Na konci roka 2020 bolo na Slovensku v prevádzke približne 670 verejne prístupných nabíjacích bodov, no problémom je ich koncentrácia vo väčších mestách a blízkom okolí. Úroveň pokrytia v súčasnosti dosahuje 7 %, čo znamená približne jeden nabíjací bod na 14 vozidiel. Na viac elektromobilov tak zatiaľ nie sme pripravení.

Najjednoduchším riešením sa zdá byť rýchle budovanie čo najväčšieho počtu nabíjacích staníc rôzneho druhu. Niektoré slovenské mestá sa preto okrem investovania do projektov výstavby rýchlonabíjacích DC staníc rozhodli dať šancu aj novému konceptu špeciálnych AC nabíjačiek, umiestnených priamo v stĺpoch verejného osvetlenia.

Takto vyzerá nabíjanie EV z nabíjačky v lampe v anglickom Londýne. SIEMENS

Myšlienka vznikla v zahraničí vďaka potenciálu existujúcej siete verejného osvetlenia v mestách a času, počas ktorého sa auto nevyužíva, napríklad kým v noci parkuje pred panelákom. Mnohí majitelia elektromobilov si ich totiž dobíjajú práve z domácej siete – ide o jednu z najlacnejších možností. Za 100 km jazdy v elektromobile zaplatíš pri tomto lacnom nabíjaní len 1,5 €. Nie všetci však takúto možnosť majú.

Inteligentné lampy s nabíjačkami

Tieto nabíjačky dokážu fungovať autonómne, ale aj v spolupráci so systémom, odkiaľ čerpajú informácie o dostupnej kapacite elektrickej energie v sieti. Počas dňa je celá sieť voľná pre nabíjanie e-áut, no v noci sa primárne používa na osvetľovanie.

Ak by však nebola počas noci potrebná 100 % intenzita, inteligentný systém by dokázal časť kapacity uvoľniť aj cez noc. Samozrejme čo sa týka rýchlosti nabíjania nejde o žiadnu prevratnú technológiu. Ak si to rozmeníme na drobné, napríklad 70 kWh batériu Mercedesu EQC by 11 kW nabíjačka dobila z 10 na 100 % za vyše 7 hodín a 30 minút.

Výkon zo siete verejného osvetlenia by sa počas dňa využíval len na dobíjanie elektromobilov kým v noci by sa rozdelil medzi osvetľovanie a nabíjanie. SEAK

Už aj v niektorých slovenských mestách

Prvé takéto nabíjačky sa u nás objavili v Bratislave na Železnej studničke, neskôr pribudli ďalšie dve v Sabinove a najnovšie sa nachádzajú v Dolnom Kubíne. V Dolnom Kubíne a v Sabinove na projektoch spolupracovali firmy Pema Dolný Kubín a prešovský SEAK.

„Pema sa v Dolnom Kubíne postarala o mechanické prevedenie stĺpa a jeho exkluzívny vzhľad, Seak dodal elektroniku nabíjačiek a riadiaci softvér, kým v Sabinove to bolo v opačnom garde,“ vysvetlil pre FonTech.sk Heliodor Macko, generálny riaditeľ firmy SEAK.

V Dolnom Kubíne sa na troch miestach spolu nachádza šesť nabíjačiek – pred penziónom Koliba, pred Mestským a pred Daňovým úradom. Projekt sa tu realizoval najmä vďaka iniciatíve spomínanej firmy Pema Dolný Kubín s použitím príspevku Ministerstva hospodárstva.

Takto vyzerá jedna z nabíjačiek v meste Dolný Kubín. Miso Kosto/Screenshot/YouTube

V Sabinove nájdeš dve nabíjačky, obe sú v blízkosti centra mesta – na ulici 17. novembra. Počas prvých dvoch mesiacov prevádzky boli nabíjačky v Sabinove použité 18-krát, pričom pri nich vodiči strávili v priemere takmer štyri hodiny a dokopy minuli viac ako 200 kWh. Pri posudzovaní týchto čísel treba brať do úvahy nielen krátkosť trvania projektu, ale aj fakt, že na východnom Slovensku je počet elektromobilov pomerne nízky.

Nabíjačky budú zatiaľ zadarmo

Podľa riaditeľa SEAK-u je nastavenie cien za nabíjanie v rukách samotného mesta. „My odporúčame urobiť na niekoľko mesiacov testovaciu prevádzku zadarmo, následne spoplatnenie tak, aby to pokrylo náklady na energiu. Nabíjaciu infraštruktúru na verejných parkoviskách vnímame ako službu mesta obyvateľom.

Počas troch rokov trvania projektu by sa teda po autorizácii na stránke charge.sk malo dať nabíjať zadarmo. Hoci sú elektromobily v súčasnosti vo veľkom podporované, takéto nabíjanie nie je dlhodobo finančne udržateľné. Po čase teda môžeme očakávať spoplatenie, no keďže vlastníkom týchto nabíjačiek bude mesto, ceny by nemali byť príliš vysoké.

Systém LUMiCHARGER od spoločnosti SEAK. SEAK/YouTube
Čo prinesie budúcnosť?

Podľa spoločnosti SEAK budúcnosť závisí hlavne od dopytu a záujmu slovenských miest o tento spôsob riešenia. „Zaregistrovali sme záujem, no od rokovaní sme ešte ďaleko. Mestá musia obstarávať podľa platných zákonov. Zatiaľ sa informujú a čakajú na to, či sa budú dať použiť prostriedky z plánu obnovy.“

Na základe odpovedí niekoľkých slovenských miest na otázku, či majú v pláne vybudovať nabíjačky v stĺpoch verejného osvetlenia však môžeme predpokladať, že táto technológia u nás má potenciál uspieť. Takto sa vyjadrili mestá v plnom znení pre FonTech.sk:

Banská Bystrica

„Na koncepcii rozvoja nabíjacích staníc pre elektromobily v našom meste pracujeme. Nevylučujeme ani použitie nabíjačiek integrovaných do stožiarov verejného osvetlenia, avšak v tomto čase výber technológií pre sieť nabíjacích staníc nemáme uzavretý.
Zatiaľ nie sme v štádiu výberu konkrétneho partnera pre spoluprácu v tejto oblasti.“

Košice

„Mesto Košice od začiatku roka 2021 rokuje aj na túto tému s dvoma veľkými telekomunikačnými spoločnosťami. Cieľom je dosiahnuť taký stav, aby nabíjacie systémy pre elektromobily mohli byť v budúcnosti okrem iného integrované aj v stĺpoch verejného osvetlenia. S bližšími podrobnosťami oboznámime verejnosť v meste po vyriešení a doladení všetkých detailov, ktoré tento proces z technologického hľadiska sprevádzajú.“

Trenčín

„V tejto dobe nie je integrovanie nabíjacích bodov do lámp verejného osvetlenia aktivita ktorej sa aktívne venujeme.“

Trnava

„Áno, v Trnave by sme takého nabíjacie systémy chceli vybudovať, je to jeden z našich plánov do budúcna.“

Podpora z plánu obnovy je v hre

Oslovili sme aj spoločnosť ZSE, ktorá vo vyjadrení pre FonTech.sk uviedla, že v pláne obnovy zatiaľ nie sú žiadne konkrétne informácie o podpore tohto typu infraštruktúru.V prípade existencie podpornej schémy z plánu obnovy máme záujem na takejto infraštruktúre participovať.“

Zobraziť celú galériu (6)
Michal Varga / FonTech

Pozreli sme sa preto aj priamo do plánu obnovy. Jedným z cieľov komponentu Udržateľná doprava je podporiť budovanie infraštruktúry pre alternatívne pohony, pričom odhadované náklady sú stanovené na 51,6 miliónov eur. Nabíjačky musia podľa dokumentu byť vybudované na miestnej úrovni, verejne dostupné a dodržať stanovené technické parametre.

Mestá a samosprávy by podľa dokumentu mohli podať žiadosť na vybudovanie AC nabíjačiek s 11+ kW, čo pravdepodobne zahŕňa aj nabíjačky v stĺpoch verejného osvetlenia s tým, že bude v plnej výške preplatený z prostriedkov plánu obnovy.

TASR - Martin Baumann

Počet podporených nabíjacích bodov však bude obmedzený v závislosti od počtu obyvateľov daného okresu. Vo väčšine z nich preto bude možné získať príspevok len na 10 až 20 AC nabíjačiek. Viaceré mestá sa teda pravdepodobne rozhodnú pre iný spôsob realizácie ako práve nabíjačky v stĺpoch verejného osvetlenia.

Plán obnovy však v tejto oblasti ponúkne podporu aj podnikateľským subjektom, čím otvára možnosť spolupráce mesta so súkromnou firmou. V tomto prípade by však výdavky boli pokryté len z 50 %.

Plán obnovy počíta s tvorbou a nastavením tohto systému do konca roka 2021. Následne by sa mala spustiť možnosť podať žiadosť o dotáciu. Do konca roka 2023 chce štát vybrať projekty a zazmluvniť podporu na vybudovanie najmenej 1000 nových nabíjacích bodov. Na väčšie rozšírenie nabíjacích staníc v stĺpoch verejného osvetlenia si teda ešte niekoľko rokov počkáme.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom