EXKLUZÍVNE: Vodíkové vlaky mieria na Slovensko. Vieme, kedy a kde by mohla premávať prvá linka
Národná vodíková stratégia bola prvým veľkým krokom Slovenska vpred k vodíkovej budúcnosti v osobnej i hromadnej doprave, ktorá sa má aj (nielen) vďaka tomuto pohonu stať ekologickejšou. A hoci sú vodíkové automobily diskutovanejšou témou, na obzore sa črtá omnoho prínosnejšia transformácia železničnej dopravy. Vodíkový vlak môže podľa našich exkluzívnych informácií začať na Slovensku premávať už o niekoľko rokov.
Ideálna alternatíva k batériovému pohonu
Vodík v doprave môžu mnohí stále vnímať ako veľký hazard, ktorý sa nakoniec nemusí vôbec vyplatiť. Pri pohľade na aktuálny stav v našej krajine by takýto pohon nemal šancu preraziť, no budúcnosť nám klope na dvere. Vodíkový pohon vo veľkom presadzuje aj minister hospodárstva Richard Sulík, ktorý pevne verí v rozšírenie vodíkových osobných automobilov, ale taktiež vodíkovej hromadnej dopravy.
Dôkazom toho bolo doteraz viacero kľúčových krokov, ktoré sú nevyhnutné pre vybudovanie vodíkovej infraštruktúry na Slovensku, a tým pádom aj pre rozšírenie vodíkových dopravných prostriedkov. V segmente osobnej dopravy by mal v budúcnosti vodík predstavovať vhodnú alternatívu k elektrickým vozidlám a bude určený pre všetkých, ktorým by elektromobil nevyhovoval.

Omnoho väčší potenciál má v ťažkej nákladnej, lodnej, autobusovej, ale i vlakovej doprave, v ktorej je elektrifikácia dopravných prostriedkov omnoho náročnejšou úlohou ako pri automobiloch. Namiesto extrémne ťažkých a objemných trakčných batérií by mohol byť práve vodíkový pohon tým správnym riešením.
Z kategórie hromadnej autobusovej dopravy tu už máme prvú lastovičku v podobe vodíkového autobusu zo Spiša, ktorý vyvinula firma Rošero v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach. Ďalšie detaily sme priniesli v samostatnom článku.

ROZHOVOR: Slováci postavili prvý vodíkový autobus. Kedy sa ním odvezieš a v čom je lepší ako zahraničné? 
Vodík zavítal do vlakov. Dorazia aj na Slovensko
Viacero „experimentov“ sa však objavilo aj vo vlakovej doprave. Konkrétne ešte v roku 2018 bol v Nemecku spustený prvý vodíkový vlak v komerčnej prevádzke. Neskôr o rok Veľká Británia oznámila, že jej vodíkové vlaky budú môcť premávať aj po starých tratiach a budú schopné prejsť až 1000 km na jednu nádrž.
Významný moment v železničnej doprave môže čoskoro zažiť aj naša krajina. U Železničnej spoločnosti Slovensko sme totiž zisťovali detaily a budúci vývoj v oblasti vodíkových vlakov. Tie sa podľa našich informácií môžu stať realitou na prvej trase už o 4 roky.
„Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa hlási k cieľom zásadného znižovania emisií, a to nielen skleníkových plynov, ale aj emisií hluku pri železničnej prevádzke – najmä v husto zastavaných územiach a práve preto našim prvým krokom k napĺňaniu tejto stratégie bude nasadenie vodíkových vlakov (elektrické s vodíkovými palivovými článkami), ktoré pomaly naberá reálne kontúry,“ informoval FonTech.sk hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
V praxi by potom mohlo existovať viacero riešení, ako priniesť na trať vodíkový vlak. Okrem zbrusu nového vlaku, ktorý by bol vyvinutý výlučne na vodíkový pohon, môžu mnohí výrobcovia prerobiť terajšie modely a prispôsobiť ich pohonu na vodík.

Čo sa týka Slovenska, plány sú jasné – vodíkový vlak chceme, no ďalší postup bude závisieť aj od vlády a Európskych štrukturálnych a investičných fondov, čo nám vo svojom vyjadrení potvrdil aj hovorca ZSSK.
„Ak všetko pôjde podľa predpokladov a ministerstvá budú pripravené implementovať Európske štrukturálne a investičné fondy (EŠIF) v novom programovacom období, skúšobná prevádzka vodíkových vlakov by sa mohla začať na trati Nové Zámky – Prievidza v roku 2025.
Týmto krokom znížime hluk súprav minimálne o 30 % a ročne usporíme až 6000 t CO2. Elektrické jednotky s vodíkovými palivovými článkami sú už dnes z pohľadu prevádzkových nákladov minimálne o 5 % výhodnejšie ako dieselové,“ vyjadril sa hovorca ZSSK Tomáš Kováč pre redakciu FonTech.sk.
Aj takéto plány sú teda jednoznačným dôkazom toho, že zo Slovenska sa jedného dňa môže stať vodíková krajina, ktorá bude tento pohon využívať vo všetkých kľúčových oblastiach dopravy v snahe znížiť produkciu škodlivých emisií a naplniť plány EÚ pri redukcii CO2 v doprave. Je však dôležité myslieť aj na to, aký druh vodíka budeme využívať.

ROZHOVOR: Vodíkové auto je naša budúcnosť, vlády ale potrápi únik na daniach z nafty a benzínu 
V skutočnosti je pre masové využitie, či už v osobnej alebo hromadnej doprave, najideálnejšou voľbou len jeden vodík vyrábaný tým „najčistejším“ spôsobom, ktorý neprodukuje žiadne vedľajšie emisie. Viac o tom, ktorý vodík by bol pre vodíkovú dopravu na Slovensku jedinou správnou voľbou sme priniesli v našom detailnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Veľký operátor potešil divákov. Do ponuky pridal tri známe české stanice

Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí

Máš doma staré konzoly a elektroniku? Slováci majú unikátnu možnosť sa jej zbaviť a zarobiť stovky eur

Slováci o nich vôbec netušia. Expert prezradil tajné triky, ktorými ušetríš stovky eur na energiách

Američania si všimli utópiu na Slovensku. Varujú pred „dokonalou búrkou" v kritickom priemysle
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

Domovy 230 miliónov ľudí pod vodou. Antarktída vstúpila do nezvratnej fázy

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

„Neobjednali sme si 280 kíl čokolády.“ Blanárov rezort reaguje na kritiku Holečkovej

Megahurikán Melissa má namierené do Európy: Meteorológovia v pohotovosti, tieto krajiny sú v ohrození
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
- 
					- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
 
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
 
- 
				- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
 
Slováci dávajú bohom spaľovákom. Elektrické autá u nás raketovo rastú, no máme veľký problém
Spojenec Ruska sa pustil do USA a varuje pred novou hrozbou. Ste pokrytci, odkazuje
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

Domovy 230 miliónov ľudí pod vodou. Antarktída vstúpila do nezvratnej fázy

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

„Neobjednali sme si 280 kíl čokolády.“ Blanárov rezort reaguje na kritiku Holečkovej

 
				
			 
				 
				 
                 
				 
				 
				
 
		