Lacnejšie elektromobily blokujú maximálne vyťažení ťažiari. „Zlato 21. storočia“ sa míňa a nepokrýva dopyt
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Krajiny po celom svete považujú elektromobily v osobnej doprave za budúcnosť. Vo svojej podstate je ich rozšírenie na cestách závislé od viacerých faktorov, medzi ktorými sú okrem dostupnosti nabíjačiek aj vývoj predajných cien odvíjajúci sa vo veľkej miere od cien trakčných batérií.
Ich koncové ceny pre automobilky sú však ovplyvnené aj cenami a dostupnosťou základných elementov, teda ťažkých kovov ako kobalt či lítium. Hoci viaceré analýzy hovoria o zlacňovaní elektromobilov, tento proces im momentálne komplikujú práve ceny vzácnych kovov, ktoré vzrástli. Situáciu sťažuje aj rastúci dopyt a nedostatočné dodávky týchto prvkov, informoval Bloomberg.
Vízia lacných elektromobilov upadá. Ceny vzácnych prvkov rastú
Už v priebehu posledného roka sme mohli zaznamenať viacero pozitívnych odhadov, v ktorých analytici odhadovali výrazne zlacňovanie elektrických áut už v najbližších rokoch. Najoptimistickejšie scenáre hovorili o prekonaní dôležitej cenovej hranice v porovnaní so spaľovákmi už doslova o pár rokov, realistickejšie odhady ale tvrdili, že elektromobily sa cenou vyrovnajú a podlezú ceny spaľovákov o 5 rokov.
„V nasledujúcich dvoch rokoch neočakávame zásadné zmeny v cenových trendoch,“ konštatuje pre TASR generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.
Podľa štúdie, ktorú si nechala vypracovať európska mimovládna organizácia Transport and Environment, lobistická skupina za čistú dopravu, výroba elektrických sedanov a športovo-úžitkových vozidiel bude od roku 2026 rovnako lacná ako výroba áut so spaľovacími motormi. Následne by tak mohli byť batériové vozidlá na rovnakej cenovej hladine ako je dnes produkcia konvenčných spaľovákov.
Týmto predpovediam však aktuálne nenahrávajú nové informácie z oblasti ťažby ťažkých kovov a surovín, ktoré sú elementárnymi zložkami moderných batérií. Podľa BMI (Benchmark Mineral Intelligence) indexu totižto cena lítia preskočila svoj doterajší rast a od pôvodného minima, ktoré bolo zaznamenané pred začiatkom tohto roka, sa cena čínskeho uhličitanu lítneho zdvojnásobila.
NEPREHLIADNI
Prichádza revolučná a plne ekologická batéria. Lítiové posiela do minulosti, bez degradácie vydrží aj 20 rokov
Zdražovanie čaká aj nikel, meď a hliník
Cena hydroxidu lítneho potom podľa Bloombergu stúpla až o 70 %. Tento prudký rast nastal len krátko po páde ceny, ktorá dosiahla svoj vrchol v roku 2018 a od tej doby sa financovanie tohto sektora zhoršovalo, pričom ruku k „dielu“ priložila aj pandémia. Rýchly prechod k batériovým vozidlám však ceny vyháňa opäť nahor, pričom sa očakáva, že medzinárodná spotreba lítia stúpne do konca desaťročia až 5-násobne.
„Existuje tiež možnosť, že nemusí byť vyťažený dostatok lítia, potom to môže byť rizikom pre zavádzanie elektromobilov,“ vyjadril sa pre Bloomberg k téme analytik BMI Cameron Perks.
Podľa tohto analytika však môžeme so zvyšovaním cien očakávať aj príchod ďalších, zatiaľ nepredstavených projektov, ktoré by mali pomôcť v zlepšení dodávok pre pokrytie zvyšujúceho sa dopytu. Otázne je, koľko takýchto projektov uvidíme a v akej miere budú schopné pomôcť k naplneniu vysokého dopytu. Rastúce ceny je pritom cítiť v celom reťazci.
To potom vytvára veľký tlak aj na samotné automobilky, ktorým fungovanie už tak komplikuje polovodičová kríza. K tomu si navyše budú musieť zrejme prejsť aj zvyšovaním cien ďalších prvkov ako kobalt. Okrem toho mali medziročne stúpať aj ceny niklu, hliníka a medi o 34 %, 25 %, resp. 47 %. V období rokov 2020 až 2050 bude rásť aj dopyt.
„Dopyt po medi v tomto období vzrastie podľa našich analýz medziročne o 9,9 %, zatiaľ čo nikel bude rásť ročným tempom 11,8 %,“ spresnil pre TASR Čarný.
Napriek rôznym predpovediam analytikov a odborníkov z priemyslu a neraz možno až príliš optimistickým scenárom pri vývoji cien batérií či ťažkých kovov sa situácia komplikuje a cesta ku skutočne lacným elektromobilom môže byť zahatená rastúcimi cenami vzácnych surovín. To je však možné na strane výrobcov a automobiliek kompenzovať zlepšením výrobných postupov, znížením rôznych poplatkov či prechodom k lacnejším batériám.
V článku boli využité materiály TASR.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Šéf TikToku plánuje na súde bojovať proti zákazu platformy v USA
Europoslanci odobrili zníženie objemu obalov a ich recykláciu
Z Boeingu s 200 ľuďmi na palube sa dymilo, japonská aerolínia ho evakuovala
Už ich vidí úplne každý. Windows 11 pridal reklamy na najotravnejšie miesto (+ako ich vypneš)
Slovak stál za Bugatti Veyron aj Rolls-Royce. Neuveríš, ktorá automobilka si ho teraz uchmatla
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené