Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Popularita elektromobilov neustále stúpa, čoho dôkazom v niektorých krajinách je viac ako štvrtinový podiel na trhu. Ako uviedla agentúra Bloomberg, výsledky analýzy ukazujú rozličnú mieru rozšírenia elektromobilov v jednotlivých krajinách.

Pri skúmaní rozšírenia elektromobilov je dôležitý bod zlomu, keď elektromobily prekonajú 5 % podiel na trhu, čo znamená 5 % podiel predaja v rámci všetkých nových vozidiel. Táto hodnota má zásadný význam, keďže zvyčajne do štyroch rokov od jej dosiahnutia sa trhový podiel elektromobilov zvýši na 25 %.

Bod zlomu dosiahli prekvapivé krajiny

S potešením môžeme konštatovať, že tento bod zlomu, teda 5-percentný podiel elektromobilov na celkovom predaji nových vozidiel, bol ku koncu roka 2023 dosiahnutý až v 31 krajinách, čo značí obrovský medziročný pokrok. Rok predtým sa to podarilo len 19 krajinám.

Elektromobilta je hlavnou témou hlavne v severských krajinách, nasleduje Island a Dánsko. Bod zlomu sa po novom podarilo prekonať napríklad v Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku, Slovinsku, Estónsku, Turecku či Thajsku. Bohužiaľ Slovensko sa nachádza na samom konci, keďže u nás je miera šírenia elektromobility priam žalostná.

Už štandardne, elektromobilita je top témou v Nórsku, kde sa v poslednom štvrťroku 2023 podarilo podiel elektromobilov navýšiť na neuveriteľných 79,6 %.

Žalostná situácia na Slovensku

Slovensko je charakteristické vysokým priemerným vekom vozového parku a v kombinácii s vyššími obstarávacími cenami nových elektromobilov si kúpu elektromobilu môže dovoliť skutočne len málokto. Absencia dotácií a výhod plynúcich z vlastníctva bezemisných elektromobilov taktiež neprospieva ďalšiemu rozmachu elektromobilov.

elektromobily šetria náklady za elektrinu
FonTech/Freepik

Z okolitých štátov v rámci krajín V4 sa na zoznam dopracovalo len Maďarsko, kde si elektromobily minulý rok na celkovom objeme nových predaných vozidiel pripísali podiel 6,5 %. V globálnom meradle sa podarilo bod zlomu dosiahnuť ešte v roku 2021, pričom koncom roka 2023 sa trhový podiel elektromobilov vyšplhal na 12 %. Je však treba zdôrazniť, že z veľkej časti majú na tomto podiel krajiny ako Čína, kde je elektromobilita dnes už pre mnohých vnímaná ako jediná možnosť, i keď predaj spaľovákov ako takých nie je vyslovene zakázaný.

Zároveň však agentúra upozorňuje na možné riziko spomalenia trhu, na ktoré môže mať vplyv viacero faktorov. Potvrdzujú to napríklad situácia v Nemecku, kde sa po zrušení dotácii predaje nových elektromobilov výrazne prepadli.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú