Gumové medvedíky vyrobíme z veterných turbín. Budúcnosť recyklácie je úplne šialená
Recyklácia rôznych materiálov sa stáva čoraz dôležitejšou súčasťou modernej civilizácie.
Nielenže uľahčuje používanie niektorých surovín, ale predovšetkým odbremeňuje priemysel od potreby neustálej ťažby nových materiálov a ich následného spracovania, ktoré je často energeticky veľmi neefektívne a produkuje množstvo škodlivých emisií a skleníkových plynov.
Ako informuje Ars Technica, jedným z extrémnejších prípadov efektívnej recyklácie sú veterné turbíny, ktoré môžeme v budúcnosti recyklovať do širokej škály užitočných predmetov. Medzi nimi sa nečakane nachádzajú napríklad aj jedlé gumové medvedíky.
Krása chémie
Na nezvyčajnú príležitosť upozorňuje inžinier chémie John Dorgan, ktorý vytvoril špeciálny polymér s obzvlášť výbornými recyklačnými vlastnosťami.
Čepele veterných turbín z tohto polyméru je totiž možné premeniť po skončení životnosti napríklad na plexisklo používané v automobilových svetlách, plienky či dokonca kuchynské umývadlá.
Azda najčudnejším možným produktom recyklácie tohto polyméru sú však jedlé gumové medvedíky. Svetový hlad táto technológia síce nevyrieši, avšak flexibilita v možnosti recyklácie je kľúčom k dlhodobej udržateľnosti rôznych zariadení, vrátane veterných turbín ekologicky produkujúcich zelenú elektrickú energiu.
Veľkou výhodou tohto jedinečného bioplastu je práve zníženie uhlíkovej stopy veterných turbín, ktoré sa v tomto smere radia na tretie miesto – za jadrovou energiou na prvom mieste a solárnou na druhom. Nový materiál je prezentovaný v štúdii, ktorá je zverejnená prostredníctvom EurekAlert.
Zatiaľ ich nerecyklujeme
Dnešné veterné turbíny majú jednu zásadnú nevýhodu a tou je práve materiál, z ktorého sú skonštruované ich vrtule. Jedná sa o kompozit, ktoré nie je možné recyklovať a, ako vysvetľuje NewAtlas, do roku 2050 majú stáť až za 40 000 000 tonami odpadu, keďže ich životnosť sa pohybuje okolo 25 rokov.
Niektoré veľké spoločnosti pracujú aj na vlastných materiáloch, ktorých cieľom je práve umožnenie recyklácie týchto gigantických turbín. Recyklácia sa vďaka tomu dostáva aj do oblastí, do ktorých v minulosti nedosiahla a túto kľúčovú metódu začínajú čoraz viac pociťovať aj elektrické autá.
Elektromobily už vieme recyklovať
Batérie elektromobilov robili takisto dlhú dobu vrásky nielen odborníkom, ale aj ich používateľom. Tvoria ich totiž často vzácne a drahé materiály, ktorých ťažba bola emisne náročná a recyklácia by mala zásadne pomôcť znížiť ich celkovú uhlíkovú stopu.
V tomto smere napreduje napríklad Nórsko, ktoré očakáva vybudovanie továrne Hydrovolt. Tá dokáže každoročne spracovať a recyklovať až 12 000 ton akumulátorov elektromobilov, teda približne 25 000 kusov – to je dostatok na pokrytie celej flotily elektromobilov v Nórsku.
„Je to takmer ako replikátor zo Star Treku, kde v podstate premenia atómy na čokoľvek chcú – zmrzlinové poháre, nové oblečenie a podobne,“ vysvetľuje Dorgan. Zároveň dodáva, že od podobného replikátoru sme ďaleko a jedná sa len o inšpiráciu, ktorá vedcom pomáha s vymýšľaním nových vecí.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obrovské úložisko CO₂ kolabuje. Zem je kúsok od katastrofy, vedci dostali posledné varovanie
Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
Slovensko prepisuje rekordy. Počet nabíjacích bodov rastie o 31 % za rok
Stálo miliardu eur a má vydržať 100 000 rokov. Európsky štát ukázal riešenie problému jadrovej energie
Z prehliadaného paliva urobia „novú ropu“. Arabi budujú svätý grál čistej energie za 270 miliárd dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nové ohnisko žltačky: Hygienici RÚVZ varujú pred šírením
Úmrtnosť mladých stúpla o desiatky percent. Odborníci hovoria o tichej pandémii
Peter Korbačka ovláda majetok v hodnote viac ako 2 miliardy eur: Nenápadný developer stojí za projektmi, ktoré menia Bratislavu
Slováci už o pár hodín uvidia „ohnivý dážď“. Priprav sa na noc plnú trblietavých padajúcich hviezd
Rodina, ktorá mala nehodu s Gašparom, prehovorila: O zdravotný stav dcéry sa nezaujímal
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepriateľ zaútočí, bude čeliť vlastnému koncu. Európsky štát otestoval 8100-tonový jadrový kolos
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Vedci objavili 2000-ročný hrob, ktorý popiera logiku. Rímska mohyla blízko Slovenska ukrýva veľkú záhadu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Toto je jedna z najšialenejších zbraní, ktorú človek vymyslel. Maličký štát vyvinul „lietajúci guľomet“
-
- Ak nepriateľ zaútočí, bude čeliť vlastnému koncu. Európsky štát otestoval 8100-tonový jadrový kolos
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Sovieti mali v rukách väčší klenot ako Concorde, no bol úplnou nočnou morou
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Sudca nemal na výber. ChatGPT pomohol Američanke dosiahnuť nemožné
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Ľudia sa nevedia dočkať. Známa akčná séria po 12 rokoch chystá veľký návrat
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP