Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Produkcia emisií z dopravy aj vďaka rozširovaniu elektromobilov v rámci Európy klesá. Elektrické autá sa ale neadaptujú v každej krajine rovnako a tak aj emisie niektorých krajín klesajú rýchlejšie a niekde zasa pomalšie.

Ako informovala agentúra SITA, Slovensko je v produkcii emisií nových áut takmer na samom chvoste a pod nami sa nachádzajú už len tri krajiny. Aj tento fakt svedčí o tom, že elektrické, teda bezemisné autá u nás naberajú na popularite výrazne pomalšie než vo zvyšku Európy.

Najčistejšie jazdia obyvatelia Holandska

Holandsko má najnižšie priemerné emisie CO2 z nových áut v rámci Európskej únie (82,3 g CO2/km). Nasledujú ho Švédsko (93,4 g CO2/km) a Dánsko (95,3 g CO2/km). Ako vyplýva z údajov zverejnených Európskym združením výrobcov automobilov (ACEA), Slovensko sa v rámci tohto ukazovateľa ocitlo na chvoste únie, horšie sú na tom iba tri štáty.

Pixabay

Priemerné emisie CO2 z nových áut u nás podľa zverejnených údajov dosahujú 121,8 g CO2/km. Horšie sú na tom iba Poľsko, Cyprus a Bulharsko. V poslednej spomenutej krajine dosahuje uvedená hodnota 133 g CO2/km. Priemer únie je pritom 108,2 CO2/km. Výrazne najlepšie výsledky v Európe dosahuje Nórsko, ktoré však nie je členom únie. Tu je hodnota uvedeného ukazovateľa 38,2 g CO2/km.

Boli sme na tom ešte horšie

V množstve emisií osobných áut je Slovensko na chvoste aj podľa analýzy spoločnosti JATO, ktorá zbiera dáta z 21 krajín v Európe. Na Slovensku bol v roku 2020 priemer CO2 na jedno osobné vozidlo na úrovni 106,7 g/km, kdežto rok pred tým sme boli na úrovni 121,6 g/km. Až šestica sa dokázala v produkcii CO2 dostať pod hranicu 100 g/km.

JATO

Sem patrí Holandsko, Dánsko, Portugalsko, Švédsko, Francúzsko a Fínsko. V analýze sa spomína aj Slovensko, žiaľ, v tom negatívnom svetle. Spomedzi sledovaných krajín sme na tom najhoršie a produkcia emisií nových predaných áut v roku 2020 je v priemere 119,2 g/km, čo je absolútne najhoršie zo všetkých.

Podiel elektromobilov v SR rastie slimačím tempom

Zastúpenie elektromobilov na automobilovom trhu skúmali doteraz mnohé agentúry a spoločnosti, ktoré však vo svojich prieskumoch často prinášajú pre Slovensko nelichotivé výsledky. Podľa dát  z Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) síce predaje batériových vozidiel stúpli v 2. štvrťroku až o 70 % v porovnaní s prvými mesiacmi roka, no výsledné čísla stále predstavujú len minimum zakúpených elektromobilov.

Michal Varga/FonTech

Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je potom podiel týchto vozidiel na našom trhu takmer zanedbateľný, čo pri pohľade na 432 predaných elektromobilov v 1. polroku tohto roka a 918 kusov BEV za celý minulý rok potvrdzuje, že Slováci majú voči elektromobilom predsudky a do ich kúpy sa príliš nehrnú.

Dôvodov je podľa odborníkov hneď niekoľko a spojením týchto faktorov tak môžeme objektívne vysvetliť, prečo sa nedokázali elektrické autá na našom trhu (zatiaľ) poriadne presadiť.

Vodiči ich odmietajú z viacerých dôvodov

Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), vidí medzi hlavnými dôvodmi, ktoré  takpovediac „demotivujú“ Slovákov pred kúpou elektromobilu rezervovanosť vodičov, ktorí samozrejme prizerajú pri výbere nového auta nielen na obstarávaciu cenu vozidla, ale tiež na ďalšie aspekty, ktoré priamo ovplyvňujú používanie auta na cestách.

Rezervovanosť Slovákov je pravdepodobne zmesou viacerých faktorov, pričom závisí od konkrétneho človeka, čo dominuje,“ informoval Križanský vo vyjadrení pre našu redakciu.

Podľa jeho slov potom ovplyvňujú rozhodovanie slovenských vodičov v oblasti elektromobility 4 hlavné faktory:

  • vyššia obstarávacia cena elektromobilu
  • preferencia čo najlacnejšej varianty vozidla (vo väčšine prípadov aj staršieho ojazdeného a lacnejšieho, často zo zahraničia)
  • obavy, resp. predsudky o dojazde
  • nižšia uvedomelosť potreby ochrany životného prostredia

Okrem toho však prichádzajú do úvahy aj ďalšie faktory, ktoré značným spôsobom vplývajú na to, ako si Slováci vyberajú alternatívny alebo konvenčný druh pohonu. „Zatiaľ platí, že ponuka elektromobilov je podstatne slabšia, než pri modeloch s klasickými pohonmi a cenová hladina je vyššia, čo sa však v nasledujúcich rokoch začne lámať,“ podotkol vo vyjadrení pre FonTech.sk Ján Čarný, generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko. Dodal však, že v najbližších rokoch príde na trh rekordné množstvo čisto elektrických modelov.

Predpoklady o cenovom vývoji elektrických áut boli ešte donedávna pomerne optimistické a mnohí odborníci videli pokles predajných cien už v najbližších rokoch, kedy sa mali elektrické autá cenami vyrovnať spaľovákom. Najoptimistickejšie scenáre hovorili o prekonaní dôležitej cenovej hranice v porovnaní so spaľovákmi už doslova o pár rokov, realistickejšie odhady ale tvrdili, že elektromobily sa cenou vyrovnajú a podlezú ceny spaľovákov o 5 rokov.

Týmto predpovediam však aktuálne nenahrávajú nové informácie z oblasti ťažby ťažkých kovov a surovín, ktoré sú elementárnymi zložkami moderných batérií. Podľa BMI (Benchmark Mineral Intelligence) indexu totižto cena lítia preskočila svoj doterajší rast a od pôvodného minima, ktoré bolo zaznamenané pred začiatkom tohto roka, sa cena čínskeho uhličitanu lítneho zdvojnásobila. Detailnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku.

Problémom je aj málo nabíjačiek

Ďalším významným faktorom, ktorý hrá proti elektromobilom na Slovensku je podľa generálneho riaditeľa Coface aj slabá nabíjacia infraštruktúra.

Pokiaľ si človek nevie predstaviť, kde svoje auto bude nabíjať a koľko ho to bude stáť, tak vôbec túto alternatívu do svojich úvah nezaradí,“ dodal Čarný.

Tieto tvrdenia podkladá aj nedávna analýza agentúry Zutobi, podľa ktorej je naša krajina na chvoste v pripravenosti na elektromobilitu. Lídrom sa v tomto smere už neprekvapivo javí Nórsko, no Slovensko v celkovom hodnotení získalo len mizivých 2,49 z 10 bodov. Za nami je však ešte také Česko alebo aj Poľsko.

Pre zlepšenie predajov je dôležité tempo výstavby nabíjacích staníc. Pokiaľ budú mať ľudia jasnú predstavu, kde a za koľko môžu svoje auto nabiť, zmizne významná psychologická prekážka,“ pokračuje vo vyjadrení pre FonTech.sk Ján Čarný.

Michal Varga/FonTech

Jednou z takýchto prekážok môžu byť aj predsudky slovenských vodičov voči samotnému dojazdu elektromobilov, ktorý je nižší najmä v lacnejšej cenovej kategórii.

Pri pohľade na lepšie modely však vidíme, že súčasný dojazd na úrovni zhruba 400 až 600 km je podľa Čarného dostačujúci pre komfortné jazdenie.

Vysoká obstarávacia cena a neskúsenosť s užívaním elektromobilov však hrá v ich neprospech, ľudia radšej dajú prednosť lacnejšiemu a známejšiemu,“ podotkol generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú