Elektromobily zahanbené, vodík znovu lámal rekordy. Vodíkové auto Hyundai prešlo na jednu nádrž takmer 900 km
Mnoho ľudí stále nevidí v elektromobilite, respektíve v batériových vozidlách budúcnosť a skôr sa upierajú smerom k vodíku. Vodíkové autá zatiaľ tak rozšírené nie sú, no ich testy dokazujú, že predsa len ponúkajú proti autám s batériou jednu výhodu. Ako informuje H2view, austrálsky jazdec Rallye Brendan Reeves prešiel s vodíkovým Hyundai Nexo na jednu nádrž takmer 900 km a stanovil tak nový svetový rekord auta.
Dojazd tých najlepších elektromobilov sa už pohybuje okolo 800 km, no takéto autá sú spravidla extrémne drahé a dovoliť si ich tak môže naozaj málokto. Priemerné elektromobily aktuálne disponujú dojazdom 500 km, čo je pre mnohých šoférov málo a nevedia si s takýmto autom predstaviť cestovanie na dlhé vzdialenosti.
NEPREHLIADNI
Z Košíc do Bratislavy prejdeme aj vodíkovým autom. Na Slovensku postavia ďalších 8 vodíkových staníc
Ako skvelá ekologická alternatíva k batériovým elektromobilom sa ukázal práve vodík, pričom vodíkové autá dokážu na jednu nádrž uraziť bez problémov aj viac ako 800 km a doplnenie takejto nádrže je otázkou pár minút.
Brendan Reeves, austrálsky Rallye jazdec, chcel už dlhšiu dobu stanoviť nejaký svetový rekord, no ako sám povedal, nečakal, že to bude práve rekord v dojazde na jednu nádrž vodíkovým autom.
S Hyundai Nexo sa vybral na trasu z Melbourne do Broken Hill a palubný počítač mu po príchode do cieľa hlásil, že prešiel úctyhodných 887,5 km, čím prekonal predošlý francúzsky rekord, ktorý činil 778 km.
Samozrejme, pred štartom mu bola zapečatená nádrž na tankovanie, aby ho náhodou po ceste nenapadlo niekde si trochu vodíka dotankovať. Ako uvádza FuelCellsWorks, Hyundai Nexo má papierový dojazd 666 km podľa WLTP, Reeves ho tak prekonal o viac ako 200 km.
Zaujímavosťou je, že GPS a Google Mapy dokonca ukazovali, že prejdená vzdialenosť činí 905 km, čo je ešte pôsobivejší výsledok, no na uznanie rekordu sa berú do úvahy dáta z palubného počítača. Cesta mu trvala 13 hodín 6 minút a priemerná rýchlosť bola 66,9 km/h. Celkovo auto spotrebovalo 6,27 kg vodíka s priemernou spotrebou 0,706 kg/100 km.
Vodíkové autá čistia ovzdušie
Vodíkové auto nie je len ekologické tým spôsobom, že do ovzdušia nevypúšťa emisie, ale okolitý vzduch dokonca čistí. Počas tohto výletu Reeves prečistil takmer 450 000 litrov vzduchu, čo by vystačilo na celodenné dýchanie pre 33 dospelých ľudí. Spaľovák by na rovnakej trase do ovzdušia vypustil 126 kg CO2.
Vodíková budúcnosť je na Slovensku svetlá
Prvé vodíkové stanice budú na Slovensku dostupné už v tomto roku. Rezort hospodárstva v rámci vodíkovej stratégie bojuje za presadenie vodíkových technológií na našom trhu, kde sa majú uplatniť aj v osobnej doprave. Napriek tomu, že vodíkový pohon je často kritizovaný aj samotnými automobilkami, má v tomto priemysle veľký potenciál.
Na túto tému sme sa prednedávnom porozprávali aj s odborníkom z Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, ktorý nám poskytol detailný pohľad na to, prečo by sme sa mali s vodíkom naučiť žiť. Viac zaujímavých informácií sa dozvieš v našom veľkom rozhovore.
Po oznámení prvých vodíkových staníc na Slovensku medzičasom Toyota zverejnila aj ceny prvého vodíkového auta na slovenskom trhu. Bližšie informácie o cenách a výbave sme priniesli v tomto článku.
Ďalšie zaujímavé články:
- Hyundai tromfol Teslu aj Nikolu. Prvý kamión na vodík už začína brázdiť európske cesty
- Daimler a Volvo spájajú sily, vytvoria vodíkové impérium pohonov
- Nikola padá pred našimi očami, spolupráca s gigantom GM je u konca. Vodíkový pick-up vôbec neuvidíme
- Ekologicky neškodná výroba? Vedci objavili mikroriasy, ktoré posúvajú vodík na trón elektromobility
Prvé dve stanice majú vyrásť podľa doterajších informácií v Košiciach a Bratislave, aby bolo možné pokryť cestu vodíkovým autom cez celé Slovensko. Práve prvé vodíkové auto Toyota Mirai, ktorá sa na Slovensku predáva, má dojazd podľa výrobcu viac ako 650 km a spoľahlivo tak dokáže na jedno natankovanie prejsť cestu z Košíc do Bratislavy, ktorá je dlhá približne 400-450 km podľa trasy.
V budúcnosti však pribudne viac vodíkových staníc a Sulík už avizoval, že v pláne je ďalších 4-8 staníc. Konkrétne lokality, ako aj termíny ich vybudovania, zatiaľ nie sú známe. Týmito informáciami chcel minister hospodárstva podčiarknuť plány s vodíkom. Sulíkov rezort aktuálne implementuje pripomienky odbornej verejnosti a pripravuje sa na ich zapracovanie.
„Keď stratégiu prijmeme, pripravíme akčný plán, od ktorého sa budú odvíjať prvé reálne kroky, ako napríklad spomínané čerpačky,“ vyjadril sa Sulík na Facebooku.
Podľa predloženého návrhu koncepcie národnej vodíkovej stratégie „Pripravení na budúcnosť“ by sa spotreba vodíka na Slovensku mohla do roku 2050 zvýšiť na hodnotu 400 000 až 1,47 milióna ton ročne, informuje TASR.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
Európska vláda pumpuje miliardy do elektromobilov. Chystá sa najväčšia investícia dekády (+dotácie)
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rekordný júl: Odvážny Slovák stavil 200-tisíc eur, ďalší zbohatol o 13 332 %
Svetoznámu influencerku zo Slovenska sleduje 6,9 milióna ľudí: Na Tyršáku odhalí, prečo odišla do zahraničia
Vedci rozlúštili 3 000 rokov starý poklad z Babylonu. Pomohla im umelá inteligencia
Známy liek proti bolesti poškodzuje mozog, tvrdia vedci. Zvyšuje riziko demencie až o 40 %
Polícia vyšetruje úmrtie 4-ročného chlapca. Tragédia sa odohrala pri Liptovskej Mare
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Poslanci európskeho štátu chcú zaviesť kuriózny poplatok. Zaplatíš za to, že prechádzaš jeho územím
ÚRSO varuje: Brusel nás môže uvrhnúť do energetickej krízy, môže za to plyn
Slovensko je pod paľbou. Trumpove clá môžu stáť krajinu miliardy aj 20-tisíc miest
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP