Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V správe boli použité materiály TASR.

Automobilky BMW a MG Motors nemôžu tvrdiť, že ich elektromobily majú „nulové emisie“, keďže ich výroba a prevádzkovanie majú vplyv na životné prostredie. Oznámila to v stredu Britská rada pre reklamu (ASA). TASR o tom informuje na základe správy agentúry AFP.

Koniec greenwashingu

„Pochopili sme, že pri jazde elektromobilov nevznikajú žiadne emisie,“ napísal regulačný úrad s súvislosti s reklamou na internetovom vyhľadávači Google, ktorú si všimol v auguste 2023. „Avšak za iných okolností, napríklad pri výrobe alebo nabíjaní elektrického vozidla pomocou elektrickej energie z národnej siete, emisie vznikali,“ vysvetlila ASA.

Nemecká automobilka uviedla, že označenie „autá s nulovými emisiami“ vložil do reklamy nástroj spoločnosti Google na automatické zadávanie kľúčových slov. „Privítali sme ubezpečenie spoločnosti BMW, že toto tvrdenie sa v budúcnosti nebude opakovať,“ reagovala ASA.

Faktom ostáva, že sú elektrické autá oveľa čistejšie, než autá so spaľovacími motormi. Dokazuje to aj nedávna analýza, podľa ktorej sú elektromobily o takmer polovicu čistejšie – záleží však aj na konkrétnych modeloch, keďže malé autá s menšími batériami budú vždy efektívnejšie, než veľké SUV.

Dlhodobý problém

Na greenwashing, teda zavádzajúce označovanie produktov ako ekologických, upozorňujú vedci už roky. Táto stratégia firiem je podľa expertov nesmierne škodlivá a bráni skutočným riešeniam klimatickej krízy. Na veľkom elektrickom SUV totiž v skutočnosti nie je nič ekologické, je len o niečo čistejšie, než alternatíva so spaľovacím motorom.

Emisie stále neklesli

Druhé rozhodnutie sa týkalo britského výrobcu automobilov MG Motor. Spoločnosť, ktorá je v čínskom vlastníctve, mala tiež v auguste na Googli reklamu odkazujúcu na „nulové emisie“ jej modelov.

„Reklama uvádzala toto tvrdenie bez podstatných informácií, ktoré boli potrebné na to, aby spotrebitelia pochopili, na čom bolo založené,“ konštatovala ASA. „Reklama sa v súčasnej podobe nesmie znovu objaviť,“ uzavrel regulačný úrad.

So znižovaním emisií má problém aj EÚ. Podľa Európskeho dvora audítorov emisie v doprave Európskej únie za posledných dvanásť rokov nepodliehajú očakávanému zníženiu. Na Slovensku sa emisie v doprave od roku 1990 zvýšili približne o desať percent. Dôvodom sú predovšetkým starnúce vozidlá a nedostatočná podpora pre nákup elektromobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú