Zdá sa, že o požiaroch elektromobilov je v poslednej dobe počuť na každom rohu. Či už sa jedná o požiar nákladnej lode, na ktorej sa nachádzali aj elektromobily, požiar Jaguar I-Pace, ktorý nedávno horel v Prahe, alebo elektrických ťahačoch Nikola.

Napriek týmto incidentom sú požiare elektrických vozidiel, respektíve ich batérií extrémne zriedkavé. Podľa dostupných informácií je v skutočnosti riziko požiaru 20- až 80-násobne vyššie pri vozidlách so spaľovacími motormi. Riziko požiaru je dokonca vyššie aj pri elektrických kolobežkách či elektrobicykloch. Na tému upozornil exkluzívne portál TheConversation.

Bezpečnosť EV

Vzhľadom na to, že predaje elektrických vozidiel neustále lámu rekordy a štvorkolesových osobných  „elektrických tátošov“ na cestách neustále pribúda, niektorí ľudia sa obávajú, že začne dochádzať čoraz vyššiemu riziku požiarov. Údaje zaznamenané za posledných 13 rokov však naznačujú pravý opak.

Podľa dát austrálskej spoločnosti EV FireSafe, ktorá sleduje celosvetové požiare batérií osobných elektrických vozidiel, od roku 2010 do júna 2023 došlo len k 393 overeným požiarom batérií pre EV na celom svete. Na cestách sa pritom premáva zhruba 30 miliónov EV.

ScreenShot/ EV FireSafe

Ďalším dôkazom je aj Správa švédskeho úradu pre civilné nepredvídateľné udalosti z mája tohto roka, ktorá ukázala, že vozidlá poháňané spaľovacími motormi majú vo Švédku až 20-krát vyššiu pravdepodobnosť požiaru, než EV.

Za zmienku rozhodne stojí aj fakt, že Švédsko v roku 2020 zaznamenalo celkovo 106 požiarov rôznych elektrifikovaných prepravných prostriedkov, pričom 38 z nich pochádza z elektrických kolobežiek, 20 z elektrobicyklov. Celkovo bolo vo Švédku hlásených len 23 požiarov EV, pričom po švédskych cestách sa premáva viac ako 611 000 EV (0,004 %). Pre porovnanie, vo Švédku bolo tiež zaznamenaných 3 400 požiarov vozidiel so spaľovacími motormi, pričom na tamojších cestách sa pohybuje zhruba 4,4 milióna vozidiel so spaľovacími motormi (0,08 %)

ScreenShot/ EV FireSafe

Podľa databázy EV FireSafe v celosvetovom meradle od roku 2010 do roku 2023 začalo horieť len 0,0012 % EV. Hoci podobné štatistiky pre spaľovacie automobily je veľmi ťažké dohľadať, podľa celého radu správ, ktoré mala spoločnosť k dispozícii sa zdá, že vozidlá so spaľovacími motormi horia omnoho častejšie – v rovnakom období totiž zhorelo zhruba 0,1 % vozidiel so spaľovacími motormi.

Mimo spomínaných 393 požiarov, ktoré sa odborníkom z EV FireSafe podarilo potvrdiť, existuje ďalších 74 incidentov, ktoré aktuálne preverujú a 21, ktoré sú na čakacej listine.

Čo sa týka samotných príčin požiarov, databáza EV FireSafe naznačuje, že zhruba 18 % požiarov vzniklo pri nabíjaní vozidla a 2 % vznikli do jednej hodiny po odpojení nabíjačky. Približne 25 % incidentov sa stalo v podzemných priestoroch, 31 % pri parkovaní vonku a 29 % počas jazdy (zostáva 16 % neznámych).

ScreenShot/ EV FireSafe/Úprava redakcie

Častejšie horia aj elektrické kolobežky

Ďalšie štatistiky zasa ukazujú, že miera požiarov a dopravných nehôd je vyššia v prípade elektrických kolobežiek a elektrických bicyklov. Údaje totiž naznačujú, že v celosvetovom meradle spôsobilo viac ako 500 požiarov batérií na týchto prostriedkoch, 138 zranení a 36 úmrtí. Za tých istých šesť mesiacov malo 35 požiarov batérie elektrických vozidiel za následok osem zranení a štyri úmrtia.

Vyššie riziko pre e-kolobežky a e-bicykle súvisí najmä s nekvalitným dizajnom a konštrukciou batérie a používaním neschválených nabíjačiek. Elektrické autá a nákladné autá používajú rovnakú technológiu batérií a majú omnoho prepracovanejší dizajn. Pokročilé chladiace systémy udržujú ich batérie na optimálnej teplote.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú