Klam plug-in hybridov? V niektorých prípadoch majú o 800 % vyššie emisie, EÚ urobí razantný krok
Plug-in hybridy nie sú tak ekologické, ako sme si to o nich spočiatku mysleli. Problém ani nie je v samotných autách, ako v ich majiteľoch, ktorí ich nenabíjajú správne. Ako informuje portál Reuters, Európska únia teraz plánuje sprísniť testy na meranie emisií takýchto vozidiel, pričom má využiť aj dáta z reálnej premávky.
Podľa štúdie publikovanej na webe Transport and Environment produkujú plug-in hybridné vozidlá v niektorých prípadoch vyššie emisie až o 800 % oproti papierovým hodnotám.
Štúdia porovnáva plug-in hybridné BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander. Aj v prípade, že majú všetky tri modely plne nabitú batériu, produkujú až o 28-89 % vyššie emisie než udáva výrobca.
V prípade jazdy s vybitou batériou je to od 300 do 800 % viac a v režime dobíjania batérie pomocou spaľovacieho motora je to až 12-krát viac oproti papierovým hodnotám.
Dôvod, prečo tieto autá pri nesprávnom používaní produkujú toľkonásobne viac CO2, je jednoduchý. Plug-in hybrid neustále so sebou vláči batériu s hmotnosťou niekoľko stoviek kilogramov.
Ak je táto batéria vybitá, ide prakticky o „mŕtvu váhu“ a tým pádom dostáva spaľovací motor viac zabrať, čo logicky vyústi do vyššej spotreby paliva a tým pádom aj do vyššej produkcie emisií.
Plug-in hybridy jazdia príliš často s vybitou batériou
Hodnoty produkcie emisií, ktoré sa merajú podľa cyklu WLTP uvádzajú čísla dosiahnuté v ideálnych podmienkach, teda že majiteľ plug-in hybridu jazdí prevažne s nabitou batériou.
Plug-in hybridné vozidlá môžu byť skutočne ekologickejšie než autá s čisto spaľovacími motormi, no všetko záleží od toho, či takéto auto jeho majiteľ využíva správne. Pri plug-in hybride je veľmi dôležité auto nabíjať vždy, keď sa dá.
To ale väčšinou ich majitelia nerobia a majú na to hneď niekoľko dôvodov. Tým prvým je, že plug-in hybridy majú zväčša pomalé AC nabíjanie a plné nabitie bežne trvá aj cez dve až štyri hodiny.
Ak sa už takéto auto predsa len nabije, na jedno nabitie prejde sotva 50 km. Samozrejme, máme tu aj také plug-in hybridy, ktoré sa nabijú za 30 minút a na jedno nabitie zvládnu prekonať aj 100 km. Do tejto triedy spadá napríklad Mercedes GLE či Mercedes triedy S, ktoré sme nedávno testovali.
Takéto modely už dávajú zmysel a ich majitelia využívajú elektrifikovaný pohon v takej miere, že je toto auto skutočne ekologickejšie než jeho čisto spaľovací náprotivok. Jedná sa ale iba o zopár svetlých výnimiek, realita ostatných plug-in hybridov je úplne iná a, žiaľ, nie príliš svetlá.
Nový spôsob merania emisií môže všetko zmeniť
Ako uviedol aj portál AutomotiveNewsEurope, nový spôsob merania produkcie emisií bude založený na dátach zo skutočnej premávky. Všetky nové vozidlá totiž musia byť od roku 2021 vybavené meračom paliva.
Na základe údajov o skutočnej priemernej spotrebe paliva plug-in hybridných vozidiel budú môcť komisári presnejšie určiť, ako často jazdia motoristi s využitím spaľovacieho motora a koľko emisií tak reálne auto vyprodukuje.
Nový spôsob má lepšie odrážať skutočne produkované hodnoty CO2 a pre výrobcov áut to bude znamenať ďalšie komplikácie s dosahovaním emisných cieľov.
V súčasnosti si totiž emisie „umelo“ znižujú práve predajom plug-in hybridov, no v budúcnosti, keď príde do platnosti nový spôsob merania produkcie CO2, budú musieť automobilky predávať ešte viac elektromobilov, aby sa vyhli pokutám.
Nový spôsob merania by mal prísť do platnosti až v roku 2025, dovtedy by elektrické autá mohli ešte viac nabrať na popularite a plug-in hybridné modely by mohli prirodzene vytlačiť z trhu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
TOP 5 slovenských miest, ktoré zažívajú boom: Jedno z nich takmer zdvojnásobilo počet obyvateľov (REBRÍČEK)
FOTO: Post Malone odpálil v Bratislave ohňovú šou. Druhý deň festivalu Lovestream 2025 bol veľkolepý
Slovensko prišlo o legendu televíznej zábavy: Oldo Hlaváček zomrel vo veku 91 rokov
Putin mal podľa zdrojov Bieleho domu maximalistické nároky. Trump ich nazval úspechom a Európa spozornela
Z 1 000 životopisov môže zažiariť tvoj: Kariérny kouč prezradil 7 chýb, pre ktoré curriculum vitae skončí v koši
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
Postavia jadrové elektrárne, vysokorýchlostnú železnicu a predbehnú Slovensko. Ázia má nového tigra
Volkswagen znovu zaťal do živého. Vládu vyzval na štátnu podporu elektromobilov
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP