Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Aj pri prevádzke elektromobilu vznikajú niektoré nečistoty, ktoré poznáme zo spaľovacích áut. Teraz nenarážame na emisie CO2, tie sú totiž v prípade elektromobilu podstatne nižšie, no počas jazdy sa oddelujú mikročastice z pneumatík a bŕzd, pričom vytvárajú prach. Tento prach síce znečisťuje okolitý vzduch, no Audi má riešenie. Automobilka vyvíja filter, ktorý ho dokáže zachytiť. Na tému upozornil portál InsideEVs.

Nemecká automobilka pracuje na projekte už od roku 2020 a vývoj pobeží do roku 2024. Následne spoločnosť vyhodnotí výsledky a rozhodne, či bude revolučný filter súčasťou budúcich elektromobilov Audi.

Podľa inžinierov inštalácia tohto filtra nevyžaduje žiadne veľké zmeny výrobného procesu. Počas dvoch rokov testovania automobilka zozbierala dostatočné množstvo dát a už teraz môžu povedať, že revolučný filter rozhodne má zmysel a predovšetkým vo veľkých mestách.

Auto zachytí prach ktorý vyprodukuje

Filter mikročastíc je umiestnený v prednej maske a funguje v dvoch režimoch. Počas jazdy nasáva vzduch pred vozidlom a čistí ho, no dokáže fungovať aj počas státia, respektíve nabíjania.

Audi

Ak sa elektromobil nabíja, vzduch je do filtra naháňaný pomocou ventilátora a takýmto spôsobom ho dokáže čistiť aj keď vozidlo nejazdí. Audi túto technológiu testovala na modeli e-tron a po nájazde 50 000 km môžu spoľahlivo povedať, že vozidlo zachytilo minimálne toľko mikročastíc, koľko samé počas svojej prevádzky vyprodukovalo.

Na podobnej technológii pracuje čoraz viac firiem

Národné výskumné centrum pre letectvo a vesmír v Nemecku sa nevenuje iba produktom, ktoré sa pohybujú nad povrchom Zeme. Spoločnosť vyrobila elektromobil, ktorý je podľa ich slov najekologickejším autom na svete, nazvývajú ho Zero Emission Drive Unit – Generation 1 (ZEDU-1).

Ich prototyp ZEDU-1 nie je obyčajným elektromobilom, ktorý by bol schopný jazdy „iba“ bez produkcie lokálnych emisií. Inžinieri posunuli ekologickú stránku o úroveň vyššie a v prípade tohto prototypu nedochádza k znečisťovaniu životného prostredia ani žiadnym jemným prachom a mikroplastami, ktoré sa uvoľňujú pri brzdení či drolení pneumatík.

Nemecké centrum na ňom pracovalo spolu s firmou HWA, ktorá sa venuje výrobe, no predovšetkým úprave a tuningu automobilov.

ZEDU-1 je najekologickejší elektromobil na svete

Oblasť kolies obopínajú z vonkajšej časti špeciálne kryty, ktoré vytvárajú v priestore kolesa nedokonalé vákuum. Následne ventilátor z tohto vákua doslova „vysáva“ drobné častice pneumatiky, ktoré sa oddelujú počas jazdy a preháňa ich cez filtračný systém.

Podobne funguje aj brzdový systém. Pri brzdení sa jemné čiastočky kovu takisto zachytávajú a filtrujú sa skrz nádobku s olejom. Ako píše DLR v tlačovej správe, inžinierom sa podarilo zvýšiť aj rekuperačnú schopnosť bŕzd a takmer všetka energia z brzdenia je prevedená späť na elektrickú.

Výsledky sú famózne

Nové technologické postupy nevedú len k zlepšeniu ekologickej stránky auta, ale výrazne prispievajú aj k jeho ekonomickosti. Tím vedcov počas prvých testov zistil, že do rýchlostí 50 km/h dokážu úplne eliminovať opotrebenie pneumatík a pri vyšších rýchlostiach ho znižujú o 70 % až 80 %.

Vďaka novej technológií bŕzd sa takisto úplne dokážu vyhnúť ich opotrebeniu. Výsledky výskumu by pritom mali byť základom pre budúce elektromobily.

Ekologická stránka je čoraz dôležitejšia

Ekologické otázky elektromobilov začalo riešiť čoraz viac firiem. Holandský tím študentov dokonca vyrobil elektromobil, ktorého emisie sú „záporné“, teda počas jazdy čistí ovzdušie od CO2.

Auto dokáže zachytiť až 2 kg CO2 po prejdení zhruba 32 000 km. To sa na prvý pohľad nemusí zdať ako veľa, no 10 takýchto áut by dokázalo vyfiltrovať ovzdušie rovnako efektívne ako bežný strom.

Bart van Overbeeke/Eindhoven University of Technology

Líder 35-členného tímu študentov prezradil, že zatiaľ ide iba o prvotný prototyp a v budúcnosti dokážu zachytávanie CO2 určite vylepšiť. Reálnym prínosom však nemusí byť úplné čistenie planéty, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Študenti totiž dbali na ekológiu aj pri výrobe samotného auta a cieľom projektu je, aby filter ovzdušia počas prevádzky vozidla vykompenzoval aspoň emisie, ktoré sa vyprodukujú pri samotnej produkcii auta. Chcú tiež ukázať veľkým automobilkám, ako by k elektromobilite mali pristupovať aj oni.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú