Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

To, či je elektromobil dobrý, alebo zlý, určuje niekoľko parametrov, ktoré pri autách so spaľovacími motormi neriešime. Jedným z nich je aj nabíjanie ako také, no pri nabíjaní sa nepozeráme len na výkon, ale aj na efektivitu.

Magazín AutoBest sa detailne pozrel na túto stránku elektromobilov a niektoré z nich preukázali katastrofálne výsledky, informuje Techzle.

Pri nabíjaní elektromobilu dochádza k stratám. Straty elektrickej energie počas nabíjania však nikdy nikto detailne neriešil a väčšina motoristov ich aj tak považovala za zanedbateľné.

AutoBest

Výsledky nového testu až 15 elektromobilov však ukázali, že v niektorých prípadoch strata počas nabíjania vôbec nie je zanedbateľná a elektromobil ťa doslova „okráda“ o celé kilowatthodiny energie.

Rozdiely aj viac ako 20 %

Nie všetka energia z nabíjačky ide priamo do batérie elektromobilu. V letných mesiacoch pri výkonnom nabíjaní musí by batéria elektromobilu chladená, v zimných mesiacoch sa zasa batéria zohrieva, aby pri nabíjaní nedošlo k jej poškodeniu.

Elektrickú energiu spotrebúvajú aj systémy v aute, ktoré riadia samotný nabíjací proces. Hovoríš si, že spotreba týchto procesov je zanedbateľná? Tak to si na omyle. V niektorých prípadoch ti elektromobil spotrebuje až o 20 % energie viac, než reálne poputuje do jeho batérie.

V rámci udalosti EcoBest Challenge 2021 novinári úplne vybili 15 elektromobilov a následne ich batérie úplne nabili. Pri tomto teste porovnali skutočne spotrebovanú energiu s tou, ktorá sa dostala do batérie na základe údajov kapacity akumulátora.

Každý jeden testovaný elektromobil pochopiteľne spotreboval viac energie, ako dostal do svojej batérie. Najlepšie si v tomto prípade viedol Volkswagen ID.3, ktorý pri nabití 58 kWh batérie spotreboval 61,41 kWh energie. Rozdiel v tomto prípade činí iba 5,9 %.

Absolútne najhoršie dopadla Honda E, ktorá pri plnom nabití svojho 28,5 kWh akumulátora spotrebovala až 36,23 kWh energie, čo je rozdiel neuveriteľných 27,1 %. Pri každom nabití elektromobilu ťa v tomto prípade auto „okradne“ o takmer 8 kWh energie, čo by pri domácom nabíjaní znamenalo sumu 70 až 80 centov. Honda E je pritom vo všeobecnosti považovaná za jeden z tých menej efektívnych elektromobilov.

Testovali aj dojazd

V rámci akcie EcoBest Challenge 2021 preverili aj dojazd najnovších elektromobilov na trhu a porovnali ho s udávanými hodnotami podľa WLTP. Výsledky viacerých modelov tu veľmi milo prekvapili.

Do testu sa dostali vozidlá, ktoré svojou cenou nepresahujú cenovku 32 000 € bez dane a zároveň je ich udávaný WLTP dojazd vyšší ako 200 km. Testovaciu porotu tvorilo až 32 odborníkov z celej Európy, ktorí si vozidlá menili po 25 km.

Testovacia trasa zahŕňala diaľnice, okresné cesty a mesto, pričom vodiči jazdili štandardným štýlom, počas pracovných dní aj víkendov a zároveň využívali všetky komfortné funkcie auta.

Elektromobil, ktorý sa naviac priblížil reálnym dojazdom tomu, ktorý uvádza metodika WLTP, je zároveň aj najlacnejším. Ide o Daciu Spring, ktorá sa WLTP dojazdu priblížila až na 98 % a v reálnych podmienkach sa jej tak podarilo prejsť 221 km.

Po zobrazení nulového dojazdu Spring prešiel ešte ďalších 31 km, čo je tiež pozoruhodný výkon. Pri tomto elektromobile sa tak nemusíš obávať toho, že by ťa niekde „nechal“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú