F1 ohlásila veľké zmeny. Revúce motory nahradí ešte viac elektriny a zelené palivo
Hybridná éra monopostov F1 vstúpi v roku 2026 do svojej ďalšej fázy. FIA nedávno zverejnila nové pravidlá, ktoré budú musieť motory monopostov od sezóny 2026 spĺňať.
Zásadnou informáciou je, že až polovicu výkonu bude dodávať elektrická časť hybridnej jednotky a spaľovacia časť bude poháňaná výhradne udržateľnými (syntetickými) palivami.
Legendárny zvuk motorov V8 je už vo svete Formuly 1 iba peknou spomienkou. Takzvaný „downsizing“, teda znižovanie objemu motorov, nepostihol len bežný automobilový priemysel, ale i kráľovnú motoršportu.
V súčasnosti sú monoposty F1 kvôli znižovaniu nákladov poháňané 1,6-litrovým hybridným motorom V6, ktorý podľa odhadov dosahuje výkon až 1 000 koní.
Elektrická jednotka dnes dodáva výkon až 160 koní, no o pár rokov sa bude musieť zvýšiť na zhruba polovicu celkového výkonu monopostu, presne 350 kW, teda 470 koní.
Ekologickejší motor aj udržateľné palivá
Od roku 2026 sa teda porcia elektrického výkonu strojnásobí. Drahý hybridný generátor (MGU-H) bude úplne vypustený a o celú dávku sa postarajú rekuperačné systémy kinetickej energie (MGU-K).
Maximálny výkon monopostov by sa mal pritom udržať na hodnote 1 000 koní, takže spaľovacia časť pohonnej jednotky bude menej výkonná ako je tomu teraz.
Preteky od roku 2026 tak budú rozhodne ešte väčšími taktickými bitkami ako je tomu dnes, nakoľko jazdci budú musieť s výkonom narábať ešte opatrnejšie.
Nové pravidlá pre monoposty F1 od roku 2026:
- Výkon elektrickej jednotky hybridného systému narastie na 350 kW (470 koní)
- Maximálna spotreba paliva počas pretekov klesne zo 100 kg na cca 70 kg
- Piesty spaľovacej jednotky budú môcť byť zhotovené z hliníka alebo ocele
- Minimálna hmotnosť spaľovacieho motora bude 130 kg
- Batéria nemá hmotnostný limit
- Monoposty budú spaľovať udržateľné syntetické palivá
- Celkový výkon monopostu bude cez 1 000 koní
Pri vybitej batérii, napríklad po útoku na iné auto, budú totiž mať k dispozícii iba polovičný výkon ako s nabitou batériou. Vďaka tomu preteky môžu zatraktívniť kvôli vyššiemu počtu súbojov o jednotlivé pozície.
Ako sa ale píše na webe Formula 1, nové monoposty budú mať podstatne vyššiu efektivitu rekuperácie, čiže sa zníži záťaž na samotné brzdy.
Aj uhlíkovo neutrálne palivá
Nové monoposty navyše budú poháňané palivami, ktoré sú vyrobené z udržateľných zdrojov, smerujúce k cieľu spraviť celý seriál uhlíkovo neutrálny od roku 2030.
Aktuálne za Veľkú cenu monoposty spotrebujú 100 kg paliva, no po novom by mali spotrebovať okolo 70 kg. V roku 2026 sa ale prietok paliva nebude udávať hmotnosťou, ale energiou. Za jednu hodinu budú môcť spotrebovať maximálne 300 MJ energie.
Ak sa obávaš toho, že nové autá už úplne stratia akýkoľvek zvykový prejav, nemusíš sa báť. Monoposty v roku 2026 môžu byť pokojne hlučnejšie ako tie súčasné.
Nové pravidlá majú do seriálu prilákať nové tímy, respektíve ďalšie veľké automobilky okrem Mercedesu, Ferrari, Renaultu (Alpine) a McLarenu či Porsche, ktoré svoj vstup k Red Bullu ohlásilo len pred pár týždňami.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zrážka rýchlikov si vyžiadala takmer 100 zranených. Šutaj Eštok prehovoril o príčine
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
„Vlak vyzeral strašne,“ opísal svedok chaos po zrážke rýchlikov. Nemocnica spustila krízový plán
Firma Petry Toth dosiahla tržby 2,2 milióna eur, no ona hlási koniec: Kým ostatní oslavovali v lobby, ja som mala panické ataky
EÚ chystá prelomový návrh: Zmenu pohlavia by umožnil aj deťom bez potvrdenia lekára
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP