Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
Nórsko opäť potvrdzuje svoju pozíciu svetového lídra v elektromobilite. Parlament schválil rozpočet na rok 2025, ktorý okrem iného zahŕňa predĺženie oslobodenia od DPH na elektromobily až do roku 2026. Toto zvýhodnenie sa vzťahuje na vozidlá s cenou do 500 000 nórskych korún, čo predstavuje približne 43 000 eur.
Na druhej strane sa pripravuje výrazné zvýšenie daní na autá so spaľovacím motorom a plug-in hybridy, ktoré nadobudne účinnosť od 1. apríla 2025, informuje o téme portál Electrive.
Zvýšia dane aj hybridom
Podľa schváleného rozpočtu budú nové plug-in hybridy čeliť priemernému zvýšeniu dane o 45 000 NOK (cca 3 850 eur), zatiaľ čo autá so spaľovacím motorom si priplatia približne 14 500 NOK (cca 1 240 eur). Tento krok má ešte viac odradiť kupujúcich od vozidiel, ktoré nie sú elektrifikované, a podporiť tak už dominantný trh elektromobilov. V novembri dosiahli batériové elektromobily v Nórsku rekordný podiel na registráciách nových áut – až 93,6 %.
Minister financií Trygve Slagsvold Vedum z Centristickej strany zdôraznil, že opatrenia sú navrhnuté tak, aby uľahčili bežným rodinám prístup k elektromobilom. „Chceme zabezpečiť, že Nórsko bude pokračovať vo svojej úspešnej politike podpory elektromobilov, ktorá sa už roky ukazuje ako efektívna.“

Rozhodnutie podporila aj Socialistická ľavicová strana (SV). Jej predstaviteľ Lars Haltbrekken vyzdvihol význam tejto politiky pre klimatické ciele. „Tento krok priblíži Nórsko k tomu, aby sa stalo prvou krajinou na svete, kde sa budú predávať výlučne bezemisné autá. To bude obrovský úspech v oblasti klímy.“
Pozitívne ohlasy prišli aj od Nórskej asociácie pre elektromobily (Norsk Elbilforening). Generálna tajomníčka Christina Bu verí, že podiel elektromobilov medzi novými osobnými autami dosiahne do roku 2025 takmer 100 %.
Niečo predsa len nejde podľa plánov
O niečo pomalšie napreduje segment elektrických dodávok. Pôvodný cieľ dosiahnuť 100 % bezemisný predaj do roku 2025 sa posúva na rok 2027. Aj tu však vláda plánuje zvýšenie daní na spaľovacie modely, hoci v priemere len o 8 500 NOK (cca 730 eur).
Nórsko tak pokračuje v jasne nastavenej stratégii, ktorá má za cieľ úplne eliminovať predaj vozidiel so spaľovacím motorom. Týmto krokom opäť ukazuje, že bezemisná doprava nie je len budúcnosťou, ale už aj realitou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

