Android už onedlho pridá do aktuálnej verzie systému nové zabezpečenie zakazujúce vybraným aplikáciám nahliadať do zoznamu všetkých nainštalovaných aplikácií v zariadení. O téme informuje portál XDA Developers.

Zdroj sa pritom opiera o oficiálnu dokumentáciu Googlu, ktorá naznačuje, že už čoskoro dôjde k limitovaniu prístupu aplikácií ku softvérovej súčasti „QUERY_ALL_PACKAGES“. Podľa všetkého, softvérový gigant už o niekoľko týždňov začne tieto dáta označovať ako osobné a citlivé.

Nový proces schvaľovania aplikácií, ktoré na takéto údaje budú môcť nahliadať, príde do platnosti 5. mája. Google týmto chce odizolovať aplikácie, ktorých povaha fungovania si nevyžaduje potrebu prístupu k osobným údajom používateľov.

Nahliadať na takéto zoznamy budú môcť len aplikácie ako prehliadače súborov, antivírusy, bankové aplikácie a ostatné aplikácie finančnej povahy. Ide o softvér, ktorého hlavnou podstatou fungovania je čerpanie dát prameniacich z takýchto oprávnení.

Pokiaľ povaha aplikácie nebude spĺňať vyššie popísané kritéria, vývojár bude musieť zabezpečiť, aby sa jeho aplikácia nedostala skrz bránu „QUERY_ALL_PACKAGES“ a k osobným dátam nepristupovala.

V opačnom prípade bude táto aplikácia odstránená z Obchodu Play. Pokiaľ si vývojár bude za svojim presvedčením aj naďalej stáť, môže sa proti rozhodnutiu Google odvolať.

Nenechaj si ujsť
KVÍZ: Nevymenil by si iPhone za nič? Potom zvládneš tieto otázky bez jedinej chyby

Obmedzenie náhľadu prakticky akejkoľvek aplikácie na zoznam s nainštalovaným softvérom v zariadení je krokom k väčšiemu zabezpečeniu platformy.

Zároveň treba brať na vedomie, že už od novembra tohto roka bude Obchod Play vyžadovať, aby nové aplikácie alebo aktualizácie stávajúceho softvéru boli cielené na Android 11 a vyšší. Cieľom je rovnako zvýšenie bezpečnosti.

Apple má niečo podobné už roky

Portál MacRumours pripomína, že rozhodnutie Google je až nápadne podobné Applu spred šiestich rokov. Vtedy aktuálny iOS 9 zaviedol, že aplikácie tretích strán nemôžu nahliadať do útrob ostatných aplikácií s cieľom prevencie pred cielenou reklamou.

Otázkou ostáva, či dôjde len o prázdne gesto spoločnosti alebo ide vážne o prvý krok v nastolení trendu ochrany osobných údajov, už aj v tábore otvorenejšieho systému?

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú