Emisie nových áut v EÚ výrazne klesajú. Pomohli k tomu elektromobily aj hybridy
Predbežné údaje z monitorovania zverejnené Európskou agentúrou pre životné prostredie (EEA) naznačili, že priemerné emisie CO2 z nových automobilov registrovaných v EÚ, na Islande, v Nórsku a v Británii v roku 2020 sa v porovnaní s rokom 2019 výrazne znížili. Dôvodom je, že výrobcovia zvýšili podiel elektrických vozidiel ponúkaných na trh, uviedla v utorok Európska komisia (EK).
Emisie áut výrazne klesajú
Predbežné údaje ukazujú, že priemerné emisie oxidu uhličitého (CO2) merané v laboratórnych testoch z 11,6 milióna nových osobných automobilov registrovaných v roku 2020 v EÚ, na Islande, v Nórsku a v Británii klesli o 14,5 g CO2 / km (-12 %) v porovnaní s priemernými emisiami nových automobilov registrovaných v predchádzajúcom roku, čiže zo 122,3 g CO2 / km v roku 2019 na 107,8 g CO2 / km v roku 2020.
Ide o najväčší ročný pokles emisií od začiatku uplatňovania noriem CO2 v roku 2010. Hlavným dôvodom tohto prudkého poklesu emisií CO2 bol nárast podielu registrácií elektrických vozidiel, ktorý sa strojnásobil, a to z 3,5 % v roku 2019 na viac ako 11 % v roku 2020 – vrátane 6 % plne elektrických vozidiel a 5 % hybridných elektrických vozidiel s plug-in pohonom.
A aj napriek zmenšujúcim sa celkovým predajom nových automobilov v dôsledku pandémie nového koronavírusu celkový počet elektrických automobilov registrovaných v roku 2020 sa zvýšil, a to viac ako o jeden milión. Podľa EK je to výsledkom postupného zavádzania prísnejších cieľov v oblasti emisií CO2 pre autá v EÚ v roku 2020.
NEPREHLIADNI
Elektromobily budú podľa štúdie lacnejšie ako spaľovacie autá do roku 2027
A ukazuje to aj na účinok cielených opatrení na obnovu zavedených členskými štátmi, ktoré stimulujú zavádzanie automobilov s nulovými alebo nízkymi emisiami a investície do nabíjacej infraštruktúry. Priemerné emisie CO2 z 1,4 milióna nových dodávkových vozidiel predaných v EÚ, na Islande, v Nórsku a Británii v roku 2020 boli 155,7 g CO2 / km, čo je mierne zlepšenie v porovnaní s rokom 2019 (o 2,3 g CO2 / km).
Mierny pokrok je dôsledkom pribúdania elektrických dodávok, keď ich trhový podiel sa zvýšil z 1,4 % v roku 2019 na približne 2,3 % v roku 2020 (2,2 % plne elektrických dodávkových vozidiel a 0,1 % plug-in hybridných elektrických dodávok). Komisia vyzvala výrobcov vozidiel, aby v priebehu nasledujúcich troch mesiacov oznámili prípadné chyby zistené počas monitorovania.
Komisia zváži každé oznámenie a predbežné výpočty EEA buď potvrdí, alebo zmení a doplní na základe konečných údajov. Konečný súbor údajov bude základom pre EK pri určovaní dodržiavania špecifických emisných cieľov zo strany výrobcov a pri určovaní poplatkov v prípade nadmerných emisií CO2.
Slovensko je na chvoste
Podľa analýzy spoločnosti JATO Dynamics klesli emisie v roku 2020 v porovnaní s predchádzajúcim rokom až o 12 %. Slovensko je však na chvoste rebríčka. Analýza spoločnosti JATO zbiera dáta z 21 krajín v Európe, medzi ktorými sa nachádza aj Slovensko.
Za toto výrazné zlepšenie môže nárast predaja plug-in hybridov a čistých elektromobilov. V minulom roku sa predalo viac ako 1,21 milióna plug-in hybridov a elektromobilov, čo predstavuje podiel 10,6 % spomedzi všetkých nových automobilov.
NEPREHLIADNI
Krutá realita: Emisie v Európe klesajú, Slovensko je však na absolútnom chvoste
V roku 2019 sa predalo „iba“ 466 000 nových batériových vozidiel. Spomedzi sledovaných krajín sme na tom najhoršie a produkcia emisií nových predaných áut v roku 2020 je v priemere 119,2 g/km, čo je absolútne najhoršie zo všetkých.
Ďalšie články:
- Firma košického podnikateľa šokuje, skúsi revolučný plán. Za 6 miliárd postaví impérium vodíkových kamiónov
- Prezidentka podpísala novelu zákona, ekologické vozidlá dostanú v krajine významnejšiu podporu
- Slovensko opäť pohorelo. Nové autá majú u nás najvyššie emisie spomedzi všetkých krajín EÚ
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Som bohatý a nemám tušenie, čo robiť so svojím životom.“ Milionár prehovoril o temnej stránke úspechu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Som bohatý a nemám tušenie, čo robiť so svojím životom.“ Milionár prehovoril o temnej stránke úspechu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené