Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Aktualizované 24. januára o 7:00 – Raketa Starship spoločnosti SpaceX v nočných hodinách (nášho času) úspešne prešla dôležitým mokrým testom, v rámci ktorého bola naplnená palivom s hmotnosťou cez 4 500 ton.

Ako vysvetľuje SpaceX, tento test pomôže podrobnejšie overiť predletovú sekvenciu a zároveň vychytať prípadné chyby, ku ktorým by mohlo pri ostrej misii dôjsť. Firma ešte nemá ani zďaleka vyhrané a oba stupne od seba čoskoro odpojí, aby na nich mohli prebehnúť finálne testy.

V prípade prvého stupňa je to test všetkých 33 motorov naraz, v prípade druhého zase napríklad dokončovacie práce na tepelnom štíte.

Pôvodný článok:

Najvýkonnejšia a najväčšia raketa v histórii ľudstva sa chystá na kľúčový test, ktorý jej otvorí cestu k prvému orbitálnemu letu.

Už dnes totiž môže dôjsť k jej prvému “mokrému testu”, v rámci ktorého dôjde k naplneniu celej rakety palivom a simulácie štartu až do posledných momentov pred odpálením motorov.

Čakali sme roky

Raketa Starship je vo vývoji už niekoľko rokov a jej počiatky boli pomerne intenzívne a plné výbušných letov.

Testy síce naďalej prebiehali, avšak od prototypu SN15 nedošlo k žiadnemu testovaciemu letu a spoločnosť SpaceX usilovne pracovala na vývoji a výrobe oboch stupňov rakety.

Vedenie nad týmto programom prevzala Gwynne Shotwellová, ktorá je s firmou od jej ťažkých začiatkov.

Aj keď sa prvý orbitálny let očakával ešte v minulom roku, nepodarilo sa k nemu prepracovať. SpaceX sa totiž chce uistiť, že šance na jeho úspech budú čo najvyššie.

Náhlenie sa teda inžinieri čiastočne vymenilo za zvýšenú bezpečnosť a opatrnosť.

SpaceX/Flickr

Už dnes však môže dôjsť k prvému mokrému testu, v rámci ktorého bude simulovaný ostrý štart až do posledných sekúnd. Ak všetko prebehne hladko, možno uvidíme prvý orbitálny let už v najbližších týždňoch.

To ale nie je zaručené, keďže sa stále jedná o experimentálny stroj vo vývoji a v prípade zlyhania môže byť ostrý let odložený o mesiaci, v tom horšom prípade dokonca aj na budúci rok.

Čas ju viac netlačí

Vývoj Starship sa pre SpaceX stal takmer neodkladnou prioritou, keď potrebovala vynášať do vesmíru satelity Starlink druhej generácie. Tie sa totiž do rakety Falcon 9 nevošli, avšak tento problém sa podarilo vyriešiť a firma tak získala čas.

Konšteláciu internetových satelitov buduje aj naďalej, avšak pomocou Starship v tom môže pokračovať oveľa efektívnejšie.

Chýba test motorov

Ani v prípade úspešného mokrého testu ale nie je ďalším míľnikom samotný let. Najprv totiž musí firma oba stupne (prvý stupeň Super Heavy a druhý stupeň Starship), opäť oddeliť.

Kým Super Heavy potrebuje prejsť statickým testom všetkých 33 motorov naraz, Starship ešte čakajú finálne práce na tepelnom štíte zloženom z tisícov keramických dlaždíc.

Približne takýto priebeh potvrdil aj Elon Musk, avšak na jeho udávaný časový harmonogram sa nie je možné spoľahnúť, keďže býva často priveľmi optimistický.

Po týchto prácach majú byť oba stupne znovu spojené a po obdržaní potrebnej licencie, s ktorou mala firma v minulosti problémy, bude pripravená na ostrý let.

Počas mokrého testu bude evakuovaná aj blízka dedinka Boca Chica Village, keďže je potrebný pomerne veľký bezpečnostný perimeter, píše NASASpaceFlight.

Dôvodom je, že pôjde o doteraz najväčšie množstvo paliva v tejto rakete a to až vyše 4 000 ton. V prípade nehody nie je vylúčená explózia, ktorá by bola v tomto prípade skutočne nevídaná a ľahko by prekonala aj výbuch sovietskej rakety N1. Ten je dodnes považovaný za jeden z najväčších výbuchov v histórii ľudstva, ktorý nebol spôsobený jadrovou bombou.

SpaceX/Twitter/Úprava redakcie

Časovú os programu nemusí ohroziť len poškodenie samotnej rakety, ale tiež poškodenie takzvaného „nultého stupňa“. Tým je odpaľovacia rampa, ktorá má zároveň slúžiť na zachytávanie oboch stupňov počas pristávania. Jej výstavba trvala oveľa dlhšie, než stavba prototypov Starship a jej vážnejšie poškodenie môže znamenať poriadne oneskorenie programu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú