Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Môžeme bezpochyby povedať, že Google spolu s Facebookom sú na „internetovom trhu“ tí najväčší giganti, ktorí v mnohých ohľadoch udávajú smer, ktorým sa trh uberá.

Vyhľadávač americkej spoločnosti používajú každý deň stovky miliónov ľudí, ktorí poväčšine hľadajú odpovede na svoje otázky, alebo sa chcú dostať na konkrétne stránky. Podľa najnovšieho prieskumu analytikov zo SparkToro však takmer 65 % všetkých vyhľadávaní „skončilo“ na výsledkoch a používatelia sa na jednotlivé weby preklikávajú stále menej, informoval Business Insider.

Analytici na čele s Random Fishkinom merali „cestu“ vyhľadávaní používateľov na počítačoch a smartfónoch od januára do decembra 2020. Zistili pritom, že až 64,82 % všetkých vyhľadávaní, ktoré „odštartovali“ na Google na vyhľadávači aj skončilo.

Na koncové weby sa počas vyhľadávania dostáva stále menej používateľov

Toto číslo, okrem toho že pravdepodobne ešte nezarátava vyhľadávania prostredníctvom hlasových asistentov, ktorí často poskytnú len úplný základ hľadanej informácie, ukazuje, že dve tretiny používateľov sa na koncový web, ktorý hľadanú informáciu obsahuje, ani nedostane.

Analytici prešli približne 5,1 bilióna vyhľadávaní, pričom je tiež potrebné uviesť, že miera prekliknutia na koncové weby bola najnižšia na mobilných zariadeniach, kde výsledky z Google stačili používateľom až u 77,22 % vyhľadávaní.

Okrem toho, že celkový počet vyhľadávaní rastie, čo je takmer s istotou spôsobené aj prebiehajúcou pandémiou COVID-19, spomínaný podiel preklikov na konečné weby klesá. Podľa predošlej štúdie dosahoval ešte v roku 2019 približne 50 %, dnes je to ledva tretina.

Zobraziť celú galériu (3)
Freepik (Úprava redakcie)

„Dávame ľuďom to, čo chcú,“ tvrdí Google

Novú štúdiu si však všimol už aj samotný Google, ktorý na ňu reagoval v blogovom príspevku. Americký gigant argumentuje, že vyhľadávacie dopyty nevedú k prekliknutiam na konečné weby preto, lebo ľudia hľadajú rýchle fakty, ktoré im Google priamo poskytuje.

Neprehliadni
Google Play a App Store obsahujú vyše 200 podvodných aplikácií, ktoré od teba vytiahnu peniaze. Ako ich odhalíš?

Niektorí experti však spoločnosť kritizujú za to, že zakrýva poskytovanie rýchlych faktov za snahu udržať si používateľov „na svojom území“ čo najdlhšie, čo v konečnom dôsledku uberá prevádzku konečným webom.

Dobrým príkladom môžu byť aj štatistiky o počte nakazených a úmrtiach na COVID-19, ktoré Google ponúka na vrchu výsledkov vyhľadávania nad klikateľnými odkazmi na zdroje, z ktorých čerpá. Rovnaká situácia nastáva pri výsledkoch počasia, kde dokonca Google často ponúka dlhodobejšiu predpoveď na nasledujúci týždeň priamo v infografike vo výsledkoch vyhľadávania.

Prečítaj si tiež
Google pritvrdzuje v politickej korektnosti. Zakázal používať v kódoch ďalšie výrazy

Nie je to však prvýkrát, čo by sa Google stal terčom kritiky za uprednostňovanie svojich služieb a stránok na ponúkanie výsledkov pred koncovými stránkami.

Spoločnosť Heureka Group, ktorá prevádzkuje populárny cenový porovnávač Heureka, podala minulý rok na súde v Prahe žalobu na Google práve kvôli tomu, že americký gigant uprednostňoval vlastný porovnávač Google Nákupy a preklik na stránku porovnávača tak vo výsledku urobí len mizivé percento používateľov, ktorí vyhľadávajú tovar.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú