Hyundai tromfol Teslu aj Nikolu. Prvý kamión na vodík už začína brázdiť európske cesty
Niektorí vidia potenciál v elektrifikácií nákladnej dopravy a chystajú elektrické ťahače. Zatiaľ čo viaceré zvučné mená z toho segmentu s nimi stále experimentujú a neponúkajú ich v reálnej prevádzke, kórejský Hyundai na to išiel z opačného konca, predstavil prvý vodíkový kamión. Ťahač Xcient sa navyše čoskoro dostane do reálnej premávky, informuje Bloomberg.
Posledné roky sa v osobnej doprave uberajú cestou elektrifikácie automobilov. Na elektrický pohon prechádzajú mnohí známi výrobcovia zo zámoria, Európy a iných kútov sveta. Popri vývoji elektrických vozidiel sa však niekoľko málo výrobcov zameriava aj na vodíkové autá.
Príkladom môže byť japonská Toyota či práve spomenutý Hyundai. Vodíkový pohon nie je veľkou novinkou ani vo svete automobilizmu, koniec koncov, predošlé pokusy automobiliek s takýmito autami sme mohli vidieť aj pred niekoľkými rokmi, v minulom desaťročí, ale aj v 90-tých rokoch.
Doteraz sa však na cestách príliš nepresadili. Vyhráva stále spaľovací pohon a pozornosť mnohí obracajú miesto vodíka na elektomobilitu.
Aktualizované 7.10.2020:
Po troch mesiacoch začal Hyundai doručovať prvé kusy vodíkového kamióna Xcient, ktorý bude brázdiť európske cesty a diaľnice. Prvých 50 kusov tejto novinky sa už dostalo k zákazníkom do Švajčiarska, ktorí budú s pomocou nich doručovať tovar po krajine, informuje Reuters. Hyundai tak doručil o desať kusov viac ako sa pôvodne hovorilo.
Obmedzenie však prináša slabšia infraštruktúra vodíkových staníc. Pre dlhé trasy majú vodíkové kamióny prevahu aj nad elektrickým verziami, nakoľko zvládnu dlhší dojazd a nevyžadujú dlhé nabíjanie akumulátorov. Hyundai preto uzavrel partnerstvo so švajčiarskymi spoločnosťami, ktoré mu pomôžu aj pri budovaní infraštruktúry.

Vybrané firmy si nový vodíkový kamión Xcient prenajmú, vďaka čomu nemusia mať vysoké počiatočné investície. Za kamióny budú platiť podľa ich využívania. Už v budúcom roku chce pritom dosiahnuť výrobnú kapacitu 2000 kamiónov. V rámci Európy sa chce kórejská spoločnosť ďalej zamerať aj na rakúsky, nemecký, holandský a nórsky trh.
Pôvodný článok z júla 2020:
Kórejský Hyundai má prvý komerčne dostupný kamión. Čoskoro ho „zapriahne“ do prevádzky
Ako každá inovácia, aj vodík v autách má svojich odporcov, medzi ktorými nájdeme aj nejednu automobilku. Avšak, nemusia to by nutne iba automobily, kde sa vodíkový pohon uplatní. To chcela svojimi kamiónmi dokázať aj Nikola, konkurent Tesly, ktorý miesto elektrického ťahača ukázal, že pracuje na vodíkovom ekvivalente.

Doteraz sa však nedostal do reálnej premávky ani ťahač Nikoly na vodík ani elektrická Tesla Semi. V tomto smere všetkých tromfol kórejský Hyundai, ktorý znenazdajky predstavil nový Xcient. Ťahač s vodíkovým pohonom však v prípade tohto výrobcu nie je len konceptom, prototypom či počítačovým návrhom.

Hyundai totiž odhalil fungujúci kamión na vodík, ktorý už čoskoro nastúpi do práce a bude ťahať návesy. Prvá desiatka takýchto ťahačov sa dostane do Švajčiarska už na jeseň a do konca roka k nim má pribudnúť ďalších 30 takýchto ťahačov. Kórejský výrobca to teda rozbieha vo veľkom a nenechal sa zastrašiť ani silnou konkurenciou.

Práve naopak, prvý vodíkový kamión môže byť dôkazom toho, že miesto elektriny z batérií má v nákladnej doprave svoju svetlú budúcnosť vodík. Každý Hyundai Xcient je pritom poháňaný 190 kW palivovými článkami. Plná nádrž ťahača dokáže pojať 32 kg vodíka a vydrží až 400 km. Odpadovým materiálom je navyše pri takomto pohone iba voda.
Nenechaj si ujsť
Štát vyhlásil: Chceme ďalšie kolo dotácií na elektromobily, budúcnosť vidíme aj vo vodíku
Hyundai vidí vo vodíku veľký potenciál. Chce expandovať a rozšíriť infraštruktúru vodíkových staníc
Na rozdiel od elektrického pohonu, kde je nutné batérie dobíjať aj niekoľko hodín, nádrž vodíkového nákladiaka môže byť znova doplnená palivom už do 20 minút a vodič sa tak po chvíli opäť vydá na cestu. Hyundai ale avizoval, že plánuje vylepšenie, ktoré by zaistilo na jednu vodíkovú nádrž dojazd kamióna až na 1000 km, informuje CleanTechnica.
Vodíkovými ťahačmi sa chce výrobca zamerať práve na európsky trh a do roku 2025 mať na cestách až 1600 takýchto kamiónov. Bezemisná prevádzka vodíkových kamiónov má však aj svoje úskalia, ktorými sú najmä čerpacie stanice s vodíkom.
Infraštruktúra v tomto prípade nie je ani zďaleka taká ako v prípade klasických čerpacích staníc a zaostáva dokonca aj za nabíjacimi stanicami pre elektromobily.
Vo Švajčiarsku síce pár nových staníc pribudne, no pre dlhé jazdy kamiónom je miest na doplnenie vodíka stále málo. Pokiaľ tak chce kórejský výrobca expandovať do ďalších európskych krajín, je pre úspech vodíkových kamiónov nevyhnutné zaistiť aj dostatočne veľkú infraštruktúru staníc.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny

OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil

Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily

Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)

EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci milujú hotovosť, no jej dni sú spočítané. Štát chystá revolúciu v platení

Lacná potravina konkuruje drahým liekom na chudnutie. Výživová expertka odhalila tajomstvo

7 hodín nezaplatíš kartou, nepôjde ani internet banking: Veľká odstávka obľúbenej banky Slovákov

Šedivé vlasy môžu byť prirodzenou obranou tela proti rakovine, tvrdí štúdia. Objav môže zmeniť liečbu melanómu

Pohoda 2026 ohlásila ďalšieho zvučného interpreta. Na Slovensku rozpúta veľkú párty
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
- OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
Skôr než sirény, počuť bzučanie rotorov. Londýn spúšťa drony ako prvých zasahujúcich
Zákaz spaľovákov sa odkladá, ale kríza sa blíži. Automobilky varujú pred stratou miliárd
Najväčší kyberútok v dejinách Británie. Jaguar Land Rover utrpel miliardové straty
Pre mnohých vodičov to bude šok. Nový zákon mení fungovanie STK
Briti zasiahli proti Applu a Googlu. Mobilný duopol sa otriasa v základoch
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci milujú hotovosť, no jej dni sú spočítané. Štát chystá revolúciu v platení

Lacná potravina konkuruje drahým liekom na chudnutie. Výživová expertka odhalila tajomstvo

7 hodín nezaplatíš kartou, nepôjde ani internet banking: Veľká odstávka obľúbenej banky Slovákov

Šedivé vlasy môžu byť prirodzenou obranou tela proti rakovine, tvrdí štúdia. Objav môže zmeniť liečbu melanómu

