Teraz čítate
Elektronické colné konanie je pri dovoze elektroniky z Číny príliš zložité. Potvrdila to dokonca aj spoločnosť, ktorá stojí za vývojom systému


Od mája tohto roka si fyzické osoby pri dovoze elektroniky z Číny v hodnotne nad 22 € môžu colné konanie vybaviť iba elektronicky. To však platí pri doprave inou prepravnou službou mimo Slovenskej pošty, no tento systém je pre bežných občanov príliš zložitý. Firma, ktorá ho navrhla, sľubuje jeho zjednodušenie.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Systém Centrálneho elektronického priečinka, ktorý slúži na vybavenie elektronického colného konania, bol vo vývoji už od roku 2010, no v tej dobe sa nepočítalo s tým, že ho neskôr budú využívať bežní občania. To sa však tesne pred jeho spustením zmenilo, čím sa situácia poriadne skomplikovala. Ak si teraz niekto objedná z ďalekej Číny napríklad nový smartfón, čakajú ho dlhé chvíle strávené nad vypĺňaním elektronických formulárov. Tie sú však pre mnohých zložité, pretože počiatočným zámerom tohto projektu bolo urýchlenie informačných procesov medzi obchodníkmi a štátom. Firma Ditec, ktorá na tomto zadaní pracovala tiež potvrdila, že systém mal využívať API miesto používateľského rozhrania. Zložitosť systému potvrdila dokonca aj spoločnosť Ditec. Anna Záhorčáková z Ditec pre portál Živé.sk uviedla: „A tak je vyplnenie formulára pri dovoze mobilného telefónu z Číny rovnako náročné ako pri dovoze jadrového reaktora z Číny.“

zdroj fotografie: Pixabay

Nenechaj si ujsť
V Európe prichádza do platnosti nový zákon! Zakazuje predaj čínskych smartfónov

Kvôli európskej legislatíve a jej uplatení na Slovensku však Ditec nedokáže systém zjednodušiť napríklad vytvorením jednoduchej a zrozumiteľnej aplikácie. Zložitosť Centrálneho elektronického priečinka dokazuje aj fakt, že za 5 týždňov platnosti tohto systému ho využilo iba 6 fyzických osôb. Pri vývoji sa spočiatku počítalo s dvoma verziami spracovania údajov. V prvom prípade mala dopravná spoločnosť využívať vlastný systém na spracovanie formulárov alebo mohla využiť komerčný deklarantský program. Zložitosť tohto systému môže byť aj následok veľkého časového odstupu v trvaní 7 rokov. Predtým sa nepočítalo s jeho zjednodušením, a tak sa celá situácia musí riešiť za behu v tomto období. Vývojárska firma Ditec plánuje do systému zaviesť nové vylepšenia, s ktorými sa má stať jednoduchším.


zdroj fotografie: Finančná správa

Tieto úpravy sú zahrnuté v poskytovaní technickej podpory do konca roka, ktorá má byť bezplatná. Už od 1. júla tak budeme môcť využiť jednoduchší registračný formulár a informácie o podaní colných vyhlásení budú sústredené na jednom mieste. Celkovo má Ditec priniesť niekoľko vylepšení, medzi ktoré bude patriť farebné vyznačenie povinných alebo podmienečne povinných polí pre vyplnenie, doplnenie popisov a predvyplnených hodnôt pri najjednoduchšom variante colného vyhlásenia. V ňom pribudnú slovenské popisy typu kontroly a názvy polí s chybou. Zároveň bude chybové hlásenie omnoho zrozumiteľnejšie. Tieto zmeny sú už vo fáze testovania a pre bežných občanov budú k dispozícii počas letných mesiacov.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
0%
Páči sa mi to
0%
Chcem to
0%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
0%
Neznášam to
0%
O autorovi
Matúš Mitro
Milovník nových technológií, obzvlášť tých zo sveta smartfónov, ktoré mu učarovali už poriadne dávno. Má rád dobrú hudbu, nepohrdne kvalitným filmom, ale ani debatou o rôznych inováciách. Kontakt: [email protected]
  • marek7610

    Cely systém stal nemalo peňazí daňových poplatníkov. Poďme to opravovať, upravovať nakoniec zrušiť za pár miliónov. Veď čo, na Slovensku treba riešiť presne obyčajných ľudí. Nieže si niečo kupia lacnejšie ako z Alzy alebo podrobných obchodov.

  • trojan5000

    Čiže to znamená, že keď si budem chcieť najbližšie niečo kúpiť, teda mobil dajme tomu Xiaomi Mi6 môjho obľúbenca, budem musieť vypĺňať rozličné formuláre alebo ako to funguje ? ?

  • Roberto

    Žiaden próblém nakoľko nevyužívam iné služby ako Slovenskú poštu…