Skús si položiť otázku, kedy si naposledy videl naozaj kvalitný film od Netflixu? Taký, ktorý by v rámci svojho žánru skutočne vyčnieval a mohol konkurovať najlepším snímkam určeným pre kiná? Pravdepodobne ich nebude veľa, a to je na najznámejšiu streamovaciu spoločnosť žalostný výsledok.

Veľké filmové projekty Netflixu nie sú produkované s cieľom vytvoriť hodnotné diela, ktoré by obstáli v skúške časom. Namiesto toho sa streamovací gigant pozerá na filmy cez čísla a chrlí priemerné novinky ako z pásovej výroby.

Už dávno totiž zistil, že obrovská, stále sa rozrastajúca, základňa predplatiteľov situovaných na jednej platforme, predstavuje ideálne publikum na kŕmenie priemerným filmovým obsahom.

Na čom si užiješ dokonalý zvuk s OLED televízorom?

Kúp si televízor OLED spolu so soundbarom alebo WiFi reproduktorom a získaj cashback vo výške nákupnej ceny audio produktu späť.

POZRI SI CELÚ–>PONUKU<–

Po spustení aplikácie sa otvára svet s nekonečným výberom obsahu, takže skôr či neskôr na niektorú z noviniek aj tak klikneš. Základom je, aby si si film pozrel. Bonusom, ak sa ti film aspoň trochu páčil. Zaužívaný pojem „Netflix and chill“ tak v posledných rokoch znamená aj čosi iné, než víkendové vyvalenie sa na gauč a dopriatie si filmového či seriálového oddychu.

Viac, než kedykoľvek predtým vyjadruje odovzdané nastavenie predplatiteľov, ktorých nároky na obsah čoraz viac klesajú a po odsledovaní niekoľkých priemerných „Netflix Originals“ filmov ročne sú vo svojej podstate spokojní.

Pre Netflix ide o ideálnu situáciu, kedy na to, aby filmy dosiahli očakávané čísla sledovanosti, nemusí vynaložiť žiadne úsilie navyše. Netflix Fenomén je problémom a smutným trendom doby a na vine je ako streamovacia spoločnosť, tak aj samotní predplatitelia.

Nové pravidlá hry

Keď Netflix v roku 2007 spustil streamovanie obsahu cez internet, spôsobil revolúciu v požičiavaní titulov vďaka svojej pohodlnosti a dostupnosti. Zároveň tým vyniesol definitívny ortieľ nad tradičnými kamennými požičovňami a postupne úplne zmenil hru.

Pôvodne boli v ponuke tituly od rôznych spoločností, ale netrvalo dlho a od roku 2013 sa sústredí aj na produkovanie vlastného obsahu.

Nová éra a korunovácia kráľa obsahu začala v počiatkoch kvalitnou seriálovou tvorbou ako House of Cards, Orange is the New Black či dohodou s Marvelom natočiť niekoľko sérií o postave Daredevila. A zatiaľ čo si najväčšie seriálové projekty od Netflixu držia roky vysoký štandard, filmová produkcia kvalitou výrazne zaostáva.

TMDB.org

Samozrejme, za všetky tie roky sa nájde niekoľko výnimiek. Spomeňme napríklad vynikajúcu drámu Roma, mafiánsky veľkofilm The Irishman, rodinnú psychologickú drámu Marriage Story, životopisnú snímku The Two Popes alebo historickú drámu The Trial of the Chicago 7. Všetko sú to filmy, ktoré sa na Netflixe nedostali medzi najsledovanejšie a „dospelejšou“ tematikou cielia skôr na užšiu divácku základňu.

Najviac divákov si pozrelo diametrálne odlišné, jednoduchšie a akčnejšie ladené snímky ako Red Notice, Extraction, Bird Box, Spenser Confidential, 6 Underground, Murder Mystery či The Old Guard. Prečo teda meniť zabehnutý a fungujúci koncept?

V podobnom duchu sa nesie napríklad Scorseseho alebo Coppolove pohŕdanie filmami od Marvelu, ktoré sa každoročne umiestňujú medzi tými najziskovejšími. Filmy ako Last Night in Soho pravdepodobne nikdy nedosiahnu rovnaké čísla návštevnosti a ziskov, ako napríklad noví Eternals (obidva vyšli v tomto mesiaci).

Problémom je, že veľkofilmy typu Eternals, starostlivo naplánované na každý jeden mesiac v roku, zaberajú menším a originálnejším filmom v kinách miesto.

Ak si majú diváci vybrať len jednu snímku, na ktorú minú pri návšteve kina peniaze, drvivá väčšina siahne po prístupnejšom Eternals. Rovnaký princíp rozhodovania sa medzi náročnejším a jednoduchším filmom sa dá aplikovať aj na Netflix.

Aj preto sa mnoho menej známych či začínajúcich režisérov uchyľuje k spolupráci s Netflixom, kde nemajú problém dať šancu akýmkoľvek projektom. Zároveň ale vedia, že filmy sa dostanú k väčšiemu počtu divákov aj vďaka tomu, že zostanú v knižnici – v prípade, že pôjde o priemerný či podpriemerný materiál, to teda nikomu príliš vadiť nebude.

Navyše sú tieto filmy k dispozícii jedine na Netflixe, čím sú automaticky vnímané ako obsah pre TV a získať tých najlepších a najambicióznejších režisérov je pomerne náročné.

Nenáročné publikum v siedmom nebi
Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú