Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Je jasné, že na to, aby krajiny dospeli k vytúženej uhlíkovej neutralite, nebude stačiť len zakázať spaľovacie motory či nahradiť menej efektívne osvetľovacie výrobky. Uvedomujú si to aj mnohé spoločnosti, ktoré sa čoraz viac snažia znižovať svoju uhlíkovú stopu.

Obrovský vysávač CO2

Medzi hlavné skleníkové plyny, ktoré sa vyskytujú v zemskej atmosfére a pohlcujú dlhovlnné infračervené žiarenia, vďaka čomu dochádza k prehrievaniu dolnej vrstvy atmosféry a zemského povrchu, patria aj emisie oxidu uhličitého.

Mnoho nových projektov sa snaží CO2 premieňať na uhľovodíkové palivá, čo sa považuje za jedno z mnohých riešení aktuálnych environmentálnych problémov.

Iné projekty však k tejto problematike pristupujú iným spôsobom. O jeden takýto projekt sa postarala aj švajčiarska spoločnosť Climeworks, ktorá vyvinula obrovský „vysávač“ CO2 pozostávajúci z 30 veľkých ventilátorov. Podľa dostupných informácií táto inovatívna technológia dokáže ročne z atmosféry vysať až 1500 ton oxidu uhličitého. Na tému upozornil portál The Wall Street Journal.

O svetlej budúcnosti Climeworks svedčí aj fakt, že do ich technológie investujú aj takí giganti, akými sú Microsoft či Audi. Ako ale uvádza profesorka Sandra Kentish, najväčšou výzvou týchto technológií nie je samotné odsávanie, ale to, čo s odsatým atmosférickým plynom urobíme.

V tomto príde sa však naskytá vynikajúce riešenie. Švajčiarska spoločnosť Climeworks špecializujúca sa na technológie zachytávanie oxidu uhličitého priamo z atmosféry, uskladní zachytené CO2 do nádrží a neskôr ich predá Coca-Cole.

Sýtené nápoje z recyklovaného CO2

Na rozdiel od Microsoftu, či Audi, ktoré chcú technológiu využívať  „len“ na zníženie svojej uhlíkovej stopy, Coca-Cola plánuje uskladnený oxid uhličitý kupovať a využívať ho vo svojich sýtených nápojoch.

Hoci podľa manažéra Coca-Coly Patricka Wittweilera je využívanie takého recyklovaného CO2 oveľa drahšie ako jeho výroba konvenčnými postupmi, Coca-Cola je pevne odhodlaná za každú cenu znížiť svoju uhlíkovú stopu. Už teraz pritom Coca-Cola v 30 % prípadoch pri výrobe švajčiarskej minerálnej vody Valser využíva recyklovaný CO2 od spoločnosti Climeworks. V budúcnosti plánuje Coca-Cola využívať recyklovaný oxid uhličitý aj v ďalších svojich produktoch.

Nanešťastie pre nás, tento gigantický „vysávač“ má zatiaľ svoje „muchy“ v podobe vysokých finančných nákladov. Výroba a inštalácia jedného ventilátora totiž vyjde na závratných 220 000 dolárov (185 000 €). Okrem toho, prevádzka stojí taktiež nemalé peniaze, keďže „vysávač“ na svoj chod potrebuje veľké množstvo elektrickej energie. Climeworks má teda zatiaľ plné ruky práce znižovania finančných nákladov, ale i toho, aby túto technológiu urobil škálovateľnou.

Napriek tomu, že technológia je pre menšie spoločnosti zatiaľ zrejme finančne nedostupná, postupným vylepšovaním by sa mohla presadiť v rôznych odvetviach priemyslu, čím by výrazne pomohla zredukovať našu uhlíkovú stopu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú