Najväčšia sociálna sieť sveta sa rozhodla pre väčšiu transparentnosť pri príspevkoch médií z rôznych krajín. Facebook preto začal označovať stránky tých, ktoré sú čiastočne alebo pod úplnou kontrolu konkrétnych štátov, aby mali čitatelia lepší prehľad o tom, kto stojí za zverejňovanými príspevkami.

Týmto spôsobom tak fanúšikovia stránok jednoduchšie odhalia, či je stránka, ktorej príspevky čítajú, nezávislá, alebo v jej pozadí stojí niektorá vláda, informuje CNN.

S týmto nápadom vyrukoval Facebook ešte v závere minulého roka, no označovanie stránok spúšťa až teraz po udalostiach v USA a koronavíruse. Sieť tak chce označovaním médií zvýšiť transparentnosť a navyše, médiá kontrolované štátmi nebudú môcť onedlho propagovať svoje príspevky v platených reklamách na území Spojených štátov.

Týmto chce Facebook obmedziť dosah takýchto príspevkov. Globálny zákaz propagácie príspevkov u takýchto stránok však sieť neplánuje.

Facebook označí kontrolované média. Chce väčšiu transparentnosť

Zamedzením reklám od štátom kontrolovaných médií chce sieť neskôr znížiť dosah kontroverzných príspevkov, ktoré by mohli ovplyvniť čitateľov pred prezidentskými voľbami v USA na jeseň tohto roka.

Médiá si tak budú môcť na Facebooku v iných krajinách reklamu zaplatiť, no podľa šéfa oddelenia pre kybernetickú bezpečnosť, Nathaniela Gleichera, budú aj takéto reklamy označované podobným spôsobom.

Niektoré stránky čínskych či ruských médií už označenie dostali. Medzi nimi je napríklad Russia Today, Sputnik, či čínsky portál Xinhua News.

V sekcii „Transparentnosť stránky“ tak používatelia siete nájdu označenia v znení „Štátom riadené médiá krajiny“, kde je následne označená konkrétna krajina, ktorej vláda má stáť za obsahom publikovaných príspevkov.

Médiá sa môžu voči označeniu odvolať, musia však splniť dôležité kritériá

Jednotlivé médiá sa môžu voči označeniu odvolať, no musia Facebooku dokázať, že sú skutočne nezávislé. V takom prípade musia byť schopné preukázať štatút v domovskej krajine, ktorý zaručuje nezávislosť médií, postupy a ochranu v mediálnej organizácii potrebné pre redakčnú nezávislosť a v neposlednom rade musí nezávislosť konkrétneho média overiť aj nezávislá organizácia, ktorá potvrdí dodržanie všetkých podmienok. Následne môže Facebook označenie v transparentnosti stiahnuť.

Facebook

Pri určovaní podmienok pre označovanie takýchto kontrolovaných médií prišla sieť s vlastnou metodikou, v ktorej zohľadňuje niekoľko dôležitých faktorov.

Facebook teda hodnotí viacero kritérií, vrátane financovania, redakčnej transparentnosti, vlastníckej štruktúry, riadenia a zodpovednosti, vybavovanie sťažností, či hodnotenia stránok, informuje ZDNet.

Hoci môžu byť niektoré médiá financované štátom, môžu byť naďalej považované za nezávislé, ak sieti preukážu a potvrdia ďalšie ostatné kritériá.

Aplikácie