Emisie nových áut v EÚ výrazne klesajú. Pomohli k tomu elektromobily aj hybridy
Predbežné údaje z monitorovania zverejnené Európskou agentúrou pre životné prostredie (EEA) naznačili, že priemerné emisie CO2 z nových automobilov registrovaných v EÚ, na Islande, v Nórsku a v Británii v roku 2020 sa v porovnaní s rokom 2019 výrazne znížili. Dôvodom je, že výrobcovia zvýšili podiel elektrických vozidiel ponúkaných na trh, uviedla v utorok Európska komisia (EK).
Emisie áut výrazne klesajú
Predbežné údaje ukazujú, že priemerné emisie oxidu uhličitého (CO2) merané v laboratórnych testoch z 11,6 milióna nových osobných automobilov registrovaných v roku 2020 v EÚ, na Islande, v Nórsku a v Británii klesli o 14,5 g CO2 / km (-12 %) v porovnaní s priemernými emisiami nových automobilov registrovaných v predchádzajúcom roku, čiže zo 122,3 g CO2 / km v roku 2019 na 107,8 g CO2 / km v roku 2020.
Ide o najväčší ročný pokles emisií od začiatku uplatňovania noriem CO2 v roku 2010. Hlavným dôvodom tohto prudkého poklesu emisií CO2 bol nárast podielu registrácií elektrických vozidiel, ktorý sa strojnásobil, a to z 3,5 % v roku 2019 na viac ako 11 % v roku 2020 – vrátane 6 % plne elektrických vozidiel a 5 % hybridných elektrických vozidiel s plug-in pohonom.
A aj napriek zmenšujúcim sa celkovým predajom nových automobilov v dôsledku pandémie nového koronavírusu celkový počet elektrických automobilov registrovaných v roku 2020 sa zvýšil, a to viac ako o jeden milión. Podľa EK je to výsledkom postupného zavádzania prísnejších cieľov v oblasti emisií CO2 pre autá v EÚ v roku 2020.
NEPREHLIADNI
Elektromobily budú podľa štúdie lacnejšie ako spaľovacie autá do roku 2027
A ukazuje to aj na účinok cielených opatrení na obnovu zavedených členskými štátmi, ktoré stimulujú zavádzanie automobilov s nulovými alebo nízkymi emisiami a investície do nabíjacej infraštruktúry. Priemerné emisie CO2 z 1,4 milióna nových dodávkových vozidiel predaných v EÚ, na Islande, v Nórsku a Británii v roku 2020 boli 155,7 g CO2 / km, čo je mierne zlepšenie v porovnaní s rokom 2019 (o 2,3 g CO2 / km).
Mierny pokrok je dôsledkom pribúdania elektrických dodávok, keď ich trhový podiel sa zvýšil z 1,4 % v roku 2019 na približne 2,3 % v roku 2020 (2,2 % plne elektrických dodávkových vozidiel a 0,1 % plug-in hybridných elektrických dodávok). Komisia vyzvala výrobcov vozidiel, aby v priebehu nasledujúcich troch mesiacov oznámili prípadné chyby zistené počas monitorovania.
Komisia zváži každé oznámenie a predbežné výpočty EEA buď potvrdí, alebo zmení a doplní na základe konečných údajov. Konečný súbor údajov bude základom pre EK pri určovaní dodržiavania špecifických emisných cieľov zo strany výrobcov a pri určovaní poplatkov v prípade nadmerných emisií CO2.
Slovensko je na chvoste
Podľa analýzy spoločnosti JATO Dynamics klesli emisie v roku 2020 v porovnaní s predchádzajúcim rokom až o 12 %. Slovensko je však na chvoste rebríčka. Analýza spoločnosti JATO zbiera dáta z 21 krajín v Európe, medzi ktorými sa nachádza aj Slovensko.
Za toto výrazné zlepšenie môže nárast predaja plug-in hybridov a čistých elektromobilov. V minulom roku sa predalo viac ako 1,21 milióna plug-in hybridov a elektromobilov, čo predstavuje podiel 10,6 % spomedzi všetkých nových automobilov.
NEPREHLIADNI
Krutá realita: Emisie v Európe klesajú, Slovensko je však na absolútnom chvoste
V roku 2019 sa predalo „iba“ 466 000 nových batériových vozidiel. Spomedzi sledovaných krajín sme na tom najhoršie a produkcia emisií nových predaných áut v roku 2020 je v priemere 119,2 g/km, čo je absolútne najhoršie zo všetkých.
Ďalšie články:
- Firma košického podnikateľa šokuje, skúsi revolučný plán. Za 6 miliárd postaví impérium vodíkových kamiónov
- Prezidentka podpísala novelu zákona, ekologické vozidlá dostanú v krajine významnejšiu podporu
- Slovensko opäť pohorelo. Nové autá majú u nás najvyššie emisie spomedzi všetkých krajín EÚ
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zmena počasia sa blíži: Na Slovensko mieria prvé zrážky po týždňoch sucha, hlásia experti
Kremeľ túži po veľkom víťazstve. K frontu sťahuje armádu väčšiu než väčšina krajských miest
Už 300 rokov vzdorujú modernému svetu: Amiši žijú bez smartfónu či elektriny, mladých nepresvedčí ani „Rumspringa“
Elitného exšéfa tímu NAKA zadržala inšpekcia. Jeho obvinenie má súvisieť s Ficom
Brusel posiela na Slovensko expertov: Prichádza návšteva na „vysokej úrovni“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP