Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Energetické štítky sa stali bežnou metódou, ako spotrebiteľa informovať o efektívnom využití energie a jej spotrebe pri domácich spotrebičoch. Teraz však takéto označovanie prichádza aj do sveta elektromobilov, kde zostavila vlastný E-Rating stránka Electrifying.com v Spojenom kráľovstve, informuje InsideEVs.

Týmto spôsobom môžu vodiči získať prehľad o najefektívnejších elektromobiloch na trhu, ktoré im pomôžu pri nabíjaní ročne ušetriť nemalé financie.

Spotreba energie je jeden z kľúčových parametrov, ktorý poukazuje na efektívnosť fungovania mnohých zariadení. Vodiči doteraz u konvenčných áut poznali spotrebu v litroch na 100 kilometrov, pričom u elektrických vozidiel sa meria vo kWh na 100 km.

S efektívnejším elektromobilom môže vodič ušetriť stovky eur

Kvôli samotnému rozdielu v cene fosílnych palív a elektrickej energie však môžu mnohí prehliadať reálnu spotrebu a efektívnosť pri jazde elektromobilom, čo sa môže postupom času odraziť na vyšších cenách za častejšie nabíjanie. Ani v elektromobilite by preto vodiči nemali prehliadať efektívnosť vozidiel. S nižšou spotrebou a efektívnejším využitím energie uloženej v batérii totiž môžu ročne ušetriť aj stovky eur.

Experti z Electrifying preto zostavili E-Rating elektromobilov, ktorý pri výpočte efektívnosti berie do úvahy viacero kľúčových faktorov, vrátane toho, ako efektívne dokáže elektromobil pretaviť energiu batérie do prejdených kilometrov či rýchlosti. Pri zostavovaní nového rebríčka prihliadali napríklad aj na energeticky nenáročné tepelné čerpadlá, rekuperáciu pri brzdení či predohrev vozidla.

Ilustračný obrázok/Unsplash

Po započítaní a vyhodnotení najdôležitejších parametrov tak mohli vytvoriť zoznam najefektívnejších elektromobilov na trhu v Spojenom kráľovstve, kde si prvenstvo získala Tesla Model 3 s hodnotením A++ a BMW i4 s rovnakým výsledkom. Naopak, najhoršie zo všetkých skončil podľa štítkov Mercedes EQV, ktorý dostal energetický štítok „E“. Tesne pred ním skončil Mercedes EQC a Audi e-tron s hodnotením „D“.

NEPREHLIADNI
Vybili sme elektromobil do úplnej nuly, otestovali sme nočnú moru každého vodiča

Elektromobily s hodnotením E, D, C:

  • Honda e : C
  • Jaguar i-Pace : C
  • Lexus UX300e : C
  • Mazda MX-30 : C
  • Porsche Taycan : C
  • Rimac Nevera : C
  • Citroen e-Spacetourer : C
  • Vauxhall Vivaro-e (Opel) : C
  • Audi e-tron : D
  • Mercedes EQC : D
  • Mercedes EQV : E

S dobrými výsledkami a hodnotením „A“ skončilo v rebríčku celkovo 30 elektromobilov od rôznych výrobcov, vrátane ďalších modelov Tesly, Hyundai, Opel, Fiat, Kia, Seat, Ford, Renault či Škoda. Kategóriu „B“ potom podľa rebríčka obsadilo len 9 elektromobilov, pričom štítok typu „C“ pripísal Electrifying celkovo 8 vozidlám.

Elektromobily s hodnotením A a B:

  • Tesla Model 3 : A++
  • BMW i4 : A++
  • Hyundai Ioniq : A+
  • Citroen e-C4 : A+
  • Fiat 500e : A+
  • Hyundai Kona Electric : A+
  • Mercedes EQS : A+
  • Kia EV6 : A+
  • Peugeot e208 : A+
  • SEAT Mii : A+
  • Tesla Model Y : A+
  • Vauxhall Corsa-e (Opel): A+
  • Citroen Ami : A+
  • Volkswagen ID.3 : A+
  • Renault Twizy : A+
  • Hyundai IONIQ5: A+
  • Audi Q4 e-tron : A
  • BMW iX3 : A
  • DS3 Crossback : A
  • Ford Mustang Mach e : A
  • Kia e-Niro : A
  • Kia Soul : A
  • Peugeot e2008 : A
  • Renault Zoe : A
  • Škoda Enyaq : A
  • Smart ForTwo EQ : A
  • Tesla Model S : A
  • Tesla Model X : A
  • Vauxhall Mokka (Opel) : A
  • Volkswagen ID.4 : A
  • Audi e-tron GT : B
  • BMW i3 : B
  • BMW iX : B
  • Mercedes EQA : B
  • MG MG5 EV : B
  • MG ZS EV : B
  • Nissan Leaf : B
  • Polestar 2 : B
  • Volvo XC40 Recharge : B

Rozdiel medzi jednotlivými elektromobilmi pritom vodič pocíti najmä po dlhšej prevádzke, kde sa odrazí rozdiel v cene za nabíjanie. V porovnaní tohto rebríčka by majiteľ BMW i4 minul po 10 000 míľach (cca 16 100 km) za nabíjanie o zhruba 689 € menej, než majiteľ najhoršie hodnoteného modelu Mercedes EQV. A hoci nie sú tieto elektromobily priamymi konkurentmi, podľa autorov rebríčka existuje veľký rozdiel aj medzi modelmi z rovnakej kategórie.

Ivan Malárik / FonTech

Vodič by tak napríklad s Teslou Model Y zaplatil za nabíjanie po 10 000 prejdených míľach (cca 16 100 km) o zhruba 210 € menej ako majiteľ Volva XC40 Recharge. Podľa autorov však vodič s energeticky menej efektívnym elektromobilom nielenže zaplatí viac za nabíjanie, ale taktiež strávi viac času pri nabíjacích stojanoch.

NEPREHLIADNI
Známa automobilka všetkých zaskočila. Výroba nášho elektromobilu je o 70 % menej ekologická v porovnaní so spaľovákom

Automobilky budú garantovať kvalitu batérií

Veľkú úlohu v priebehu prevádzky potom zohráva aj samotná degradácia batérie a úbytok jej kapacity, ktorá sa odráža na výsledkom dojazde a efektívnosti elektromobilov. V tomto smere však už EÚ, Čína a USA hlásia podľa správ TASR veľkú zmenu, podľa ktorej by výrobcovia áut museli garantovať, že baterky v ich elektromobiloch a hybridoch počas stanoveného obdobia alebo prejdených kilometroch nestratia príliš veľa zo svojej kapacity.

Konkrétne by po 5 rokoch alebo 100 000 prejdených kilometroch mali stratiť menej ako 20 % kapacity, respektíve menej ako 30 % po 8 rokoch alebo 160 000 kilometroch. Ide o prvú medzinárodnú reguláciu, týkajúcu sa životnosti batérií. Návrh okrem EÚ, USA a Číny podporujú aj Japonsko, Kanada, Južná Kórea a Veľká Británia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú