Hyundai tromfol Teslu aj Nikolu. Prvý kamión na vodík už začína brázdiť európske cesty
Niektorí vidia potenciál v elektrifikácií nákladnej dopravy a chystajú elektrické ťahače. Zatiaľ čo viaceré zvučné mená z toho segmentu s nimi stále experimentujú a neponúkajú ich v reálnej prevádzke, kórejský Hyundai na to išiel z opačného konca, predstavil prvý vodíkový kamión. Ťahač Xcient sa navyše čoskoro dostane do reálnej premávky, informuje Bloomberg.
Posledné roky sa v osobnej doprave uberajú cestou elektrifikácie automobilov. Na elektrický pohon prechádzajú mnohí známi výrobcovia zo zámoria, Európy a iných kútov sveta. Popri vývoji elektrických vozidiel sa však niekoľko málo výrobcov zameriava aj na vodíkové autá.
Príkladom môže byť japonská Toyota či práve spomenutý Hyundai. Vodíkový pohon nie je veľkou novinkou ani vo svete automobilizmu, koniec koncov, predošlé pokusy automobiliek s takýmito autami sme mohli vidieť aj pred niekoľkými rokmi, v minulom desaťročí, ale aj v 90-tých rokoch.
Doteraz sa však na cestách príliš nepresadili. Vyhráva stále spaľovací pohon a pozornosť mnohí obracajú miesto vodíka na elektomobilitu.
Aktualizované 7.10.2020:
Po troch mesiacoch začal Hyundai doručovať prvé kusy vodíkového kamióna Xcient, ktorý bude brázdiť európske cesty a diaľnice. Prvých 50 kusov tejto novinky sa už dostalo k zákazníkom do Švajčiarska, ktorí budú s pomocou nich doručovať tovar po krajine, informuje Reuters. Hyundai tak doručil o desať kusov viac ako sa pôvodne hovorilo.
Obmedzenie však prináša slabšia infraštruktúra vodíkových staníc. Pre dlhé trasy majú vodíkové kamióny prevahu aj nad elektrickým verziami, nakoľko zvládnu dlhší dojazd a nevyžadujú dlhé nabíjanie akumulátorov. Hyundai preto uzavrel partnerstvo so švajčiarskymi spoločnosťami, ktoré mu pomôžu aj pri budovaní infraštruktúry.

Vybrané firmy si nový vodíkový kamión Xcient prenajmú, vďaka čomu nemusia mať vysoké počiatočné investície. Za kamióny budú platiť podľa ich využívania. Už v budúcom roku chce pritom dosiahnuť výrobnú kapacitu 2000 kamiónov. V rámci Európy sa chce kórejská spoločnosť ďalej zamerať aj na rakúsky, nemecký, holandský a nórsky trh.
Pôvodný článok z júla 2020:
Kórejský Hyundai má prvý komerčne dostupný kamión. Čoskoro ho „zapriahne“ do prevádzky
Ako každá inovácia, aj vodík v autách má svojich odporcov, medzi ktorými nájdeme aj nejednu automobilku. Avšak, nemusia to by nutne iba automobily, kde sa vodíkový pohon uplatní. To chcela svojimi kamiónmi dokázať aj Nikola, konkurent Tesly, ktorý miesto elektrického ťahača ukázal, že pracuje na vodíkovom ekvivalente.

Doteraz sa však nedostal do reálnej premávky ani ťahač Nikoly na vodík ani elektrická Tesla Semi. V tomto smere všetkých tromfol kórejský Hyundai, ktorý znenazdajky predstavil nový Xcient. Ťahač s vodíkovým pohonom však v prípade tohto výrobcu nie je len konceptom, prototypom či počítačovým návrhom.

Hyundai totiž odhalil fungujúci kamión na vodík, ktorý už čoskoro nastúpi do práce a bude ťahať návesy. Prvá desiatka takýchto ťahačov sa dostane do Švajčiarska už na jeseň a do konca roka k nim má pribudnúť ďalších 30 takýchto ťahačov. Kórejský výrobca to teda rozbieha vo veľkom a nenechal sa zastrašiť ani silnou konkurenciou.

Práve naopak, prvý vodíkový kamión môže byť dôkazom toho, že miesto elektriny z batérií má v nákladnej doprave svoju svetlú budúcnosť vodík. Každý Hyundai Xcient je pritom poháňaný 190 kW palivovými článkami. Plná nádrž ťahača dokáže pojať 32 kg vodíka a vydrží až 400 km. Odpadovým materiálom je navyše pri takomto pohone iba voda.
Nenechaj si ujsť
Štát vyhlásil: Chceme ďalšie kolo dotácií na elektromobily, budúcnosť vidíme aj vo vodíku
Hyundai vidí vo vodíku veľký potenciál. Chce expandovať a rozšíriť infraštruktúru vodíkových staníc
Na rozdiel od elektrického pohonu, kde je nutné batérie dobíjať aj niekoľko hodín, nádrž vodíkového nákladiaka môže byť znova doplnená palivom už do 20 minút a vodič sa tak po chvíli opäť vydá na cestu. Hyundai ale avizoval, že plánuje vylepšenie, ktoré by zaistilo na jednu vodíkovú nádrž dojazd kamióna až na 1000 km, informuje CleanTechnica.
Vodíkovými ťahačmi sa chce výrobca zamerať práve na európsky trh a do roku 2025 mať na cestách až 1600 takýchto kamiónov. Bezemisná prevádzka vodíkových kamiónov má však aj svoje úskalia, ktorými sú najmä čerpacie stanice s vodíkom.
Infraštruktúra v tomto prípade nie je ani zďaleka taká ako v prípade klasických čerpacích staníc a zaostáva dokonca aj za nabíjacimi stanicami pre elektromobily.
Vo Švajčiarsku síce pár nových staníc pribudne, no pre dlhé jazdy kamiónom je miest na doplnenie vodíka stále málo. Pokiaľ tak chce kórejský výrobca expandovať do ďalších európskych krajín, je pre úspech vodíkových kamiónov nevyhnutné zaistiť aj dostatočne veľkú infraštruktúru staníc.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia

Hybridy prekvapili najhorším výsledkom. Vedci zbúrali zabudnutý mýtus o elektromobiloch

Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMPokuta až 20 000 eur: Slovenskí podnikatelia sú v pasci. Štát im dal len týždeň na prípravu novej evidencie tržieb

Tajomník NATO tvrdí, že Európa sa má pripraviť na vojnu „akú zažili naši starí a prastarí rodičia“

TRAGÉDIA: Nehybné telo muža objavili pred slovenskou nemocnicou. Obhliadajúci lekár nevylúčil cudzie zavinenie

Prvé črty „udržateľného mieru“ na Ukrajine sú na stole. Hovorí sa o takzvanom „kórejskom riešení“

Poslanci prelomili veto prezidenta. Pellegrini však napriek tomu zákon o transformácii ÚOO nepodpíše, vyhlásil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
Slovensko spustilo prvú kvantovú komunikačnú linku. Buduje sa národná sieť, ktorá znemožní odpočúvanie
Ochrana zákazu vraj posilní ekonomiku EÚ. Európska krajina stojí pevne za zákazom spaľovákov
Slovensko zaostáva za V4 aj Európou: Zelená energetika stojí
Výsledky štúdie šokovali ľudí. Mládež trávi na sociálnych sieťach menej času než pred rokom
Trump tlačí na médiá. Chce ovládnuť správy a dosadiť vlastných ľudí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMPokuta až 20 000 eur: Slovenskí podnikatelia sú v pasci. Štát im dal len týždeň na prípravu novej evidencie tržieb

Tajomník NATO tvrdí, že Európa sa má pripraviť na vojnu „akú zažili naši starí a prastarí rodičia“

TRAGÉDIA: Nehybné telo muža objavili pred slovenskou nemocnicou. Obhliadajúci lekár nevylúčil cudzie zavinenie

Prvé črty „udržateľného mieru“ na Ukrajine sú na stole. Hovorí sa o takzvanom „kórejskom riešení“

