Pred pár dňami sa objavili informácie o falošných faktúrach pre zákazníkov spoločnosti Telekom, ktoré môžu obsahovať platbu nedoplatku a prílohu s nebezpečným vírusom. Operátor už situáciu registroval a klientov upozorňuje na príznaky takýchto podozrivých upomienok. Téme sa ako prvý venoval portál Živé.sk.

Zákazníci Telekomu obdržali pred niekoľkými dňami faktúry, ktoré sa vydávajú za upomienky operátora, avšak v prílohe môžu obsahovať počítačový vírus, prípadne pripraviť ľudí o financie prostredníctvom údajného nedoplatku. Faktúry majú zákazníkov oboznámiť s nedoplatkom, hoci operátor žiadne pozdĺžnosti neeviduje.

Podvodné faktúry klamú zákazníkov Telekomu

Tento podvod sa môže odohrávať v 2 scenároch. Prvým z nich je už spomínaný nedoplatok, kedy sa podvodníci snažia od klientov vylákať peniaze za faktúru. V prípade úhrady požadovanej sumy však Telekom zákazníkom peniaze vráti. Ďalším zo spôsobov tohto podvodu je šírenie škodlivého kódu, ktorý sa má nachádzať v prílohe emailovej správy.

Po rozbalení prílohy sa do počítača nainštaluje škodlivý vírus. Tak, či onak, obe verzie podvodu majú na zákazníka negatívny dopad a Telekom preto upozorňuje na príznaky takýchto falošných upomienok. Podľa odpovede Petra Kimijana, hovorcu spoločnosti Telekom pre FonTech.sk, majú podvodné faktúry niekoľko základných znakov, ktorými ich môže zákazník odlíšiť od originálnych faktúr.

Príznaky falošnej upomienky:

  • Dátum doručenia bol piatok a sobotu, t.j. 9 a 10.8.2019
  • V texte sa píše, že sme nezaznamenali úhradu faktúry c. 19005 – takéto čísla faktúr ST negeneruje
  • V kolónke Adresát sú hviezdičky – štandardne sa uvádza meno zákazníka
  • Súčasťou mailu je .rar príloha namiesto PDF

Pri faktúrach si potom treba všímať aj variabilný symbol (10-miestne unikátne číslo), meno adresáta, číslo adresáta, ktorému Telekom prideľuje vlastné 10-miestne číslo zhodné na všetkých faktúrach, pričom netreba zabudnúť ani na logo samotnej spoločnosti. Pokiaľ tieto údaje nekorešpondujú s údajmi na faktúre, môže sa jednať práve o takýto podvod, ktorý bol zaznamenaný v uplynulých dňoch. Telekom už situáciu intenzívne sleduje, no okrem podvodných faktúr varuje zákazníkov aj pred podvodnými číslami zo zahraničia.

Na podvodné upomienky nás zatiaľ upozornili traja zákazníci, je však pravdepodobné, že takýto email dostali viacerí. Situáciou sa intenzívne zaoberáme. V prípade akýchkoľvek pochybností o elektronickej upomienke si zákazníci môžu jej pravosť overiť osobne alebo telefonicky,“ informoval FonTech.sk operátor.

Telekom sa však s falošnými faktúrami stretol už v roku 2004, kedy podľa tlačovej správyneznáma osoba v mene spoločnosti Slovak Telecom neoprávnene posielala niektorým zákazníkom falošné faktúry a žiadala ich o zaplatenie nedoplatku. Falošné faktúry boli vytlačené na nesprávnom hlavičkovom papieri spoločnosti, ktorý síce obsahuje nové logo, ale ďalej v texte používa pôvodné obchodné meno spoločnosti Slovenské telekomunikácie“.

Podvody neobchádzajú ani O2

Praktikám podvodníkov sa pritom nevyhýbajú ani ďalšie veľké spoločnosti, medzi ktorými je aj O2. Meno tohto operátora sa stalo predmetom pre falošné súťaže, v ktorých chcú podvodníci od ľudí vylákať peniaze za falošnú odmenu. Na tieto podvody upozornilo O2 aj na svojej oficiálnej stránke na Facebooku.

Operátora sme však oslovili aj v prípade podvodných faktúr. Na túto problematiku sme sa opýtali aj operátora Orange, ktorý sa k našim otázkam v čase písania článku zatiaľ nevyjadril.

„S podobnou skúsenosťou sa na nás doteraz neobrátil žiadny z našich zákazníkov,“ informoval FonTech.sk PR manažér O2 Slovensko, Ján Kalafut.

Rôzne falošné súťaže a teraz dokonca aj faktúry sú pre podvodníkov spôsobmi ako oklamať nič netušiacich ľudí a pripraviť ich o finančné prostriedky, prípadne im uškodiť počítačovým vírusom, ktorý môže napáchať veľké škody.

Každé podozrenie si však môžu zákazníci operátorov overiť aj na telefonickej linke a vďaka telefonátu tak predídu mnohým problémom, ktoré im môžu spôsobiť aj spomínané falošné faktúry.

Pošli nám TIP na článok



Operátori