Poistenie elektromobilov sa v súčasnosti nijak zásadne nelíši od poistenia bežného spaľovacieho auta. Už čoskoro to ale môže byť inak a nie, majiteľov elektromobilov nečakajú úľavy za to, že jazdia ekologicky. Portál InsideEVs informuje, že poisťovne sa začali automobilkám vyhrážať zvyšovaním poplatkov za poistenie elektrických áut. Dôvodom je, že aj v prípade menšej nehody môže byť auto odpísané „na totálku“.
Najdrahšou súčiastkou je batéria. Tá býva spravidla umiestnená v podlahe a aj keď je väčšinou dobre chránená, pri väčších, ale aj niektorých menších nehodách, môže dôjsť k poškodeniu ochranného plášťa a následne aj k poškodeniu samotných článkov.
Akonáhle je viditeľne poškodená batéria elektromobilu, poisťovňa ju vo väčšine prípadov musí „odpísať“ a v niektorých situáciách znamená odpis batérie aj odpis celého auta, čo rozhodne nie je lacná záležitosť.
Poisťovne chcú vedieť, či je batéria v poriadku
Spôsob, akým automobilky pristupujú k opravám či výmenám batérií po nehode sa líši od každého výrobcu. Azda najkontroverznejšie k tomu pristupuje Tesla, ktorá poškodené batérie jednoducho neopravuje a vždy je teda potrebná jej výmena.
Častokrát sa ale pri nehode okrem batérie poškodí aj iná elektronika a karoséria auta, takže oprava už nie je výhodná a dôjde teda k výmene auta kus za kus. To ale poisťovne stojí extrémne veľa peňazí, čo ich núti zvyšovať poistné za takéto elektromobily. Aj preto Tesla spustila svoju vlastnú službu poisťovania vozidiel, ktorá je ale zatiaľ dostupná iba v niektorých amerických štátoch.
Ako píše Teslarati, niektoré tradičné automobilky ako Ford, Nissan či GM, dokážu v rámci servisu opraviť poškodené batérie a dokonca zvládnu identifikovať iba poškodené články, ktoré následne vymenia. Takto prístup značne znižuje náklady na opravu vozidla.
Koncern Stellantis ale napríklad mení batériu pri každej nehode, pri ktorej na vozidle vystrelili airbagy. Akumulátor pritom môže byť bez fyzického poškodenia, aj tak musí dôjsť k jeho výmene.
Poisťovatelia preto žiadajú, aby automobilky sprístupnili údaje o batérií tretím stranám, teda samotným poisťovniam, píše Reuters. Tieto dáta by zjednodušili identifikáciu miery poškodenia batérie a tiež opraviteľnosť poškodených akumulátorov. Vďaka tomu by poisťovne nemuseli počítať s tým, že pri nehode bude vždy potrebná výmena celej batérie a samotné poistenie tak môže byť pre majiteľa auta lacnejšie.
Elektromobily sú pre poisťovne „nerentabilné“
Ak teda majiteľ platí za poistenie elektromobilu rovnako ako za poistenie podobného spaľováku a pri nehode je po roku používania elektromobil na odpis, je to pre poisťovňu nerentabilné. Ako príklad si uveďme Teslu Model 3, ktorá stojí okolo 50 000 €. Pri nehode, kde sa poškodí batéria a napríklad zadná náprava, na ktorej je elektromotor, bude podľa všetkého auto zrelé do šrotu.
Spaľovák podobnej kategórie by sa pritom dal opraviť za niekoľko tisíc eur a auto bude opäť schopné jazdiť na cestách. V takomto prípade je Tesla nie len „nevýhodná“ pre poisťovňu, ale aj neekologická, nakoľko jej životný cyklus je príliš krátky na to, aby svojou jazdou ušetrila emisie vyprodukované pri jej výrobe. V tomto smere sa teda rozhodne prikladáme na stranu poisťovní.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Majitelia fotovoltiky si priplatia: Menia sa pravidlá hry, príjem za elektrinu už nebude bez odvodov
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP