Elektromobily s ďalšiou „skrytou výhodou“. Benzín a nafta kvôli nej vôbec nedávajú zmysel
Nabíjanie elektromobilov je podstatne komplexnejšia záležitosť než tankovanie benzínu alebo nafty do spaľováku. Zatiaľ čo pri pohonných hmotách sú ceny prakticky rovnaké na území celého Slovenska, rozdiely v cenách nabíjania môžu byť niekoľkonásobné vzhľadom na to, kde, akou rýchlosťou a cez akého poskytovateľa majiteľ elektrického auta svoje vozidlo nabíja.
Vo všeobecnosti platí, že to najlacnejšie nabíjanie je doma, ideálne z prebytkov fotovoltiky. Vtedy môžeme povedať, že elektromobil jazdí prakticky zadarmo. Nie vždy sa ale takéto niečo dá. Veľa ľudí totižto nemá možnosť domáceho nabíjania a pri dlhších cestách sú už definitívne odkázaní na využívanie verejných rýchlonabíjačiek.
Poskytovateľov nabíjacích služieb je však v Európe viac ako prevádzkovateľov sietí čerpacích staníc. Každý z poskytovateľov má vlastné ceny a vlastný spôsob autorizácie. Našťastie, už existujú rôzne národné aj medzinárodné roamingy, vďaka ktorým môže elektromobilista nabíjať jednou kartou aj u poskytovateľov inej spoločnosti, no takéto nabíjanie býva väčšinou drahšie.
Ale nemusí to byť pravidlom a pri výbere správnej karty, respektíve správneho poskytovateľa, dokážeš ušetriť desiatky eur pri verejnom nabíjaní, dokonca aj v rámci jednej krajiny, čo pri tankovaní, žiaľ, nie je možné.
Rozdiely môžu byť markantné
Ako modelové vozidlo si zvolíme Kia EV6, ktorá disponuje 77 kWh batériou. Tento model je ideálnym elektromobilom aj na dlhé trasy, pretože má dostatočne veľkú batériu a tiež rýchle, až 240 kW nabíjanie vďaka 800 V architektúre platformy E-GMP.
Pozrime sa na to, koľko by stálo plné nabitie takéhoto elektromobilu cez rôznych poskytovateľov nabíjacích služieb na Slovensku. Budeme predpokladať, že majiteľ elektromobilu mesačne najazdí cez 2 000 km, a teda sa mu oplatí ten najdrahší predplatený balík s najlepšími cenami nabíjania:
Iba na Slovensku tak môžu byť rozdiely v jednom nabití na rýchlonabíjacích staniciach takmer dvojnásobné. Pri cestovaní za hranice môžu byť rozdiely ešte vyššie. Ako najvýhodnejší spôsob nabíjania pri dlhých cestách jednoznačne vychádza sieť Ionity s predplatným a kartou Kia Charge.
Voľné kWh energie u slovenských poskytovateľov je možné totižto uplatniť iba na ich vlastných staniciach. Ak teda elektromobilista často cestuje do zahraničia, karta Kia Charge a balík Ionity Power je tá najlepšia možná kombinácia.
Pri častých jazdách do zahraničia môžeš len ušetriť
Ak si jednotlivé ceny nabíjania naprieč poskytovateľmi premietneme na mesačný nájazd elektromobilom 2 000 km, získame prehľad o tom, koľko stojí dlhodobé používanie elektromobilu pri využívaní rôznych služieb. Pri našom zimnom teste elektromobilu Kia EV6 sme dosiahli kombinovanú spotrebu 20 kWh/100 km. Za mesiac pri nájazde 2 000 km spotrebuje elektromobil 400 kWh energie.
V tabuľke môžeme vidieť, že v tom najmenej optimálnom prípade je nabíjanie pomocou karty Kia Charge najvýhodnejšie. Najmenej optimálny prípad znamená, že vodič nehľadá nabíjačky, na ktorých má najlacnejšie nabíjanie alebo nejaké voľné kWh energie. Jednoducho nabíja vždy vtedy a tam, kde to potrebuje, a používa elektromobil tým najmenej obmedzujúcim spôsobom.
Získaj vždy najvýhodnejšie ceny
Služba Kia Charge ponúka elektromobilistom dva balíky. Balík Easy je určený pre tých, ktorí na verejných nabíjačkách nabíjajú menej. Táto služba je bez mesačného poplatku, ceny nabíjania sa odvíjajú od cien konkrétneho poskytovateľa nabíjačky a každá nová nabíjacia relácia je spoplatnená sumou 0,49 €.
Balík Kia Charge Plus už obsahuje mesačný poplatok vo výške 3,95 €. Začatie nabíjacej relácie je však vždy bez poplatku a ceny za 1 kWh podliehajú rovnakým pravidlám ako v prípade balíka Easy, avšak oproti balíku Easy sú ceny na týchto nabíjačkách o niečo nižšie. Mesačný poplatok však nie je až taký veľký a ak už vodič nabíja na verejnej stanici viac ako 8-krát do mesiaca, už sa mu oplatí balík Plus.
Ceny na jednotlivých staniciach si vie vodič dopredu pozrieť prostredníctvom mobilnej aplikácie Kia Charge. Na mape sa zobrazujú všetky dostupné stojany, informácia o ich aktuálnej obsadenosti a podrobné, veľmi transparentné informácie o cenách nabíjania a spôsobe účtovania. Aplikácia je dostupná do mobilu a tiež vo webovom rozhraní prehliadača.
Pri oboch službách si môže elektromobilista dodatočne podľa potreby zakúpiť balík Ionity Power za 13 €. Ak teda majiteľ elektrického auta vie, že tento mesiac pôjde do zahraničia na dovolenku, jednoducho si zakúpi balík a na UFC nabíjačkách Ionity nabíja za najvýhodnejšiu sumu 0,29 €/1 kWh energie.
Jednoduchá fakturácia raz mesačne
Služba Kia Charge nemusí byť oproti tradičným poskytovateľom v niektorých prípadoch iba výrazne výhodnejšia, majiteľovi elektromobilu okrem toho uľahčuje celkové používanie vozidla a zjednodušuje mu prehľad o jednotlivých platbách za nabíjanie.
Štyri najväčšie výhody služby Kia Charge:
- prístup k vyše 342-tisíc nabíjačkám po celej Európe iba s jednou kartou,
- prehľadné ceny nabíjania v aplikácii alebo webovej mape,
- pohodlná fakturácia raz za mesiac,
- najlacnejšie nabíjanie na Ionity iba za 0,29 €/1 kWh.
S jednou kartou získa používateľ prístup k viac ako 342-tisíc nabíjacím staniciam po celej Európe. Kia je totiž partnerom Digital Charging Solutions (DCS), ktorý spája vyše 80 % všetkých nabíjačiek od rôznych európskych poskytovateľov.
Vstavaná navigácia aktuálne ukazuje niektoré z nabíjacích staníc, ktoré sú dostupné aj v rámci služby Kia Charge. Nabíjacia služba automobilky ale zatiaľ nie je priamo prepojená so vstavanou navigáciou vo vozidle a tá teda môže zobrazovať aj stanice, na ktorých nie je možná autorizácia kartou od Kia.
Drvivá väčšina rýchlych nabíjačiek popri diaľniciach v celej Európe je však súčasťou spomínaného združenia Digital Charging Solutions, takže cestovanie aj so vstavanou navigáciou by nemal byť najmenší problém.
V každom prípade je možné prepojiť smartfón s infotainmentom auta cez Apple CarPlay či Android Auto. Dlhšia trasa sa dá naplánovať aj cez aplikáciu Kia Charge a následne sa dá táto trasa aj so zastávkami na nabíjanie odoslať do navigačných služieb ako Google Mapy, Waze a podobne.
Vďaka tomu, že vodič disponuje iba jednou kartou, s ktorou môže nabíjať prakticky všade, má aj skvelý prehľad o tom, koľko eur mesačne prejazdil. Platby za nabíjanie v službe Kia Charge vykonáva raz mesačne prostredníctvom faktúry, na ktorej sa nachádzajú jednotlivé nabíjacie relácie spolu s čiastkovými cenami.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
Začína nová éra bezpečnosti elektromobilov. Čína zavádza najprísnejšie pravidlá pre batérie
Hrnuli sa do Európy a nikto ich nekupuje. Čínska automobilka to nevzdáva, vytiahla eso z rukáva
Stačilo by mi tankovať raz za mesiac. 3 týždne som testoval nový Kodiaq, zbúral všetky mýty o nabíjaní
Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prvý stupeň výstrahy v 5 krajoch Slovenska: Meteorológovia varujú pred prudkým lejakom, vetrom a krúpami
Masívna záchranná akcia na kanáli Váhu: Hasiči nasadili špeciálne potápačské tímy
Slovenskom sa šíri nebezpečná nákaza: Echinokokóza sa rozvíja ako rakovina, jej liečba je obmedzená
Telo pápeža Františka vystavili vo Vatikáne. Veriaci sa môžu rozlúčiť
Za 7 900 eur máš 1-izbový byt: Štát rozpredáva nepotrebný majetok za rozprávkovú cenu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
- Stačilo by mi tankovať raz za mesiac. 3 týždne som testoval nový Kodiaq, zbúral všetky mýty o nabíjaní
- Hrnuli sa do Európy a nikto ich nekupuje. Čínska automobilka to nevzdáva, vytiahla eso z rukáva
- Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
- Stačilo by mi tankovať raz za mesiac. 3 týždne som testoval nový Kodiaq, zbúral všetky mýty o nabíjaní
- Hrnuli sa do Európy a nikto ich nekupuje. Čínska automobilka to nevzdáva, vytiahla eso z rukáva
- Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
- Stačilo by mi tankovať raz za mesiac. 3 týždne som testoval nový Kodiaq, zbúral všetky mýty o nabíjaní
- Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
- Hrnuli sa do Európy a nikto ich nekupuje. Čínska automobilka to nevzdáva, vytiahla eso z rukáva
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
Ukrajina posilňuje armádu. Spojenec im pošle techniku za milióny eur
Tisíce Slovákov môžu platiť za elektrinu zbytočne veľa. Dá sa tomu vyhnúť
Susedná krajina musí bojovať na viacerých frontoch. Dochádza jej kritická surovina
Najväčší automobilový trh sveta zaznamenal rekordné množstvo exportu áut. Clá ignorujú
Rýchlejší internet pre väčšinu Slovákov. O2 pokrýva už takmer 90 % Slovenska 5G sieťou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prvý stupeň výstrahy v 5 krajoch Slovenska: Meteorológovia varujú pred prudkým lejakom, vetrom a krúpami
Masívna záchranná akcia na kanáli Váhu: Hasiči nasadili špeciálne potápačské tímy
Slovenskom sa šíri nebezpečná nákaza: Echinokokóza sa rozvíja ako rakovina, jej liečba je obmedzená
Telo pápeža Františka vystavili vo Vatikáne. Veriaci sa môžu rozlúčiť
Za 7 900 eur máš 1-izbový byt: Štát rozpredáva nepotrebný majetok za rozprávkovú cenu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené