Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V správe sú materiály TASR. 

Aktualizované 15.3.2023:

Vývoj a inovácie pri hľadaní alternatívnych pohonov voči klasickým spaľovacím motorom napredujú veľmi rýchlo a Slovensko na ne chce byť pripravené. Už teraz máme aj iné alternatívne palivá, ktoré by mali byť budúcnosťou, uviedol v utorok dočasne poverený premiér Eduard Heger v reakcii na výzvu šéfa opozičnej SaS Richarda Sulíka. Ten chce, aby Slovensko odmietlo zákaz spaľovacích motorov po roku 2035. Podľa premiéra nie je naším záujmom viazať sa výhradne na elektromobilitu.

„Skutočným problémom nie je to, že po roku 2035 už nebudeme vyrábať autá s benzínovými a naftovými motormi. Zdroje ropy sú obmedzené a čelíme vážnym klimatickým problémom,“ uviedol Heger. Sulíkovu výzvu premiér označil za zbieranie lacných politických bodov. Heger pripomenul, že rezort pod vedením Richarda Sulíka v minulosti s návrhom zákazu súhlasil a poskytol podporné stanovisko.

Ako automobilová veľmoc sa podľa premiéra budeme tvrdo zasadzovať, aby sa ľudia na Slovensku a automobilový priemysel posúvali vpred a nezaspali dobu. „V Bruseli je náš hlas počuť a názory sú rešpektované. Myslím si, že sme to už viackrát dokázali,“ dodal Heger. Aký bude postoj Slovenska pri hlasovaní, však jednoznačne nespresnil.

Sulík bol voči elektromobilom od začiatku skeptický

Na výzvu Sulíka reagoval aj dočasne poverený minister hospodárstva Karel Hirman. Ten, naopak, Sulíka obvinil, že do Bruselu na rokovania chodil minimálne. Exminister hospodárstva chcel podľa Hirmana navyše radikálne znížiť odborný personál na stálom zastúpení. „Práve v období, keď bol ministrom pán Sulík a keď chcel tento odborný tím v Bruseli zdecimovať, prebiehali mnohé rokovania, ktoré sa viac alebo menej týkali aj prístupu k otázke zákazu predaja nových áut na spaľovací pohon,“ uviedol Hirman.

Rezort hospodárstva odmietol výhrady, že sa neusiluje o získanie investorov do elektromobility, a tvrdí, že rokuje s viacerými zahraničnými investormi o možnosti výstavby závodu na výrobu batérií do elektrických áut. „Jedným zo zásadných pravidiel pri získavaní takýchto strategicky významných a rozsiahlych investícií je však zachovanie diskrétnosti a zdržanie sa verejných komentárov až do doby, keď je investícia definitívne dohodnutá a predložená vláde na schválenie,“ upozornilo ministerstvo.

Paradoxné sú podľa Hirmana obvinenia súčasného vedenia rezortu zo strany Sulíka na nečinnosť pri presadzovaní investícií do elektromobility. „Pán Sulík a predstavitelia strany SaS sa v čase svojho pôsobenia na ministerstve hospodárstva opakovane verejne skepticky vyjadrovali k téme elektrickej mobility a, naopak, ako alternatívu presadzovali iné druhy pohonov,“ dodal Hirman.

Pôvodný článok:

Zákaz predaja áut so spaľovacím motorom od roku 2035 v Európskej únii už vyzeral ako jasná vec. Európsky parlament ho na odporúčanie Európskej komisie schválil už minulý mesiac a finálne schválenie legislatívy na rutinnom stretnutí Rady EÚ v utorok 7. marca malo byť len formálnym krokom. Proti návrhu však na poslednú chvíľu vystúpila najväčšia ekonomika Európy a najväčší producent áut, Nemecko. To požaduje záruky, že pribudnú výnimky pre autá jazdiace na syntetické palivá.

Proti zákazu však silnejú hlasy už aj v Poľsku či Taliansku a na Slovensku na odmietnutie návrhu vyzýval napríklad poslanec OĽaNO a predseda parlamentného hospodárskeho výboru Peter Kremský. Únia podľa neho nie je pripravená na zákaz spaľovacích motorov a môže ohroziť automobilový priemysel, pracovné miesta, ale aj energetickú sieť.

„Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 treba zrušiť, prípadne aspoň posunúť na neskôr. Spojme sa s krajinami, ktoré nepodľahli greenwashingu a zastavme nezmyselnú likvidáciu 150 rokov osvedčenej technológie, ktorá priniesla Európe terajšiu prosperitu a slobodu pohybu,“ žiada Kremský.

Pridáva sa aj celá SaS

Ako informuje TASR, opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) vyzvala dočasne povereného premiéra Eduarda Hegera, aby Slovensko návrh EÚ odmietlo. Elektromobil si podľa predsedu SaS Richarda Sulíka väčšina slovenských domácností nebude môcť dovoliť dovoliť. Opäť padla aj výhrada na negatívny vplyv na slovenský automobilový priemysel.

„Chcem vyzvať povereného premiéra Eduarda Hegera, aby jasne povedal, ako sa Slovensko k tejto veci chce postaviť, aby aj svoj postoj vysvetlil, a pokiaľ je to možné, vyzývam ho, aby nesúhlasil so zákazom predaja spaľovacích motorov,“ povedal Sulík. Premiér aj dočasne poverený minister životného prostredia Ján Budaj podľa Sulíka príliš ľahkovážne súhlasia so všetkým, čo prichádza z Bruselu. „V tomto prípade by bolo naozaj veľmi žiaduce, pridať sa k blokujúcej menšine, to sú krajiny Nemecko, Taliansko Poľsko a Česká republika,“ dodal Sulík.

Záverečné hlasovanie o tomto návrhu švédske predsedníctvo v rade EÚ kvôli stuňujúcemu sa odporu odložilo.

Exminister hospodárstva Sulík zároveň kritizoval aj svojho nástupcu Karla Hirmana. Ten podľa šéfa liberálov v súvislosti s pripravovanou výstavbou baterkárne spoločnosti Volkswagen v strednej Európe „hodil flintu do žita“ a v rokovaní s týmto, ani s inými investormi o možnej investícii do priemyselného parku Šaľa nepokračuje.

Podľa Sulíka totiž slovenský automobilový priemysel môže stratiť konkurencieschopnosť,  ak sa nám nepodarí na Slovensku výrobu batérií do elektromobilov zabezpečiť. Vzhľadom na váhu batérií a na prepravné náklady z výrobní v iných krajinách, podľa neho nebude až tak výhodné na Slovensku elektromobily vyrábať.

Na Slovensko však naopak smeruje automobilka Volvo, ktorá pri Košiciach bude vyrábať len elektromobily. Štát ju však podporí mimoriadne štedrými dotáciami.

Volvo / TASR - Jaroslav Novák

Automobilky to vidia ináč. Do elektromobilov už naliali miliardy

Nerozhodnosť EÚ prekáža aj samotným automobilkám, avšak z iného dôvodu, ako niektorým politikom. Do vývoja elektromobilov už naliali miliardy a mnohé stavili na jednu kartu. Prípadný obrat by ich tak vyšiel poriadne draho.

Európski výrobcovia automobilov vyzývajú na urýchlené uzavretie diskusie o zákaze predaja spaľovacích áut od roku 2035. Ako upozorňuje Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA), európske, ako aj národné klimatické ciele by sa nemali spochybňovať a transformácia európskeho automobilového priemyslu si vyžaduje istotu plánovania.

„Hromadná elektrifikácia je hlavnou súčasťou riešenia, ktoré všetci presadzujeme, ale nie je to všeliek,“uviedol prezident ACEA Luca de Meo. Nepriateľom je podľa neho energia založená na fosílnych palivách, nie konkrétna technológia.

Automobilový priemysel masívne investuje do elektrifikácie, aby boli zachované pracovné miesta a únia mohla zostať konkurencieschopnou, na oplátku však žiada prístup k potrebným surovinám a najmä hustú sieť infraštruktúry nabíjania.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú