Existuje len malý počet herných kúskov z našich končín, ktoré by dokázali urobiť väčšiu dieru do sveta ako prvé dve Mafie. Prvý diel by sa dnes už dal považovať za hernú ikonu, kde veľkú rolu zohráva vynikajúce podchytenie gangsterskej atmosféry čerpajúcej z najlepších mafiánskych filmov.

Druhý diel aj napriek nenaplneným očakávaniam fanúšikov je dodnes považovaný za vynikajúci herný počin, ktorý však nové štúdio s Mafia 3 replikovať už nedokázalo. Keďže je herný sektor momentálne zaplavený nadšením z práve vychádzajúcej prerábky prvého dielu, poďme sa pozrieť, čo chronologicky predchádzala najočakávanejšiemu titulu jesene.

Dráha trilógie Mafia začala už v roku 1997, kedy herný distribútor Petr Vochozka spolu s podnikateľom Janom Kunderom založili Brnenské štúdio Illusion Softworks. To sa v tej dobe vyznačovalo tvorbou viacerých drobnejších hier až do momentu, kedy spoločnosť neprepukla do povedomia hráčskeho sveta taktickou akciou Hidden & Dangerous v roku 1999.

Ešte pred vydaným vojenskej hry v roku 1997 pristúpil do vlaku Illusion Softworks mladý ambiciózny absolvent strednej umeleckej školy na pozíciu grafického dizajnéra, Daniel Vávra.

Ten vzápätí predniesol tímu niekoľko návrhov atakujúcich gangsterskú zápletku inšpirovanú slávnymi filmami, a keďže na hernom trhu vtedy nič podobné nebolo, tím bol z predstavenej myšlienky nadšený.

Legenda sa zrodila v hlave mladého umelca

Na Mafii sa začalo robiť už v novembri 1998, kedy hra ešte bežala na grafickom engine prvej Hidden & Dangerous hry. To sa autorom a vtedy hlavnému dizajnérovi Danielovi Vávrovi nepozdávalo, keďže hra pôsobila kostrbato a nemala podľa autorov správnu atmosféru. Illusion Softworks teda začalo pracovať na novom grafickom engine, ktorý bol pre hru vydanú v roku 2002 kľúčovým.

Daniel Vávra sa netají tým, že je obrovským fanúšikom filmovej klasiky a kedysi v minulosti sníval o tom stať sa režisérom. To sa pretavilo aj do samotnej hry, ktorá sa snaží filmom ako Goodfellas alebo Krstný otec priblížiť aj takmer navlas zreplikovanými scénami.

V jednom rozhovore Vávra dokonca priznal, že hlavná myšlienka hry napadla 16-ročného Daniela na premiére spomínaného filmu Goodfellas.

Autori začali kresliť mapy a vymýšľať univerzum, hutne inšpirované New Yorkom 30. rokov minulého storočia. Väčšina nápadov ako uzdravovanie u doktorov alebo nákup oblečenia boli nakoniec z hry kvôli technickým rezervám vtedajšieho hardvéru vyškrtnuté, no vo výsledku ako všetci vieme, ide o vynikajúcu príbehovú hru v otvorenom, a na tú dobu detailnom svete.

Odhady predaných kópii sa už niekoľko rokov držia na úrovni 2 miliónov. Hre sa v našich končinách darilo nesmierne dobre, kde okrem skvelého filmového príbehu naši hráči ocenili kvalitný český dabing v podaní exkluzívnych filmových hviezd Českej republiky. Z úst hlavnej postavy Tommyho Angela zaznel hlas Mareka Vašuta, Petr Rychlý nadaboval Paulieho a Samovi prepožičal hlas Luděk Čtvrtlík.

Mafia zožala pozitívne ohlasy aj v zahraničí, no niektoré periodiká sa neubránili porovnávaniu českého klenotu s vtedajším etalónom hier zasadeným do otvoreného sveta, treťou časťou GTA. Tí si však neuvedomovali, že česká hra mieri na diametrálne odlišných hráčov, bažiacich po príbehovo poháňanej realistickej akcii, ktorou Mafia rozhodne bola.

Hriechom by bolo neopomenúť legendárny hudobný podklad hry. Ten pozostáva s jazzových tónov, ako špecificky vyskladaných pre hru, tak aj licencovaných skladieb známych velikánov jazzového priemyslu. Je len málo titulov, ktoré sa môžu pochváliť rôznorodým a atmosféru tak dobre dotvárajúcim soundtrackom, ako prvá Mafia.

Ten sa nanešťastie fanúšikov však nedostal do definitívnej edície. Zároveň ale musíme zložiť klobúk dole pred Hangar 13 za zabezpečenie kľúčového hereckého ansámblu legendárneho českého dabingu s Marekom Vašutom a Petrom Rychlým na tradičných pozíciách Tommyho a Sama.

Ako sme už niekoľkokrát avizovali, Mafia: Definitive Edition sa dočkala najväčších zmien hrateľnosti, vizuálu a príbehu. Pod záštitou nového štúdia si tak dnešným dňom môžeme zájsť do vynoveného a rozšíreného Lost Heaven a zároveň odhaľovať hlbšie charakterové pozadia obľúbených postáv exkluzívne len pre vylepšenú verziu.

Zmenami si prešla aj hrateľnosť, kedy sa Tommy naučil systému krytia po vzore Mafie 3. Prechod príbehom je menej lineárny, no svižnejší a určite zábavnejší. Vrátila sa aj obľúbená Voľná jazda, ktorá si rovnako ako základná hra prešla mnohými vylepšeniami.

Nadšenie pre pokračovanie začalo postupne opadávať

Po niekoľkých bdelých nociach redaktorov zo Slovenska a Česka čakajúcich na embargo recenzií, Illusion Softworks začalo pracovať na pokračovaní. Prvý scenár autori predložili už v roku 2003, no vtedy ešte nevedeli, že cesta k pokračovaniu bude omnoho náročnejšia ako v prípade debutu.

Ako všetci vieme, Mafia 2 vyšla v lete 2010 a aj napriek zmiešaným emóciám fanúšikovského jadra, ide stále o vynikajúcu akčnú hru s nadpriemernou exekúciou mafiánskeho príbehu Ameriky 50. rokov.

Prvým zaváhaním pri tvorbe Mafie 2 bol problematický vývoj podmienený niekoľkonásobnou výmenou grafického enginu. Spočiatku bola hra koncipovaná pre RenderWare engine, no s príchodom novej generácie konzol v roku 2005, boli autori nútení svoje zmýšľanie prehodnotiť.

V určitej dobe Illusion Softworks rozmýšľalo aj nad vtedy obľúbeným Unreal Engine 3, no nakoniec sa rozhodli pre svojú vlastnú grafickú kostru.

Tieto nekončiace dohady stáli štúdio nemalé peniaze, čo nakoniec vyvrcholilo k zakúpeniu Illusion Softworks spoločnosťou Take 2 a následnému premenovaniu českej pobočky na 2K Czech. S investormi prišli aj peniaze a s nimi aj nové tváre svetových formátov, ktoré vo svojich životopisoch držali herné série ako Bioshock alebo Splinter Cell.

V tomto období panovala v štúdiu nevrelá atmosféra a konštantný pocit paranoje z dozoru väčšej spoločnosti, čo nakoniec vyvrcholilo k odchodu hlavného kreatívca, Dana Vávru.

Jeho povaha mu ani v dnešnej dobe nedovolí neokomentovať vývoj hry, kedy sa často od dokončenej a verejnosti predstavenej idey dištancuje. V prípade jeho prítomnosti by Mafia 2 obsahovala podstatne komplexnejšiu hrateľnosť pozostávajúcu z rôznych, realitu pripodobňujúcich prvkov, ktoré nová vláda 2K Czech zavrhla.

Vyškrtli sa teda viaceré konce príbehu, cestovanie mestskou dopravou, zariaďovanie zakúpených apartmánov, ale najmä, veľký príbehový úsek z úvodu hry, orientovaný na Vitove pôsobenie v 2. svetovej vojne. Rovnako nedokončene pôsobí aj záver, ktorý do dnešného dňa dvíha hráčov zo stoličky.

Problematický vývoj, niekoľké odloženia a odchod hlavnej persóny značky sa síce podpísali na výsledku, no finálna hra aj tak zozbierala vysoké hodnotenia.

Kritici chválili excelentné podanie príbehu a replík, Slováci a Česi chválili český dabing s Vlastimilom Zavřelom v roli Joea Barbara a nezaostávala ani vynikajúca atmosféra, či príbehové zvraty. Hry sa do dnešného dňa predalo 4 milióny kópií.

Remasteru Mafie 2 sme sa dočkali už v máji, kedy sme nezaváhali a pozreli sa na Empire Bay v našej recenzii. Kompletná verzia pre aktuálnu generáciu konzol je presne takým istým zážitkom, ako si ho pamätáš spred dekády.

Na jednej strane ide o vynikajúci atmosférický zážitok, u fanúšikov navyše podmienený rúškom nostalgie, no na druhej strane prerábka neponúka takmer žiadnu pridanú hodnotu, kedy bez hanby odflákli aj grafické spracovanie.

Obrovským plusom je však cenovka 30 € a v prípade, že si vlastnil pôvodnú hru digitálnou cestou, tak si si mohol všimnúť, že sa ti automaticky zmenila na vylepšenú verziu bez ďalších poplatkov.

Mafia 3 je absolútnym odklonením od predchodcov. Kvalitatívne aj premisou

Po komerčnom úspechu pokračovania začalo 2K Czech okamžite pracovať na tretej časti. Osud Mafie 3 je však ešte temnejší ako v prípade predchodcu, keďže vývoj titulu si prešiel ešte radikálnejšou organizačnou transformáciou.

2K Czech si zjednodušene povedané v tej dobe nevedelo dať s hrou rady, a tak sa vývoj hry vo veľkej miere presunul do San Francisca. Aby toho nebolo málo, pôvodní vývojári z 2K Czech začali pomaly prechádzať do nového štúdia Daniela Vávry, Warhorse Studios.

Pozliepaný tím vývojárov z rôznych svetových štúdií, ktorí sa v mnohých prípadoch ani reálne nestretli, viedol vývoj hry smerom do zatratenia, avšak hra nakoniec pod krídlami štúdia Hangar 13 v októbri 2016 vyšla. Tragická technická stránka a nudná hrateľnosť zabezpečila tretej Mafii priemerné hodnotenia a celoplošné sklamanie fanúšikov.

Hangar 13 dokonca ani nezvažoval český dabing, do hlavnej úlohy dal pre mnohých nesympatického Lincolna a suverénnosť talianskych mafiánov vymenil za rasovú segregáciu a gangy. Jedným z najväčších pozitív hry bolo zasadenie do 60. rokov a s tým spojené podávanie príbehu, ktoré však nepostačovalo na vyváženie váh horkosti z nedokončenej hrateľnosti.

Tá pozostávala z konštante sa opakujúcich úloh, frustrujúcich herných mechanizmov a hra vo veľkej miere pohorela na prílišnej potrebe sa podobať súčasným hrám zo série Grand Theft Auto. Nefungujúca umelá inteligencia a tragický jazdný model vozidiel sú len vrchol technologickej neschopnosti, prameniacej zo všadeprítomných chýb, zlej optimalizácie a otrasného PC portu.

Tretí diel sa v porovnaní s predchodcami dočkal najmenšieho počtu zmien oproti pôvodnej verzii z roku 2016. Definitívna verzia poslednej časti trilógie stojí rovnako ako druhý diel, kedy zároveň zdieľa myšlienku automatickej transformácie v prípade vlastníctva pôvodnej hry.

Aj napriek všetkým neduhom pôvodnej hry, jej definitívna verzia je tým najlepším spôsobom, ako si tretiu Mafiu zahrať. Dovolíme si tvrdiť, že hra vyzerá o chlp lepšie a dokonca sa autori zbavili niektorých chýb. Plytký príbeh a nezáživnú hrateľnosť sa však autorom vyriešiť samozrejme nepodarilo.

Videoherná značka Mafia si prešla viacerými obdobiami, ktoré nie vždy hrali do karát autorov. Prvá Mafia je dodnes považovaná za národný klenot a jej spôsobu rozprávania príbehu sa len máloktorá herná séria za takmer dve dekády existencie dokázala priblížiť.

Mafia 2 aj keď komerčne nesklamala, jej kostrbatý vývoj spojený s transformáciou spoločnosti sa podpísal ako na finálnom diele, tak aj na medziľudských vzťahoch štúdia, čo zapríčinilo odchod hlavného mozgu a otca série.

Tretí diel už stratil všetku osobitosť svojich predchodcov a ponúkol hráčom generickú a tým pádom aj nezábavnú hrateľnosť. Ako dopadne avizovaný, no nepotvrdený štvrtý diel, isté nie je, no už teraz si dovolíme tvrdiť, že kvality zakorenené v úvodných hrách pravdepodobne napodobniť nezvládne.

Po nesmierne dlhých mesiacoch od ohlásenia prerábky prvej hry sme sa titulu konečne dočkali. Na jeho počesť sme si pre najvernejších fanúšikov pripravili aj kvíz, ktorý po prejdení riadkoch vyššie musíš zvládnuť ľavou zadnou.

Okolo novej hry je rozruch, aký sa často v hernom svete na Slovensku alebo Česku nevidí. Uvidíme teda, ako fanúšikovia prijmú nového Tommyho, Sama a Paulieho, a či hru s nostalgickou zaslepenosťou hneď po úvodných minútach rovno nezavrhnú.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú