Patríš medzi skupinu ľudí, ktorých negatívna recenzia odradí od sledovania filmu, alebo naopak mávneš rukou a ideš toho aj za cenu zvýšeného rizika sklamania? Mizerné hodnotenia niektorých filmov dávajú signál, že s ním niečo nemusí byť v poriadku, napriek tomu diváci mnohé z nich podržali a spravili z nich obrovské hity. Značný rozpor medzi nízkym hodnotením a obľubou u skupiny divákov zažili aj tieto snímky.

Deň po tom

TMDB

Režisér Roland Emmerich našu planétu jednoducho nemá rád a každý jeho film, v ktorom ju ničí, nejaká mimozemská civilizácia či prírodná katastrofa, je toho dôkazom.

Je pravda, že každým rokom divácky záujem o jeho čoraz absurdnejšie kúsky neustále klesá, no v minulosti sa jeho filmom pomerne darilo a to aj napriek drsnej kritike.

Jedným z nich je aj Deň po tom, ktorého príbeh sleduje postupnú skazu našej planéty dôsledkom rýchlych klimatických zmien. Deň po tom je typickým zástupcom prostoduchej sviežej zábavy, ktorý prišiel v dobe, keď bolo v móde predvádzať novú vlnu špeciálnych efektov prostredníctvom ničivých digitálnych explózií.

Práve jedinečný vizuál a kvantum trikov, ktoré dokázali vytvoriť dovtedy nevídané filmové katastrofy, sú to, čo doteraz priťahuje silnú fanúšikovskú skupinu k obrazovkám televízoru, vždy keď sa tam objaví Deň po tom.

Film, ktorý pôsobí ako štandardná výplň televízie Joj či Markíza pre sobotňajšie popoludnie, si v kinách zarobil solídnych 186 miliónov dolárov a doteraz naň nedajú dopustiť milióny divákov po celom svete.

Kto však snímku nemá v láske, sú vedci – NASA dokonca odmietla pomôcť pri natáčaní kvôli nadmiere vedeckých nepresností a paleoklimatológ z Duke University uviedol, že „tento film je pre klimatickú vedu ako Frankenstein pre operáciu transplantácie srdca“.

Venom

Symbiont a Tom Hardy
TMDB

Venom je skvelým príkladom toho, že filmových fanúšikov recenzie nezaujímajú a do kina si nájdu cestu aj napriek riziku veľkého sklamania. Prvého Venoma kritici pred premiérou v októbri 2018 totálne rozniesli a nenechali na ňom ani nitku suchú.

Kritika sa strhla prakticky na všetky aspekty akčnej komiksovej snímky až na výnimku Toma Hardyho, ktorý film vo veľkom zachraňoval. Diváci však ukázali, čo si o názoroch recenzentov myslia a spravili z Venoma siedmy najziskovejší film roka.

Mnohí fanúšikovia najznámejšieho komiksového symbionta často vyvracajú tvrdenia recenzentov slovami o skvelom komiksovom prevedení, v ktorom je ideálne namiešaná akcia s humorom.

Takmer totožný príbeh sa písal aj pri minuloročnom pokračovaní Venom: Carnage prichádza. Aj v tomto prípade sa najskôr hovorilo o vyložene stupídnej snímke s nanajvýš priemernou akciou, ktorej nepridal ani rating PG-13.

Sprístupnenie širšej diváckej základni a zámer zvýšiť tržby z kina išli na úkor brutality Venoma, ktorého sme sa v detstve desili aj pri animovanej verzii.

Cieľ spoločnosti Warner Bros. nahnať mladých divákov však vyšiel a aj napriek zúriacej pandémii sa v húfoch vybrali do kina, čím zabezpečili filmu tržby cez pol miliardy dolárov a tým pádom aj tretí diel.

Red Notice

Netflix

Čo sa môže pokaziť na jednom z najdrahších filmov z produkcie Netflixu a s obsadením, aké by mohol závidieť nejeden letný blockbuster? Prakticky všetko. Red Notice sa minulý rok stal korunovaným kráľom Netflixu a hlavným predstaviteľom súčasnej pásovej tvorby streamovacej spoločnosti, ktorú viac ako priemernosť charakterizujú azda iba vyhodené stovky miliónov dolárov za účelom búrania vlastného rebríčka sledovanosti.

Ako inak si vysvetliť, že Red Notice je najsledovanejším titulom streamovacieho giganta s 364 miliónmi odsledovaných hodín? Akčná komédia aj napriek hviezdne nabitému obsadeniu na čele s Dwaynom Johnsonom, Gal Gadot a Ryanom Reynoldsom, u kritikov výrazne pohorela, a i tie najpozitívnejšie hodnotenia hovoria o snímke ako len o oddychovej jednohubke, ktorá po príbehovej stránke nemá absolútne čo ponúknuť.

Marketing s veľkými menami však spravil svoje a film si aj napriek nepriazni kritikov našiel dostatočne veľkú fanúšikovskú základňu. Tá doteraz nedá dopustiť na zohraté herecké trio, kde ich obzvlášť potešila tradičná karikatúra mierne potrhlého Ryana Reynoldsa a film sa stal zároveň pre mnohých priaznicov symbolom dokonalého oddychu, pri ktorom nemuseli premýšľať.

Kameňák

TMDB/úprava redakcie

Ak existuje niečo, čo vie filmovým kritikom u našich západných susedov poriadne zdvihnúť tlak, tak je to tvorba režiséra Zdeňka Trošku. Toho podľa viacerých ľudí buď milujete, alebo nenávidíte. Pre mnohých sa nenávidenou stala aj jeho séria filmov Kameňák, ktoré dokonca sám režisér viackrát ironicky označil ako „voloviny na zasmiatie“.

Kameňák sa riadi princípom chaoticky riadeného toku navzájom prepojených starých vtipov, ktoré dokopy majú držať celý príbeh. Ten je však podľa recenzentov len dielom akýchsi pozliepaných, v mnohých prípadoch absolútne nesúvisiacich scén bež štipky kontinuity.

Naopak, odporcovia hodnotení tvrdia, že sa jedná o dokonalú súhru originálnych vtipov, navyše v podaní obľúbených hercov, ktorých nemožno nemilovať.

NEPREHLIADNI
Slovensko chce dobyť Hollywood. Doplatilo na Mečiara, realita je zatiaľ hrozivá

Zdeněk Troška sa raz aj vyjadril, že by rád točil hlbokomyseľné, intelektuálne, výpravné, historické či inak poňaté filmy, podľa neho však o ne nie je záujem. Ani u sponzorov a producentov, ani u divákov.

Možno mal pravdu. Séria Kameňák bola vždy komerčným ťahákom či v Česku alebo na Slovensku a ľuďom nikdy nevadili ani mizerné recenzie, ktoré jednotlivé filmy často poslali do suterénu rebríčku najhorších filmov v histórii.

Obľúbenosť celej série dokumentujú aj české a slovenské komerčné televízie, ktoré pre ňu v minulosti neváhali vyhradiť exkluzívny vysielací čas. To však nemusí byť zase až takým prekvapením, keď si uvedomíme, že Markíza donedávna bežne vysielala v piatok o ôsmej večer reality show Farma.

Hostel

TMDB

Slovenskí speváci Maťo Ďurinda a Meky Žbirka podľa denníka SME netajili svoje nadšenie, keď priniesli informáciu, že sa ich pesničkám podarilo preraziť v Hollywoode v novom filme Hostel, ktorého producentom bol aj Quentin Tarantino.

Viaceré naše média informovali o novom horore ako o úspechu Slovenska, ktoré spolu s našimi hercami a hudbou zviditeľní našu krajinu vo svete. To však nikto z nich ešte netušil, čo režisér Eli Roth spolu s tvorcami na Slovákov narafičili.

Slovensko je totiž vo filme zobrazené ako zaostalá krajina, kde sa dá za pár dolárov objednať smrť či mučenie zahraničných turistov, ktorým slovenské ženy sexuálne rady podľahnú, aby ich následne predhodili miestnej mafii.

Film u nás zdvihol obrovskú vlnu rozhorčených reakcií a s tvorcami sa dokonca súdil aj hudobník Pavol Habera pre porušenie autorských práv piesní, ktoré boli vo filme použité bez jeho vedomia a súhlasu.

Menšou satisfakciou pre našu verejnosť bol samotný výsledok filmu, ktorý kritici prevažne v Európe roztrhali v zuboch a Hostel považujú za lacný a nechutne samoúčelný brak s hereckými výkonmi na úrovni ochotníckeho divadla.

Jediný, kto si film obľúbil, bol americký divák, na ktorého vkus zabral a Hostel s rozpočtom iba 4,5 milióna dolárov zarobil len za otvárací víkend takmer 20 miliónov dolárov a celkové tržby vo svete sa zastavili na sume 80,6 milióna dolárov. Úspech a obľúbenosť filmu na tamojšom kontinente neskôr zabezpečili ďalšie dve pokračovania, ktoré sa Slovensku už našťastie vyhli.

Rýchlo a zbesilo 9

TMDB

Sila značky založenej kedysi na rýchlych autách a dnes už najmä na šialenej akcii, rodinných hodnotách a silných hláškach inšpirovaných životom, je po celom svete neodškriepiteľná.

Napriek rozporuplným a mizerným hodnoteniam si Rýchlo a zbesilo odnáša z každej časti tučné balíky peňazí, pretože je zosobnením popcornovej kinozábavy, na ktorú sa ani nedá pozerať s vážnosťou na tvári.

Aj keď posledné pokračovanie je už deviatym v poradí, séria si stále drží slušnú fanúšikovskú základňu, ktorá tvorcom odpustila viaceré šialenosti porušujúce nejeden fyzikálny zákon.

Dokonca aj skalní fanúšikovia začínajú čoraz viac hovoriť o tom, že rezignácia na logiku pri tejto sérii je viac než potrebná. Mnohých v záujme o pokračovanie franšízy drží len tradičné herecké zoskupenie a stále šialenejšie akčné kúsky, ktoré v iných filmoch bežne nevidieť.

Populárnosť série s čoraz prepálenejšou akciou dokazuje aj zárobok posledného prírastku, ktorý sa zastavil na úctyhodných 620 miliónov dolárov. A to treba ešte dodať, že film bol nasadený tesne po ústupe covidovej vlny a nikto nevedel odhadnúť, aký bude apetít divákov po dlhých mesiacoch zavretých kín. Veta „keď si hladný, zješ čokoľvek“ sa tak v tomto prípade potvrdila dvojnásobne.

The Kissing Booth

TMDB

Netflix našiel na trhu obrovskú dieru a hneď ju aj šikovne zalepil. Vytvoril totiž obrovský fenomén, ktorý kritici nenávidia a dospelá časť divákov prakticky o ňom vlastne ani nikdy nepočula.

Reč je o romantickej komédii The Kissing Booth s príbehom o milostnom tínedžerskom trojuholníku. Romantická komédia sa stala obľúbenou medzi miliónmi mladých užívateľov streamovacej spoločnosti, ktorí si s momentom prekvapenia dokážu užiť recyklovanú zápletku plnú klišé a stereotypov, pochádzajúcich ešte z dôb, keď sme všetci zapínali seriál Dawsonov svet.

Vykrádaniu obohraných šlágrov zo známejších hitov sa však niet čo čudovať, predlohou k filmu je totiž e-kniha s rovnomenným názvom, ktorú vlastnoručne vydala 15-ročná waleská autorka Beth Reekles a teda vzťahmi a početnými krízami s mužmi ostrieľaná žena.

Film si vďaka svojej popularite stihol zabezpečiť už dve pokračovania a druhý diel sa s 209 miliónmi sledovaných hodín dokonca usadil k lukratívnej spoločnosti 10-tich historicky najsledovanejších filmových titulov na Netflixe.

Podľa údajov streamovacieho gigantu si pokračovanie obľúbenej komédie pozrel priemerne jeden z troch divákov viackrát, čo z neho robí hit na rovnakej úrovni ako Stranger Things.

Paranormal activity

TMDB

Fenomén hand-footage filmov priniesol ešte v roku 1999 nízkorozpočtový horor Záhada Blair Witch, ktorý sa stal inšpiráciou, ako sa dajú zarobiť desiatky miliónov dolárov v podmienkach na úrovni hociktorého malého nezávislého štúdia.

Jedným z popredných predstaviteľov tohto hororového podžánru je aj séria filmov Paranormal activity, ktorá sa prostredníctvom roztrasenej kamery snaží desiť ľudí tým, že odhalí, čo sa práve deje v dome, keď všetci spia.

Zmrzačené postavy, opakované triky s posúvaním nábytku, postávajúci námesační ľudia či nevysvetliteľné javy v pozadí sa tak stali bežnými nástrojmi začínajúcich režisérov, ktorí za pár tisíc dolárov dokázali vytrieskať z peňaženiek divákov milióny.

Pre mnohých divákov sa tieto kamerové lacné triky stali skutočnou desivou nočnou morou, keď po premiére filmu nedokázali bez svetla prejsť ani na záchod. Mrazivá atmosféra či dokonalá práca s vlastným strachom a predstavivosťou sú dôvody, prečo si séria so „skrytou kamerou“ našla nespočetné množstvo hororových fanúšikov.

Naopak, do nemilosti kritikov sa Paranormal activity dostal vďaka slabému scenáru a mnohí sa nevyhli porovnávaniu s výrazne kvalitnejšími hand-footage snímkami ako Cloverfield, REC či District 9, ktoré dokázali diváka nielen šokovať, ale spolu s príbehom priniesli aj univerzálnejší filmový zážitok.

Čísla však hovoria jasnou rečnou a podľa Slashfilm sa celkový zárobok všetkých filmov šplhá k miliarde dolárov a nič nenasvedčuje tomu, že by tak dojnej krave dochádzal dych.

Resident Evil

TMDB

Smäd divákov po filmových adaptáciách hier je rovnako nekonečný ako chuť zombie na čerstvé mäso v sérii filmov Resident Evil. Inak si popularitu hororovej série, ktorá mala skončiť už svojím prvým priemerným dielom, nedokáže nikto logicky vysvetliť.

Obzvlášť, ak pri kormidle väčšiny titulov stála americká verzia Uweho Bolla Paul W.S. Anderson. Ten je okrem záľuby točiť nevydarené herné adaptácie známy aj tým, že vždy nájde dostatočné množstvo argumentov, aby presvedčil štúdio o obsadení Milly Jovovich, jeho manželky, do takmer každého svojho filmu.

Láska nepozná hranice a je nekonečná, pri fanúšikoch herného hitu Resident Evil je to podobné. Napriek tvrdej kritike, ktorá sa s celou filmovou sériou vlečie už od druhého dielu, si franšíza našla svoje silné divácke zázemie a to odpustilo tvorcom prakticky všetko.

Od absolútneho odklonu od predlohy cez hlavnú hrdinku bez iskry a slabšie CGI až po výrazné nedostatky v logickej súvislosti celého príbehu. Smutnou bodkou bol aj záverečný titul série s názvom Posledná kapitola, ktorý aj napriek mizernej kvalite ešte stihol vo svete zarobiť 312 miliónov dolárov.

Otázne je však, ako by sa hororovej sérii darilo v dnešnej dobe, keď je kórejská produkcia v posledných rokoch symbolom podstatne kvalitnejších zombie kúskov.

Transformers: Zánik

TMDB

Pre mnohých divákov, ktorí stihli detstvo bez sociálnych sietí, boli Transformers v roku 2007 ako splnený sen. Vidieť monštruózne súboje obrovských robotov, s ktorými sme sa hrávali na pieskovisku, bolo niečo bezprecedentné a ohromne príťažlivé.

Film bol po technickej a akčnej stránke dokonalým zážitkom a vo svojej dobe sa stal ohromným hitom. S ďalšími pokračovaniami však postupne upadali hodnotenia u všetkých ľudí, ktorí očakávali viac inovácií a menej filmového klišé. Ostala tak len silná skupina fanúšikov bažiaca po bezduchej akcii.

Akčný rutinér a majster akcie Michael Bay sa v ďalších rokoch jednoducho utrhol z reťaze a to, čo bolo ešte na začiatku série pozerateľným a sviežim letným blockbusterom, sa neskôr v ďalších dieloch premenilo v obludnú mašinériu, ktorá aj vďaka čoraz prepálenejšej akcii a logickým lapsusom pôsobila viac a viac sterilnejšie.

Michael Bay si však s kritikou nikdy nerobil ťažkú hlavu a v rozhovore pre MTV dokonca na margo svojho štvrtého dielu Transformers: Age of Extinction povedal, že bez ohľadu na to, čo nakrúti, do kina si na jeho film nájdu cestu aj jeho neprajníci. Jeho predpoveď bola správna a film zarobil vo svete viac ako 1,1 miliardy dolárov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú