Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Prvá krajina Európskej únie pristupuje k zatvoreniu všetkých svojich vodíkových čerpacích staníc, upozorňuje portál Electrive. Je ňou Dánsko, ktorého spoločnosť Everfuel narazila na vážne problémy tejto technológie. Tú totiž z trhu čoraz väčšmi vytláčajú elektromobily s veľkými batériami, ktoré sú napriek niekoľkým nedostatkom pre zákazníkov lákavejšie.

Stanice boli stratové

Spoločnosť vyhlásila, že sa bude zaoberať najmä prechodom na technológie takzvaného zeleného vodíka. Klasický vodík má totiž jednu zásadnú nevýhodu z hľadiska ekológie, keďže je vyrábaná pomocou fosílnych palív. Zelený vodík má miesto toho využiť obnoviteľné zdroje a i keď je energeticky náročnejší, jeho uhlíková stopa je v porovnaní s bežným vodíkom minimálna.

Ak postavíme vedľa seba vodíkový elektromobil a elektrické auto s veľkou batériou, hlavnou výhodou vodíka je len rýchlosť čerpania, ktorá je porovnateľná s čerpaním benzínu či nafty. Bohužiaľ však infraštruktúra zaostáva a málokto chce do nej investovať milióny, keď je vodíkových áut málo. Zároveň však nechcú automobilky takéto autá vyrábať vo veľkom, kým nie je dostupná infraštruktúra.

Everfuel

Dánska spoločnosť Everfuel preto zatvára všetky svoje neziskové čerpacie stanice na vodík a tvrdí, že prebehne reštrukturalizácia. Ako dodáva H2-View, firma bude aj naďalej pracovať na vývoji čerpacích staníc pre ťažkú dopravu napríklad v podobe nákladných áut. Do roku 2030 má naprieč EÚ vzniknúť až 667 takýchto staníc a zdá sa, že budúcnosť vodíka je, aspoň zatiaľ, len v oblasti nákladnej dopravy.

Vodíkový smer chcelo aj Slovensko

Vodík malo vo veľkom vo svojich radoch prijať aj Slovensko, pričom najviac ho presadzoval bývalý minister hospodárstva Richard Sulík. Mnohí experti naďalej vodík obhajujú a nemožno spochybniť jeho výhody práve pre nákladnú dopravu. Výhodný je či už pre kamióny, autobusy alebo dokonca vlaky a lode.

Jednoduchšia infraštruktúra

Ak majú byť všetky autá v budúcnosti elektrické, takisto musí dôjsť k úprave a výstavby infraštruktúry. Výhodou však je, že väčšina ľudí dokáže tieto autá nabíjať doma, vďaka čomu nie je nutné budovať nabíjačky na každom rohu. Miesto toho stačí navýšiť energetickú produkciu, čo by svet potreboval aj v prípade, že prejde na vodík – na to sa často zabúda.

Výroba zeleného vodíka je totiž energeticky niekoľkonásobne náročnejšia, než nabíjanie batérií priamo zo siete. To znamená, že určité množstvo vodíkových áut bude potrebovať silnejšiu elektráreň, než rovnaké množstvo áut s veľkými batériami – aj v prípade, že do rovnice započítame energetickú náročnosť produkcie lítium-iónových akumulátorov.

Peugeot

Za druhý štvrťrok firma Everfuel zaznamenala príjmy vo výške 2,06 milióna eur, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom za rovnaké obdobie takmer štvornásobný nárast. Len 282 000 eur z tohto množstva však tvoril vodík, čo je v porovnaní s rokom 2022 nárast len o 3 %, čo je pri podobných číslach prakticky nič.

Vodík tak naďalej čaká na technologický prelom, ktorý umožní nielen znížiť náklady na jeho výrobu, ale aj zmierniť energetickú náročnosť a zvýšiť efektivitu. Vedci neustále prichádzajú s novými inovatívnymi metódami jeho výroby, ktoré lámu rekordy efektivity a je možné, že sa v blízkych rokoch svet dočká aj praktickej a aplikovateľnej metódy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú