Európska veľmoc bojuje proti zákazu spaľovákov. Drží v rukách rozumný dôvod pre značky ako Ferrari či Lamborghini
Roberto Cingolani, taliansky Minister pre ekologickú transformáciu, tvrdo bojuje za záchranu spaľovákov. Ako uvádza portál RoadAndTruck, výnimka, ktorú chce vyjednať, sa nebude týkať všetkých áut, ale iba luxusných automobiliek, ktoré vyrábajú superšporty.
Ešte pred pár rokmi si automobiloví nadšenci nevedeli predstaviť superšport bez poriadneho zvuku vychádzajúceho z objemného spaľovacieho motora. Realita ale ukázala, že aj superšport môže byť elektrický a dokonca ponúka ešte lepší jazdný zážitok ako spaľovák, aj keď bez spomínaného burácania motora.
Elektrifikácia celého automobilového odvetvia je nezvratná, no k niektorým automobilkám a ich autám jednoducho spaľovací motor patrí. Taliansky minister Roberto Cingolani, ktorý bol v minulosti členom predstavenstva automobilky Ferrari, bojuje za výnimku z úplného zákazu predaja spaľovákov pre luxusné automobilky vyrábajúce superšporty.
Dôvody dávajú zmysel
Cingolani nežiada, aby vybrané automobilky mohli vyrábať autá so spaľovákmi donekonečna. Žiada iba o výnimku, ktorá by im dala viac času na transformáciu k elektromobilite.
Úplný zákaz predaja spaľovákov v Európe má nastať už v roku 2035 no podľa Cingolaniho luxusné automobilky s nízkoobjemovou produkciou nezvládnu transformáciu tak rýchlo, ako veľké koncerny s masovou výrobou.
Výnimka by teda umožnila výrobcom luxusných superšportov, ako napríklad Ferrari či Lamborghini, predávať autá so spaľovákmi aj po roku 2035, minimálne ešte ďalších zopár rokov.
Cingolani pre Bloomberg prezradil, že výrobcovia superšportov produkujú iba niekoľko tisíc áut ročne, čo je oproti výrobcom áut strednej triedy zanedbateľný podiel. Superšporty teda z celkového podielu tvorby emisií reprezentujú extrémne malé percento.
Pre automobilky s veľkým objemom výroby je podstatne jednoduchšie pri transformácii na elektromobilitu pokryť náklady na vývoj a čím skôr zabezpečiť ziskovosť vyrábaných elektromobilov.
Automobilka, ktorá ale vyrába iba niekoľko tisíc elektromobilov ročne, vývoj elektrického auta nezaplatí tak rýchlo. Práve toto má byť motivácia a impulz k tomu, aby automobilky z tejto kategórie získali potrebnú výnimku.
S elektrifikáciou už majú skúsenosti
Cingolani síce pre luxusné automobilky žiada výnimku, no tie už majú isté skúsenosti s elektrickými, respektíve hybridnými vozidlami.
Ferrari predstavilo svoj prvý hybrid ešte v roku 2013 – LaFerrari s atmosferickou V12, ktorej sekunduje elektromotor s výkonom 163 koní. Nedávno talianska automobilka predstavila aj plug-in hybrid Ferrari 296 GTB.
Jeho nová 3-litrová V6-ka je špecifická hneď v niekoľkých smeroch, najmä tým, že jej valce sú uložené pod 120° uhlom. Dvojica turbodúchadiel, ktorá dosahuje až 180 000 otáčok za minútu, si našla miesto práve v strede „V“ priestoru, vďaka čomu sa zvýšila kompaktnosť motora a znížila jeho hmotnosť.
Samotný spaľovací agregát poskytuje maximálny výkon 663 konských síl, no k tomu sa pridáva ešte výkon spomenutého plug-in hybridného systému.
V skutočnosti ide o vôbec prvé Ferrari so zadným plug-in hybridným pohonom, ktorý má spaľovací motor integrovaný so zadným elektromotorom. Obe jednotky spolupracujú prostredníctvom nového aktuátora, ktorý umožňuje ich súčasnú spoluprácu, alebo fungovanie len čisto na elektrinu.
V takomto režime zvládne nový plug-in hybrid prejsť so 7,45 kWh batériou zhruba 25 km. Práve vďaka elektromotoru sa celkový systémový výkon Ferrari 296 GTB vyšvihol na úctyhodných 830 koní.
Ani pre Lamborghini nie je elektromobilita cudzím pojmom. V prvom rade táto luxusná automobilka patrí do koncernu Volkswagen, ktorý nastolil jednu z najagresívnejších elektroofenzív spomedzi všetkých veľkých výrobcov.
Aj napriek čoraz prísnejším emisným regulám sa automobilka rozhodla oživiť legendárny Countach, ktorý osadila motorom V12.
Výkonnému spaľovaciemu motoru navyše vypomáha elektromotor. Nový Countach totiž disponuje 48 V elektrickou sústavo a jedná sa teda o mild-hybrid. 769 koní zo spaľovacieho motora a ďalších 33 koní, ktoré dokáže vyprodukovať elektromotor, dáva spolu viac ako 800 koní kombinovaného výkonu. Samozrejmosťou je pohon všetkých štyroch kolies.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v Európe padla. Vodiči od nej dávajú ruky preč, našli lacnejšiu a lepšiu alternatívu
Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
Pickup povýšili na novú úroveň. Nový Hummer má vyše 1 100 koní a ohromné zrýchlenie z 0 na 100 km/h
Volkswagen chystá „elektrické monštrum". Slávny model dostane vzrušujúce vylepšenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž na jednokolke mieril k Slovensku: „Dokonalý plán“ zlyhal pár metrov od hraníc
5 000 eur za nástup do práce: Firmy na Slovensku ponúkajú náborové bonusy ako z rozprávky
Bežne predpisované lieky dokážu zmenšiť rakovinové nádory. Užívajú ich milióny ľudí
Majstrovstvá sveta v hokeji 2029 sa uskutočnia na Slovensku: Svetovú elitu privítame tretíkrát
Pokuty až do výšky 3 000 eur: V dovolenkovom raji mnohých Slovákov nesmieš obrátiť ani kameň v mori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
Kim Čong-un besnie a hrozí väzením. Pýcha režimu skolabovala pri spustení
Rusi si dovolili na Ukrajinu nechutný manéver. Toto by nemalo ostať bez odpovede
Vedci odhalili baktériu, ktorá požiera nemocničné plasty. Je smrteľná a odolná
Zisk Lenova sa prepadol o 64 %. Tržby však prekvapivo rástli
Slovnaft dostane ropu z Kaspiku. Pomôže to aj cenám pohonných hmôt
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž na jednokolke mieril k Slovensku: „Dokonalý plán“ zlyhal pár metrov od hraníc
5 000 eur za nástup do práce: Firmy na Slovensku ponúkajú náborové bonusy ako z rozprávky
Bežne predpisované lieky dokážu zmenšiť rakovinové nádory. Užívajú ich milióny ľudí
Majstrovstvá sveta v hokeji 2029 sa uskutočnia na Slovensku: Svetovú elitu privítame tretíkrát
Pokuty až do výšky 3 000 eur: V dovolenkovom raji mnohých Slovákov nesmieš obrátiť ani kameň v mori
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené