Európska veľmoc bojuje proti zákazu spaľovákov. Drží v rukách rozumný dôvod pre značky ako Ferrari či Lamborghini
Roberto Cingolani, taliansky Minister pre ekologickú transformáciu, tvrdo bojuje za záchranu spaľovákov. Ako uvádza portál RoadAndTruck, výnimka, ktorú chce vyjednať, sa nebude týkať všetkých áut, ale iba luxusných automobiliek, ktoré vyrábajú superšporty.
Ešte pred pár rokmi si automobiloví nadšenci nevedeli predstaviť superšport bez poriadneho zvuku vychádzajúceho z objemného spaľovacieho motora. Realita ale ukázala, že aj superšport môže byť elektrický a dokonca ponúka ešte lepší jazdný zážitok ako spaľovák, aj keď bez spomínaného burácania motora.
Elektrifikácia celého automobilového odvetvia je nezvratná, no k niektorým automobilkám a ich autám jednoducho spaľovací motor patrí. Taliansky minister Roberto Cingolani, ktorý bol v minulosti členom predstavenstva automobilky Ferrari, bojuje za výnimku z úplného zákazu predaja spaľovákov pre luxusné automobilky vyrábajúce superšporty.
Dôvody dávajú zmysel
Cingolani nežiada, aby vybrané automobilky mohli vyrábať autá so spaľovákmi donekonečna. Žiada iba o výnimku, ktorá by im dala viac času na transformáciu k elektromobilite.
Úplný zákaz predaja spaľovákov v Európe má nastať už v roku 2035 no podľa Cingolaniho luxusné automobilky s nízkoobjemovou produkciou nezvládnu transformáciu tak rýchlo, ako veľké koncerny s masovou výrobou.
Výnimka by teda umožnila výrobcom luxusných superšportov, ako napríklad Ferrari či Lamborghini, predávať autá so spaľovákmi aj po roku 2035, minimálne ešte ďalších zopár rokov.
Cingolani pre Bloomberg prezradil, že výrobcovia superšportov produkujú iba niekoľko tisíc áut ročne, čo je oproti výrobcom áut strednej triedy zanedbateľný podiel. Superšporty teda z celkového podielu tvorby emisií reprezentujú extrémne malé percento.
Pre automobilky s veľkým objemom výroby je podstatne jednoduchšie pri transformácii na elektromobilitu pokryť náklady na vývoj a čím skôr zabezpečiť ziskovosť vyrábaných elektromobilov.
Automobilka, ktorá ale vyrába iba niekoľko tisíc elektromobilov ročne, vývoj elektrického auta nezaplatí tak rýchlo. Práve toto má byť motivácia a impulz k tomu, aby automobilky z tejto kategórie získali potrebnú výnimku.
S elektrifikáciou už majú skúsenosti
Cingolani síce pre luxusné automobilky žiada výnimku, no tie už majú isté skúsenosti s elektrickými, respektíve hybridnými vozidlami.
Ferrari predstavilo svoj prvý hybrid ešte v roku 2013 – LaFerrari s atmosferickou V12, ktorej sekunduje elektromotor s výkonom 163 koní. Nedávno talianska automobilka predstavila aj plug-in hybrid Ferrari 296 GTB.
Jeho nová 3-litrová V6-ka je špecifická hneď v niekoľkých smeroch, najmä tým, že jej valce sú uložené pod 120° uhlom. Dvojica turbodúchadiel, ktorá dosahuje až 180 000 otáčok za minútu, si našla miesto práve v strede „V“ priestoru, vďaka čomu sa zvýšila kompaktnosť motora a znížila jeho hmotnosť.
Samotný spaľovací agregát poskytuje maximálny výkon 663 konských síl, no k tomu sa pridáva ešte výkon spomenutého plug-in hybridného systému.
V skutočnosti ide o vôbec prvé Ferrari so zadným plug-in hybridným pohonom, ktorý má spaľovací motor integrovaný so zadným elektromotorom. Obe jednotky spolupracujú prostredníctvom nového aktuátora, ktorý umožňuje ich súčasnú spoluprácu, alebo fungovanie len čisto na elektrinu.
V takomto režime zvládne nový plug-in hybrid prejsť so 7,45 kWh batériou zhruba 25 km. Práve vďaka elektromotoru sa celkový systémový výkon Ferrari 296 GTB vyšvihol na úctyhodných 830 koní.
Ani pre Lamborghini nie je elektromobilita cudzím pojmom. V prvom rade táto luxusná automobilka patrí do koncernu Volkswagen, ktorý nastolil jednu z najagresívnejších elektroofenzív spomedzi všetkých veľkých výrobcov.
Aj napriek čoraz prísnejším emisným regulám sa automobilka rozhodla oživiť legendárny Countach, ktorý osadila motorom V12.
Výkonnému spaľovaciemu motoru navyše vypomáha elektromotor. Nový Countach totiž disponuje 48 V elektrickou sústavo a jedná sa teda o mild-hybrid. 769 koní zo spaľovacieho motora a ďalších 33 koní, ktoré dokáže vyprodukovať elektromotor, dáva spolu viac ako 800 koní kombinovaného výkonu. Samozrejmosťou je pohon všetkých štyroch kolies.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
Skrytá kríza vyplávala na povrch. Kľúčová surovina pre elektromobily sa rýchlo míňa, Európe hrozí hlboký deficit
Elektromobil ti nabije za 5 minút. Do Európy príde čínska technológia, ktorá odpíše spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dovolenkový poklad, ktorý Slováci ešte neprebádali: Lacnejšia alternatíva k Chorvátsku s krajšími plážami
„Vnuk zbil babku. Pre 400 eur.“ Bývalý elitný vyšetrovateľ odhaľuje mrazivé príbehy detskej kriminality (PREHĽAD)
10 náročných otázok, ktoré potrápia aj vzdelaných Slovákov. Zisti, či máš všeobecný prehľad (KVÍZ)
Slovensko čakajú silné búrky vo viacerých okresoch, meteorológovia vydali výstrahu prvého stupňa (PREDPOVEĎ)
Koža si pamätá každé spálenie a riziko rakoviny s vekom rastie. Odborníčka radí, ako sa správne chrániť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- Je až prekvapivo lacná. Čína spustila predpredaj lietajúcej motorky, má slušný dojazd aj dolet
-
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Bugatti posunulo hranice nemožného. Vyrába športiak s 1 800 koňmi, bude mať šialenú maximálku
- Slovensko čaká elektrická revolúcia. Známa sieť čerpacích staníc pokryje krajinu ultrarýchlymi nabíjačkami
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Je až prekvapivo lacná. Čína spustila predpredaj lietajúcej motorky, má slušný dojazd aj dolet
-
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
Konflikt v ropnej oblasti hýbe pumpami. Slovenské ceny sa menia, na toto sa priprav
Spojenci Iránu hlásia novú etapu boja. Varujú pred koordinovanými útokmi a hypersonickými raketami
Spálená koža nie je len nepríjemná. Môže ťa stáť oveľa viac, než si myslíš, varujú vedci
Bez cloudu by nefungovali. Digitálna infraštruktúra Nemecka závisí od USA
Falošné správy sa šíria rýchlejšie ako pravda. Pomôcť môže špecializovaná AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dovolenkový poklad, ktorý Slováci ešte neprebádali: Lacnejšia alternatíva k Chorvátsku s krajšími plážami
„Vnuk zbil babku. Pre 400 eur.“ Bývalý elitný vyšetrovateľ odhaľuje mrazivé príbehy detskej kriminality (PREHĽAD)
10 náročných otázok, ktoré potrápia aj vzdelaných Slovákov. Zisti, či máš všeobecný prehľad (KVÍZ)
Slovensko čakajú silné búrky vo viacerých okresoch, meteorológovia vydali výstrahu prvého stupňa (PREDPOVEĎ)
Koža si pamätá každé spálenie a riziko rakoviny s vekom rastie. Odborníčka radí, ako sa správne chrániť
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené