F1 ohlásila veľké zmeny. Revúce motory nahradí ešte viac elektriny a zelené palivo
Hybridná éra monopostov F1 vstúpi v roku 2026 do svojej ďalšej fázy. FIA nedávno zverejnila nové pravidlá, ktoré budú musieť motory monopostov od sezóny 2026 spĺňať.
Zásadnou informáciou je, že až polovicu výkonu bude dodávať elektrická časť hybridnej jednotky a spaľovacia časť bude poháňaná výhradne udržateľnými (syntetickými) palivami.
Legendárny zvuk motorov V8 je už vo svete Formuly 1 iba peknou spomienkou. Takzvaný „downsizing“, teda znižovanie objemu motorov, nepostihol len bežný automobilový priemysel, ale i kráľovnú motoršportu.
V súčasnosti sú monoposty F1 kvôli znižovaniu nákladov poháňané 1,6-litrovým hybridným motorom V6, ktorý podľa odhadov dosahuje výkon až 1 000 koní.
Elektrická jednotka dnes dodáva výkon až 160 koní, no o pár rokov sa bude musieť zvýšiť na zhruba polovicu celkového výkonu monopostu, presne 350 kW, teda 470 koní.
Ekologickejší motor aj udržateľné palivá
Od roku 2026 sa teda porcia elektrického výkonu strojnásobí. Drahý hybridný generátor (MGU-H) bude úplne vypustený a o celú dávku sa postarajú rekuperačné systémy kinetickej energie (MGU-K).
Maximálny výkon monopostov by sa mal pritom udržať na hodnote 1 000 koní, takže spaľovacia časť pohonnej jednotky bude menej výkonná ako je tomu teraz.
Preteky od roku 2026 tak budú rozhodne ešte väčšími taktickými bitkami ako je tomu dnes, nakoľko jazdci budú musieť s výkonom narábať ešte opatrnejšie.
Nové pravidlá pre monoposty F1 od roku 2026:
- Výkon elektrickej jednotky hybridného systému narastie na 350 kW (470 koní)
- Maximálna spotreba paliva počas pretekov klesne zo 100 kg na cca 70 kg
- Piesty spaľovacej jednotky budú môcť byť zhotovené z hliníka alebo ocele
- Minimálna hmotnosť spaľovacieho motora bude 130 kg
- Batéria nemá hmotnostný limit
- Monoposty budú spaľovať udržateľné syntetické palivá
- Celkový výkon monopostu bude cez 1 000 koní
Pri vybitej batérii, napríklad po útoku na iné auto, budú totiž mať k dispozícii iba polovičný výkon ako s nabitou batériou. Vďaka tomu preteky môžu zatraktívniť kvôli vyššiemu počtu súbojov o jednotlivé pozície.
Ako sa ale píše na webe Formula 1, nové monoposty budú mať podstatne vyššiu efektivitu rekuperácie, čiže sa zníži záťaž na samotné brzdy.
Aj uhlíkovo neutrálne palivá
Nové monoposty navyše budú poháňané palivami, ktoré sú vyrobené z udržateľných zdrojov, smerujúce k cieľu spraviť celý seriál uhlíkovo neutrálny od roku 2030.
Aktuálne za Veľkú cenu monoposty spotrebujú 100 kg paliva, no po novom by mali spotrebovať okolo 70 kg. V roku 2026 sa ale prietok paliva nebude udávať hmotnosťou, ale energiou. Za jednu hodinu budú môcť spotrebovať maximálne 300 MJ energie.
Ak sa obávaš toho, že nové autá už úplne stratia akýkoľvek zvykový prejav, nemusíš sa báť. Monoposty v roku 2026 môžu byť pokojne hlučnejšie ako tie súčasné.
Nové pravidlá majú do seriálu prilákať nové tímy, respektíve ďalšie veľké automobilky okrem Mercedesu, Ferrari, Renaultu (Alpine) a McLarenu či Porsche, ktoré svoj vstup k Red Bullu ohlásilo len pred pár týždňami.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Prekvapivé odhalenie: Tieto potraviny urýchľujú demenciu o desiatky rokov, ukazuje rozsiahly výskum
50-tisíc úmrtí ročne prinútilo vládu konať. Španielsko zavádza najprísnejší zákaz v Európe
Ako ovládaš slovenské dejiny? Prever si svoje vedomosti v kvíze, druhú otázku uhádne len skutočný národovec
Načasovanie raňajok rozhoduje o tvojej dlhovekosti, tvrdia vedci. Každé posunutie zvyšuje riziko úmrtia o 11%
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP