech hrá fakt, že nemecký koncern už u nás má obrovskú výrobnú linku na automobily. Východoeurópska továreň by mala byť spustená do roku 2027. V roku 2026 sa spustí ešte jedna v západnej Európe (Španielsko/Portugalsko/Francúzsko).

Do roku 2030 pribudnú ďalšie dve, o ich možnej lokalite nám však vedenie spoločnosti na prezentácii nič nepovedalo. Celkovo tak bude vlastniť koncern 6 fabrík s výrobnou kapacitou 240 GWh.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú