F1 ohlásila veľké zmeny. Revúce motory nahradí ešte viac elektriny a zelené palivo
Hybridná éra monopostov F1 vstúpi v roku 2026 do svojej ďalšej fázy. FIA nedávno zverejnila nové pravidlá, ktoré budú musieť motory monopostov od sezóny 2026 spĺňať.
Zásadnou informáciou je, že až polovicu výkonu bude dodávať elektrická časť hybridnej jednotky a spaľovacia časť bude poháňaná výhradne udržateľnými (syntetickými) palivami.
Legendárny zvuk motorov V8 je už vo svete Formuly 1 iba peknou spomienkou. Takzvaný „downsizing“, teda znižovanie objemu motorov, nepostihol len bežný automobilový priemysel, ale i kráľovnú motoršportu.
V súčasnosti sú monoposty F1 kvôli znižovaniu nákladov poháňané 1,6-litrovým hybridným motorom V6, ktorý podľa odhadov dosahuje výkon až 1 000 koní.
Elektrická jednotka dnes dodáva výkon až 160 koní, no o pár rokov sa bude musieť zvýšiť na zhruba polovicu celkového výkonu monopostu, presne 350 kW, teda 470 koní.
Ekologickejší motor aj udržateľné palivá
Od roku 2026 sa teda porcia elektrického výkonu strojnásobí. Drahý hybridný generátor (MGU-H) bude úplne vypustený a o celú dávku sa postarajú rekuperačné systémy kinetickej energie (MGU-K).
Maximálny výkon monopostov by sa mal pritom udržať na hodnote 1 000 koní, takže spaľovacia časť pohonnej jednotky bude menej výkonná ako je tomu teraz.
Preteky od roku 2026 tak budú rozhodne ešte väčšími taktickými bitkami ako je tomu dnes, nakoľko jazdci budú musieť s výkonom narábať ešte opatrnejšie.
Nové pravidlá pre monoposty F1 od roku 2026:
- Výkon elektrickej jednotky hybridného systému narastie na 350 kW (470 koní)
- Maximálna spotreba paliva počas pretekov klesne zo 100 kg na cca 70 kg
- Piesty spaľovacej jednotky budú môcť byť zhotovené z hliníka alebo ocele
- Minimálna hmotnosť spaľovacieho motora bude 130 kg
- Batéria nemá hmotnostný limit
- Monoposty budú spaľovať udržateľné syntetické palivá
- Celkový výkon monopostu bude cez 1 000 koní
Pri vybitej batérii, napríklad po útoku na iné auto, budú totiž mať k dispozícii iba polovičný výkon ako s nabitou batériou. Vďaka tomu preteky môžu zatraktívniť kvôli vyššiemu počtu súbojov o jednotlivé pozície.
Ako sa ale píše na webe Formula 1, nové monoposty budú mať podstatne vyššiu efektivitu rekuperácie, čiže sa zníži záťaž na samotné brzdy.
Aj uhlíkovo neutrálne palivá
Nové monoposty navyše budú poháňané palivami, ktoré sú vyrobené z udržateľných zdrojov, smerujúce k cieľu spraviť celý seriál uhlíkovo neutrálny od roku 2030.
Aktuálne za Veľkú cenu monoposty spotrebujú 100 kg paliva, no po novom by mali spotrebovať okolo 70 kg. V roku 2026 sa ale prietok paliva nebude udávať hmotnosťou, ale energiou. Za jednu hodinu budú môcť spotrebovať maximálne 300 MJ energie.
Ak sa obávaš toho, že nové autá už úplne stratia akýkoľvek zvykový prejav, nemusíš sa báť. Monoposty v roku 2026 môžu byť pokojne hlučnejšie ako tie súčasné.
Nové pravidlá majú do seriálu prilákať nové tímy, respektíve ďalšie veľké automobilky okrem Mercedesu, Ferrari, Renaultu (Alpine) a McLarenu či Porsche, ktoré svoj vstup k Red Bullu ohlásilo len pred pár týždňami.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Prelomový objav v boji s Parkinsonovou chorobou: Vedci odhalili, ako toxické proteíny ničia bunky
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
Nebezpečná aplikácia Slovákom kradne peniaze, kryptomeny aj údaje. Odborníci radia, čo robiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP