Klinec do rakvy vodíkovej budúcnosti. Táto krajina zatvára všetky stanice
Prvá krajina Európskej únie pristupuje k zatvoreniu všetkých svojich vodíkových čerpacích staníc, upozorňuje portál Electrive. Je ňou Dánsko, ktorého spoločnosť Everfuel narazila na vážne problémy tejto technológie. Tú totiž z trhu čoraz väčšmi vytláčajú elektromobily s veľkými batériami, ktoré sú napriek niekoľkým nedostatkom pre zákazníkov lákavejšie.
Stanice boli stratové
Spoločnosť vyhlásila, že sa bude zaoberať najmä prechodom na technológie takzvaného zeleného vodíka. Klasický vodík má totiž jednu zásadnú nevýhodu z hľadiska ekológie, keďže je vyrábaná pomocou fosílnych palív. Zelený vodík má miesto toho využiť obnoviteľné zdroje a i keď je energeticky náročnejší, jeho uhlíková stopa je v porovnaní s bežným vodíkom minimálna.
Ak postavíme vedľa seba vodíkový elektromobil a elektrické auto s veľkou batériou, hlavnou výhodou vodíka je len rýchlosť čerpania, ktorá je porovnateľná s čerpaním benzínu či nafty. Bohužiaľ však infraštruktúra zaostáva a málokto chce do nej investovať milióny, keď je vodíkových áut málo. Zároveň však nechcú automobilky takéto autá vyrábať vo veľkom, kým nie je dostupná infraštruktúra.
Dánska spoločnosť Everfuel preto zatvára všetky svoje neziskové čerpacie stanice na vodík a tvrdí, že prebehne reštrukturalizácia. Ako dodáva H2-View, firma bude aj naďalej pracovať na vývoji čerpacích staníc pre ťažkú dopravu napríklad v podobe nákladných áut. Do roku 2030 má naprieč EÚ vzniknúť až 667 takýchto staníc a zdá sa, že budúcnosť vodíka je, aspoň zatiaľ, len v oblasti nákladnej dopravy.
Vodíkový smer chcelo aj Slovensko
Vodík malo vo veľkom vo svojich radoch prijať aj Slovensko, pričom najviac ho presadzoval bývalý minister hospodárstva Richard Sulík. Mnohí experti naďalej vodík obhajujú a nemožno spochybniť jeho výhody práve pre nákladnú dopravu. Výhodný je či už pre kamióny, autobusy alebo dokonca vlaky a lode.
Jednoduchšia infraštruktúra
Ak majú byť všetky autá v budúcnosti elektrické, takisto musí dôjsť k úprave a výstavby infraštruktúry. Výhodou však je, že väčšina ľudí dokáže tieto autá nabíjať doma, vďaka čomu nie je nutné budovať nabíjačky na každom rohu. Miesto toho stačí navýšiť energetickú produkciu, čo by svet potreboval aj v prípade, že prejde na vodík – na to sa často zabúda.
Výroba zeleného vodíka je totiž energeticky niekoľkonásobne náročnejšia, než nabíjanie batérií priamo zo siete. To znamená, že určité množstvo vodíkových áut bude potrebovať silnejšiu elektráreň, než rovnaké množstvo áut s veľkými batériami – aj v prípade, že do rovnice započítame energetickú náročnosť produkcie lítium-iónových akumulátorov.
Za druhý štvrťrok firma Everfuel zaznamenala príjmy vo výške 2,06 milióna eur, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom za rovnaké obdobie takmer štvornásobný nárast. Len 282 000 eur z tohto množstva však tvoril vodík, čo je v porovnaní s rokom 2022 nárast len o 3 %, čo je pri podobných číslach prakticky nič.
Vodík tak naďalej čaká na technologický prelom, ktorý umožní nielen znížiť náklady na jeho výrobu, ale aj zmierniť energetickú náročnosť a zvýšiť efektivitu. Vedci neustále prichádzajú s novými inovatívnymi metódami jeho výroby, ktoré lámu rekordy efektivity a je možné, že sa v blízkych rokoch svet dočká aj praktickej a aplikovateľnej metódy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Dočkali sme sa. Toto lacné SUV ide do elektriny a zachová si všetko, čo na ňom milujeme
Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE Auto zrazilo matku s dieťaťom, obe zraneniam podľahli
Vitamín proti únave v určitých prípadoch poškodzuje nervy. Obsahujú ho bežné tyčinky a energy drinky
Renomovaný psychológ upozorňuje na nenápadný indikátor, ktorý vedie k rozvodu. Nie sú to hádky ani peniaze
Koniec tropickým teplotám: Zmena počasia príde už cez víkend. Očakávaj silné búrky a ochladenie (PREDPOVEĎ)
Smrteľná pasca na letných cestách: Toto robí 90% vodičov a riskujú svoje životy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Budeme tankovať lacnejší benzín? OPEC+ spustil ropnú lavínu, ktorá ovplyvní aj Slovákov
Slováci sa dočkali. ZSSK chce konečne vyriešiť jeden z najväčších problémov cestujúcich
Slovenská vláda chce AI pod kontrolou. Vymenovala vlastného splnomocnenca
Po veľkom výpadku sa Praha opäť rozsvietila. Chaos však zanechal následky
ZSSK čelí kritike: Tisíce študentov prichádzajú o nárok na bezplatnú dopravu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP